logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۲۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
محیط زیست مکان پیشنهادی برای انتقال پسماندهای روی را رد کرد

سنگینی ۵ میلیون تن پسماند خطرناک "روی" روی دوش شهر زنجان/ پسماندها را باد می‌برد، مسئولین را خواب

سنگینی-۵-میلیون-تن-پسماند-خطرناک-"روی"-روی-دوش-شهر-زنجان-پسماندها-را-باد-می‌برد،-مسئولین-را-خواب

در حالی دپوی ۵ میلیون تن پسماند "روی" روی دوش شهر سنگینی می‌کند که مسئولان تا به امروز  اقدامی عملی در خصوص تعیین تکلیف این حجم از مواد خطرناک در بیخ گوش شهر زنجان نکرده‌اند.

به گزارش موج رسا; پسماندهای شهرک صنعتی روی معضلی بزرگ برای شهر زنجان هستند، این پسماندها که به گفته برخی مسئولان به ۵ میلیون تن رسیده بر دوش شهر سنگینی می‌کند و جان هزاران شهروند زنجانی نیز از این فلزات سنگین و خطرناک موجود در پسماندها مدت‌هاست که در خطر است.

پسماندهای خطرناک شهرک صنعتی روی در 6 کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان دپو شده، جایی که طبق مطالعه و گفته برخی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان آلودگی را به مرکز شهر رسانده است اما مسئولان کنونی محیط زیست به این گونه پژوهش‌ها به دیده تردید می‌نگرند در حالی که طبق گفته مدیرکل سابق محیط زیست استان زنجان، استانهای دیگر نیز از آلودگی پسماندهای روی شهرک صنعتی زنجان در امان نخواهند بود.

هر چند ممکن است بیشتر مردم شهر زنجان پسماندهای شهرک روی واقع در جاده بیجار را  ندیده باشند اما کم و بیش با آلودگی‌هایی که این شهرک ایجاد می‌کند آشنا هستند در حالی که هنوز ممکن است به عمق فاجعه پی‌ نبرند.

پای موضوع پسماندهای روی سال گذشته به مجلس شورای اسلامی نیز رسیده و نمایندگان زنجان در چند نوبت آن را در خانه ملت مطرح کرده‌اند و بعد از هشدارهای چندین باره نمایندگان استان به وزیر صنعت و رئیس سازمان محیط زیست ، اما علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم در ۹ بهمن سال ۹۵ در مصاحبه‌ای گفت که با وجود اینکه معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست از نزدیک این پسماندهای خطرناک را دیده اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این مورد انجام نشده است.

وی همچنین تاکید کرده بود که نعمت‌زاده هم در آبان ماه سال ۹۵ قول تعیین تکلیف پسماندهای روی را در عرض دو ماه داده بود اما به قولش عمل نکرد، بعد از این اظهار نظرها چند ماهی موضوع پسماندهای شهرک روی به فراموشی سپرده شد هر چند که در این میان برخی  از مسئولان از پیشنهاد مکانهایی برای انتقال پسماندهای روی به محیط زیست استان خبر دادند.

فرصت 15 روزه نعمت‌زاده

علی وقف‎‌چی نماینده مردم زنجان و طارم هفته گذشته در جلسه‌ای که وزیر صنعت در کمیسیون صنایع مجلس حضور یافته بود، حاضر شد و از وزیر در مورد تعیین تکلیف این پسماندها سوال کرد.

وقف‌چی در مورد سوال خود از نعمت زاده به موج رسا گفت: بعد از سوال از وزیر صنعت فرصت 15 روزه‌ای به نعمت زاده داده شد تا گزارش کاملی را تهیه و به نمایندگان استان زنجان ارائه کند.

وی افزود: امیدواریم کارهایی انجام شود تا شهر زنجان و اطراف شهر از آلودگی‌های پسمانهای روی رهایی یابد، گزارش وزیر صنعت باید تا 15 روزه آینده به دست ما برسد و اگر رضایت نمایندگان از این گزارش تامین نشد موضوع به صحن علنی خواهد رفت.

در مورد انتقال پسماندهای روی نیز این روزها حرف و حدیث‌هایی مطرح بود در این اینکه دو مکان به محیط زیست استان معرفی شده است که علی اسدی رئیس اداره محیط زیست شهرستان زنجان در این باره به موج رسا گفت: هیئت امنای شهرک روی زنجان از طریق مشاور، ارزیابی زیست محیطی به سازمان محیط زیست ارائه کرده‌اند و این ارزیابی اکنون در دفتر ارزیابی محیط زیست در حال بررسی است و با توجه به ایراداتی که دارد قرار است این ایرادات برطرف شود تا ارزیابی به نتیجه‌گیری منجر شود.

وی بیان کرد: یک مکان برای انتقال پسماندها به محیط زیست معرفی شده بود که داخل مزارع کشاورزی بود، سازمان در ارزیابی با آن مخالفت کرد و ما معتقدیم  که باید مکان مناسب دیگری معرفی شود که فعلا این مکان مناسب به ما معرفی نشده است.

مکانی که برای انتقال پسماندهای روی به محیط زیست زنجان معرفی شده بود گویا در جاده تبریز بوده است که با مخالفت روبرو شده است.

فراموشی تعهدات

جمشید انصاری استاندار سابق که در تاریخ 29 اردیبهشت ماه سال 93 در کارگروه اقتصادی استان زنجان با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در مورد خرید زمین توسط مسئولان شهرک روی برای انتقال پسماندها گفته بود: «همه باید بدانند که این مسئله غیر ممکن است، شرط مدیریت قبلی استان هم در احداث شهرک ورود تکنولوژی و احداث کارخانه‌ای که پسماندهای روی را بازیافت و به خاک بدون آلودگی ارزشمند تبدیل کند، بوده است.

وی همچنین تاکید کرده بود که استان هزینه آلایندگی را داده است و اجازه فرار از مسئولیت به کسی داده نخواهد شد، واحدهای آلاینده باید سهم خود را در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند که این مسئولیت در مورد شهرک روی احداث کارخانه بازیافت پسماند‌ها محسوب می‌شود.

گویا بعد از رفتن جمشید انصاری قضیه عوض شده و طبق گفته رئیس محیط زیست شهرستان زنجان در آخرین جلسات هیئت امنای شهرک روی احداث کارخانه بازیافت پسماندها منتفی شده است و دلیل آن را اینگونه بیان کرده‌اند که اکثر واحدهای روی امکان بازیافت دارند و نیازی نیست واحد جداگانه‌ای احداث شود.

اسدی در پاسخ به این  سوال که اگر واحدهای شهرک روی توان بازیافت پسماندهای خطرناک را داشتند این همه پسماند با این غلظت بالای فلزات سنگین برای چه در نزدیکی شهر دپو شده است، گفت: گویا این بازیافت تازه آغاز شده است و اگر محل جدید تایید شود برخی از این پسماندها به واحدها برای بازیافت انتقال می‌یابد و درصد باقی مانده روی گرفته و بقیه به محل جدید برای دپو شدن انتقال می‌یابد، ما مکان نخست را تایید نکردیم و تاکید  کرده‌ایم که باید محل دیگر معرفی شود.

حسین پری زنگنه عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه احداث کارخانه بازیافت پسماندها نیز یکی از راهکار مناسب است، افزود: پسماندهای دپو شده موادی همچون سرب، کادمیم و جیوه نیز دارد که نمی‌شود آنها را  رها کرد و باید این مواد نیز بازیافت شوند اما باید تکنولوژی این کار را داشته باشیم و با این روشهایی که در زنجان معمول است نمی‌شود این پسماندها را بازیافت کرد، روشها و تکنولوژی جدیدی در دنیا وجود دارد که می‌شود پسماندهای شهرک روی زنجان را بازیافت کرد.

انتقال پسماندها تا ۱۰ کیلومتر بر روی منطقه جدید هم اثر منفی دارد

دکتر زنگنه در مورد انتقال پسماندهای روی به مکان جدید نیز معتقد است: باید توجه داشت که انتقال این پسماندها بر روی منطقه و تا ۱۰ کیلومتری آن می‌تواند اثر منفی داشته باشد، بنابراین اگر زمین کشاورزی در حاشیه مکان جدید باشد به هیچ وجه آن منطقه مناسب نیست و نباید این کار صورت بگیرد.

احمد گلچین مدیرگروه خاکشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز در مورد پسماندهای روی و انتقال آن به یک مکان جدید به موج رسا گفت: مکانی که برای انتقال پسماندهای روی انتخاب می‌شود باید سیل‌گیر نبوده، دور از شهر باشد، زمین آن کاربری زراعی نداشته باشد، دور پسماندها محصور شود و به منابع آب نیز نزدیک نباشد.

وی عنوان کرد: راهکار علمی این است که در درجه اول مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژی صورت گیرد و حتی به نظر من باید تمام این موادی که قرار است دفع شود در چاله‌هایی باشد که ته این چاله‌ها طوری ساخته شود که نفوذی صورت نگیرد و سطح آن نیز پوشانده شده و لایه خاک سالم روی آن ریخته شود و آن محل نیز تبدیل به پارک جنگلی یا فضای سبز شود.

دکتر گلچین با بیان اینکه با جابه‌جایی پسماندهای روی ما توزیع آلودگی را شاهد خواهیم بود اضافه کرد: راهکار دیگری در خصوص انتقال وجود دارد، یعنی در معادنی که برداشت شده و گودالهایی ایجاد شده است و دیگر برداشتی انجام نمی‌شود با این مواد آن گودالها را پر کنند.

اگر قرار است تعهدی زیرپا گذاشته شود و پسماندهای شهرک روی به مکان دیگری انتقال یابد و احداث کارخانه بازیافت منتفی شود حداقل رعایت مسائل زیست محیطی طبق نظر کارشناسان نخستین حقی است که مردم این استان بر گردن کسانی که آلودگی را برای این شهر و مردمش تحمیل کرده‌اند، دارند.

مسئولان ارشد استانی نیز باید فکری به حال این آلودگی‌های پسماندهای روی کنند تا این شهر بیشتر از این تاوان سود عده‌ای سرمایه‌گذار را ندهد، به واقع هیچ کس حاضر به خانه‌نشیتی کارگران و تعطیلی شهرک صنعتی روی نیست اما رعایت مسائل زیست محیطی حق مردم زنجان بر گردن مسئولان و صاحبان صنایع است.

گزارش از علی الماسی

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر