logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۲۹۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
نگاهی به بزرگترین صنعت خدماتی جهان در ایران؛

راهکارهای علمی رونق صنعت گردشگری در ایران/ غفلت از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی در دولت روحانی

راهکارهای-علمی-رونق-صنعت-گردشگری-در-ایران-غفلت-از-ظرفیت‌های-گردشگری-و-صنایع-دستی-در-دولت-روحانی
راه‌های مختلفی برای رونق صنعت گردشگری در جهان مطرح است که به نظر می‌رسد توجه به این راهکارها موجب رونق بخش گردشگری در کشور شود.

به گزارش موج رسا; گردشگری به عنوان صنعتی قابل توجه است که ظرفیت‌ها و مزیت‌های مهمی برای توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال داشته و امروزه به عنوان یکی از صنایع مهم جهان مورد توجه کشورهای پیشرفته و خاورمیانه است و کشورهای جهان اولی بیشترین آمار جذب گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند.

گردشگری صنعتی است که به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی کشورها محسوب شده و کشورهای جهان سعی می‌کنند با افزایش امکانات گردشگری خود آمار بالای بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و میراثی را به خود اختصاص دهند.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که دارای جاذبه‌های جهانی بی‌نظیر در حوزه گردشگری بوده و جزو 5 کشور بالقوه توانمند جهان محسوب می‌شود اما تا کنون این ظرفیت مغفول مانده و رتبه ایران در بین 141 کشور جهان رتبه 97 است.

توسعه اقتصادی ایران بیشتر بر اساس اتکا به نفت بوده و تنها در چند سال گذشته تلاش شده است تا از اتکای به نفت کاسته شده و نگاه به توسعه اقتصادی با گردشگری فراهم شود اما هنوز هم با وجود همه فعالیت‌ها و کارهای انجام شده ایران جزو کشورهایی است که گردشگری در آن نادیده گرفته می‌شود.

کارشناسان معتقدند سهم گردشگری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی سهم ناچیزی است که با شیوع بیماری کرونا و همه گیری آن بازهم رشد گردشگری متوقف و اهداف ترسیم شده محقق نشده است.

گردشگری سهم بسزایی در اشتغالزایی دارد که از این ظرفیت نیز کمتر در بخش اشتغال استفاده شده و عملا رشد چندانی به گفته کارشناسان ملاحظه نمی‌شود.

صنعت گردشگری در ایران به پنج حوزه زیارتی، سلامت، طبیعت گردی، بوم گردی، فرهنگی، تاریخی و ورزشی تقسیم می‌شود که کشور به دلیل داشتن تنوع اقلیمی بالا، پوشش گیاهی مناسب، زندگی جانوری مطلوب، آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی جهانی می‌تواند به یکی از کشورهای مطرح در حوزه جاذبه‌ها و جذب گردشگر باشد اما فرصت سوزی‌های انجام شده اجازه چنین موضوعی را نداده است.

یکی از مهمترین مشکلات حوزه گردشگری کشور مشکلات مربوط به ساختاری است که هنوز ایران در بخش‌های اقامتی، پذیرایی، حمل‌و‌نقل، خرید و تورگردانی برای گردشگران دچار عقب ماندگی است و در تهران که به عنوان پایتخت ایران است تنها 6 هتل 5 ستاره وجود دارد و به نظر می‌رسد در سایر استان‌های کشور نیز در حوزه اقامت نیز کمبودهای جدی وجود دارد.

کارشناسان معقتدند سرمایه‌گذاری خارجی ضرورت توسعه گردشگری است که برخی کشورهای جهان با سرمایه گذاری در این زمینه کسب منافع اقتصادی کرده و درآمدهای بسیاری را نصیب کشور خود کرده‌اند.

یکی دیگر از بخش‌های مهم برای توسعه اقتصادی توجه به حوزه صنایع دستی است که نقش مهمی در افزایش صادرات، اشتغالزایی، جذب توریسم و افزایش سطح تولید ملی دارد، در ایران نیز صنایع دستی و هنرهای سنتی ظرفیت‌های بیشماری است که توسعه آن منجر به اشتغالزایی و توسعه اقتصادی می‌شود.

صنایع دستی هر منطقه‌ای موجب حفظ میراث فرهنگی و قومی آن منطقه شده و درآمدهای ناشی از فروش آن می‌تواند بخش مهمی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد که در استان زنجان نیز بیش از 50 رشته صنایع دستی فعال است و صنایعی همچون گلیم بافی، چارق دوزی، رنگرزی، گلیم بافی، گیوه دوزی، سفالگری، ملیله کاری، چاقو سازی، جاجیم بافی، حکاکی روی مس و قالی بافی توسط هنرمندان زنجانی تولید می‌شود.

 هنرهای سنتی و صنایع دستی از مهمترین وجوهات فرهنگی و اقتصادی کشور است که به نظر می‌رسد تقویت موسسات و شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی، راه‌اندازی بانک اطلاعات صنایع دستی و تولید مواد اولیه مورد نیاز می‌تواند زمینه‌های رونق آن را فراهم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان معتقد است استان زنجان زیرساخت‌های مطلوبی در حوزه جذب گردشگر دارد و در حال حاضر 18 روستای استان روستای هدف گردشگری محسوب می‌شوند.

امیر ارجمند با بیان اینکه در سال گذشته در خصوص روستاهای هدف گردشگری استان زنجان بازنگری لازم انجام شد، افزود: روستاهایی که دارای بافت تاریخی ارزشمند بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری هستند از جمله روستاهای هدف گردشگری زنجان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در روستاهای هدف گردشگری فعالیت‌های اقتصادی منطبق با استعداد و ظرفیت آن روستا تقویت و توسعه می‌یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی از دیگر اهداف روستاهای هدف گردشگری است، بیان داشت: ایجاد زمینه اشتغال موجب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان توسعه بوم گردی را یکی از مهمترین برنامه‌ها در روستاهای هدف گردشگری عنوان کرد و افزود: زنجان در حال گذر از معبر به مقصد گردشگری است.

ارجمند در خصوص توسعه گردشگری و جذب توریسم در کشور، معتقد است باید نسبت به رفع نقاط ضعف و برطرف کردن تهدیدهای فرا روی منطقه برنامه‌ریزی جامع و راهبردی داشت.

وی با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری دو حوزه اشتغال آفرین هستند، افزود: میزان اشتغالزایی و درآمد زایی این دو بخش بالا بوده و می‌توان برای توسعه اقتصادی به این دو بخش توجه ویژه کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی برای افزایش تولید و صادرات صنایع دستی استان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ارائه تسهیلات به مشاغل روستایی، تقویت اقتصاد جوامع میزبان و رونق صنایع دستی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این زمینه محسوب می‌شود.

 وی گفت: توجه به تولیدات صنایع دستی و ورنق گردشگری به ویژه در مناطق روستایی منجر به توسعه اقتصادی پایدار در این روستاها می‌شود.

" مهرداد سلطانی" کارشناس مسائل اقتصادی نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: پتانسیل‌های زنجیره گردشگری و صنایع دستی یک چرخه محسوب می‌شود که موجب ارزش افزوده بخش گردشگری می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی تولید محصول کرده و میراث فرهنگی جاذبه قابل عرضه‌ای دارد که باید تبدیل به جاذبه شده و گردشگری این حلقه را بهم متصل کرده و ارزش اقتصادی به آن می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه جنبه‌های مختلفی این چرخه را بهم متصل می‌کند که بخش‌هایی همچون صنایع دستی تولید و ارائه محصول می‌کنند، افزود: میراث فرهنگی نیز در دو بخش مهیا و غیر مهیا مورد توجه است که بیشترین بخش میراث فرهنگی استان زنجان غیر مهیا است و با وجود داشتن جاذبه‌های میراث فرهنگی، این جاذبه‌ها مهیای بهره‌برداری نبوده و عرضه درستی نمی‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: صنایع دستی شامل محصولات فرهنگی و مادی می‌شود که گردشگری به عنوان صنعت می‌تواند با استفاده از این ظرفیت زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کند که در استان زنجان بخش‌هایی از این چرخه قوی‌تر بوده و بخش‌هایی ضعیف‌تر است.

سلطانی با بیان اینکه در بخش صنایع دستی چرخه تولید و عرضه فراهم است، افزود: اما در بخش میراث فرهنگی این چرخه کامل مهیا نبوده و در گردشگری ضعف‌ها جدی‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: زنجان در زمینه احداث هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی، ارائه کنندگان خدمات گردشگری و تورها ضعف جدی دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: رونق صنایع دستی بحث امروز نبوده و از گذشته در روستاها در اقتصاد نقش مهمی را ایفا کرده و بانوان خانه‌دار برای استفاده از شخصی و فروش نسبت به تولید صنایع دستی اقدام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدی باقری با بیان اینکه ظرفیت صنایع دستی برای اقتصاد خانوار، محرومیت‌زدایی و توسعه اقتصادی روستاها مهم است، ادامه داد: دولت و وزارت میراث فرهنگی باید از این ظرفیت به نحو درستی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مطالبه مجلس شورای اسلامی نیز رونق دو بخش گردشگری و صنایع دستی است، افزود: توجه به صنایع دستی موجب ایجاد اشتغال برای بانوان، اهالی روستاها و جوانان شده و فرصت گردشگری را در آن منطقه فراهم می کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: وقتی هر روستا متناسب با ظرفیت‌های خود به توسعه اقتصادی برسد می‌تواند در جذب گردشگر نیز مثمر ثمر باشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در استان زنجان به ویژه روستاهای این استان ظرفیت‌های بوم گردی و طبیعت گردی بسیاری وجود دارد که می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری را فراهم کند که متاسفانه از این ظرفیت خیلی کم استفاده شده است.

حجت‌الاسلام باقری با اشاره به ظرفیت‌های مهم شهر زنجان در حوزه صنایع دستی، گفت: صنایع دستی در زنجان موجب جذب گردشگر شده است اما یکی از مهمترین مشکلات صنعتگران زنجانی، فروش محصولات زنجان به نام برخی شهرهای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی به نمایندگان استان زنجان رسیده است که برخی از تولیدات صنایع دستی زنجان به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه هنوز برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به خوبی اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: امیدواریم با حضور دولت جدید و مدیریت ضرغامی که برنامه جدی برای حوزه گردشگری دارند که گردشگری و صنایع دستی رونق یافته و موجب توسعه اقتصادی در کشور شود.

صنعت گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی است که توسعه آن موجب کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات، توسعه اقتصادی و جذب گردشگر می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر