logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۹
[ شناسه خبر : ۲۲۹۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

عصبانیت غربگرایان از دیپلماسی مقتدرانه ایران

عصبانیت-غربگرایان-از-دیپلماسی-مقتدرانه-ایران-
جریان غربگرا این روزها به شدت آشفته و نگران است. نگران از اینکه فصل جدیدی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.فصلی بر پایه دیپلماسی اقتدار و بی‌اعتمادی به آمریکا.

به گزارش موج رسا; کیهان نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در اولین سفر خارجی خود به عراق رفت و در نشست بغداد شرکت کرد. امیرعبداللهیان همچنین در دومین سفر خود به سوریه رفت و با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست بغداد با تعدادی از سران کشورهای مختلف از جمله ترکیه، مصر، عراق، کویت و امارات دیدار کرده و به بحث و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان بیشتر به عنوانی دیپلمات شناخته می‌شود که دارای تسلط بر مسائل منطقه‌ای و غرب آسیا است. نکته قابل توجه اینجاست که سخنرانی ‎حسین امیر عبداللهیان در نشست ‎بغداد موج بسیار مثبتی در میان افکار عمومی و رسانه‌های ‎عراق و محور مقاومت ایجاد کرد.

اما همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به عراق و سوریه، رسانه‌های معاند به خط شده و مدعی شدند که نماینده ایران در نشست بغداد عرف دیپلماتیک را رعایت نکرده است.

اشک تمساح

اشک تمساح رسانه‌های معاند برای رعایت عرف دیپلماتیک در حالی است که همین طیف در مقطعی که دولت تروریست آمریکا در اقدامی جنایتکارانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی- که به دعوت رسمی مقامات ارشد عراق به این کشور سفر کرده بود- را به شهادت رساند، از محکوم کردن این اقدام مذبوحانه امتناع کرده و همصدا با ترامپ و نتانیاهو بر «تروریسم دولتی» مهر تایید زدند.

امیرعبداللهیان در نشست بغداد زمانیکه سران برای گرفتن عکس یادگاری روی سکو آمدند، به حسب نقش بزرگ و تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در عراق، هوشمندانه و مقتدرانه در صف اول ایستاد تا مشخص شود نه فرانسه و نه حاکمان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در این باره صرف حضور در سطح رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر حق ندارند در ردیف اول و مهم ایستاده و ایران موثر به ردیف دوم رفته باشد.

این اقدام هوشمندانه و مقتدرانه در آغاز به کار دولت سیزدهم، پیغام آشکاری را برای کشورهای منطقه و سران کشورهای غربی و از جمله فرانسه- که در این اجلاس شرکت کرده بود- ارسال کرد.

به عقیده کارشناسان، نکته جالب توجه دیگر در کنفرانس بغداد مذاکرات و حضور مستمر وزیر امور خارجه ایران در کنار سران و روسای جمهور فرانسه و مصر بود که حاکی از عدم خودباختگی و آشنا بودن به زبان بدن و نکات ریز دیپلماتیک از سوی امیرعبداللهیان

است.

«محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و جانشین رئیس‌امارات در حاشیه نشست بغداد در حساب توییتری خود نوشت: «در نشست همکاری بغداد با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران دیدار کردم، برای ایشان در مسئولیت جدیدش در توسعه روابط مثبت با کشورهای همسایه و تحکیم روابط مبتنی بر حکمت و منافع ملت‌ها آرزوی موفقیت دارم. سلام و درود همیشگی ما به مردم دوست و همسایه ایران».

بی‌سوادی رسانه معاند

شبکه ضدایرانی «من و تو» که یدطولایی در حمایت از تحریم و جنایت علیه مردم ایران دارد، همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به عراق با هدف اختلاف افکنی میان ایران و عراق به دروغ مدعی شد که  نخست‌وزیر عراق از واژه جعلی برای خلیج‌فارس استفاده کرده است.

در حالی که مصطفی الکاظمی می‌گوید : «دول الخلیج العربیه «.ترجمه عبارتی که نخست‌وزیر عراق به کار برد این است «دولت‌های عربی خلیج».

همصدایی مدعیان اصلاحات با معاندین

همزمان با تقلای رسانه‌های معاند جهت تحت‌الشعاع قراردادن سفر مقام ایرانی به عراق، برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل نیز تلاش کردند تا از قافله عقب نیفتاده و با رسانه‌های معاند همصدا شدند.

در همین رابطه روزنامه زنجیره‌ای اعتماد- ۸ شهریور- در مطلبی با عنوان «اهمیت استفاده از آداب دیپلماتیک» نوشت:«متاسفانه در مورد کنفرانس بغداد ضعف مدیرکل اداره تشریفات وزارت امورخارجه کاملا مشهود و غیرقابل اغماض است، جناب وزیر امور خارجه ما آیا نمی‌دانستند که هرگونه جانمای ایستایی یا جلوس مهمانان در تمامی مراسمات یا ضیافت‌های رسمی، بر عهده کشور میزبان است؟ اگر نمی‌دانستند پس جناب مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه در آن زمان چه نقشی داشتند؟ اگر نیت جناب عبداللهیان از قبل عدم ایستایی یا جلوس در کنار کشورهای ناهمسو بود، چرا این مطلب به تیم پیشروی هماهنگی اجلاس اعلام نشده بود؟ اگر این حرکت جناب وزیر توهین به ملت‌های منطقه محسوب نمی‌شود، پس اسمش چیست؟ آیا ایشان نباید در مورد این اقدام خودسرانه توضیح دهند؟».

این روزنامه مدعی اصلاحات در ادامه نوشت:«جا دارد دلسوزان انقلاب و نظام به جناب وزیر در مورد تکرار اینگونه اقدامات، تذکری جدی داده و به ایشان فهمانده شود، حضور ایشان در مجامع بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران است و نه شخص خود امیرعبداللهیان و هرگونه استقبال، اسکان، مراسمات، بدرقه از مردم شریف و انقلابی ایران است».

این روزنامه زنجیره‌ای در حالی وزیر امور خارجه کشورمان را به خودسری متهم کرده که پیش از این در مقاطع مختلف و از جمله وقتی وزیر خارجه دولت روحانی در اقدامی تحقیرآمیز مقابل یکی از حکام منطقه زانو زد، روزه سکوت گرفت. یکی از کاربران فضای مجازی بااشاره به رفتار وزیر خارجه کشورمان در نشست بغداد در مطلبی نوشت:«حرکت خلاقانه و جسورانه‌ وزیر خارجه ایران این معنا را رساند که وزیر جمهوری اسلامی هم سطح سران و روسای جمهور سایر کشورهاست. پروتکل‌ها قراردادی‌اند و در اولویت دوم نسبت به منافع و عزت ملی قرار دارند». به عبارت دیگر، «پرستیژ» یک مفهوم علمی و دیپلماتیک در راستای تأمین منافع ملی است.

خودتحقیری حاد

ماجرای محل ایستادن وزیر خارجه ایران در نشست بغداد، برای جریان غربگرا صرفا دستمایه‌ای برای هجمه به منافع ملی ایران است.

جریان غربگرا این روزها به شدت آشفته و نگران است. نگران از اینکه فصل جدیدی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است. فصلی که بر پایه سیاست خارجی مقتدرانه و تمرکز ویژه بر دیپلماسی منطقه‌ای و تعامل متوازن با شرق و بی‌اعتمادی به آمریکا و تروئیکای اروپا قرار گرفته است.

طیفی که در روزهای گذشته درباره نشست بغداد ‌اشک تمساح ریخت، همان جماعتی است که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد. همان طیفی که قراردادهای توتال و کرسنت را فتح الفتوح جا زده و امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین می‌نامید.

ناگفته نماند که مدعیان اصلاحات و رسانه‌ها و فعالین معاند اعتراض کردند که چرا نماینده ایران در یک نشست خارجی در صف اول ایستاده و از قرارگرفتن در صف دوم امتناع کرده است. خودتحقیری حاد هم حد و اندازه‌ای دارد، اما مدعیان اصلاحات و جریان معاند و ضدانقلاب خارج نشین در خودتحقیری رکورددار و صاحب سبک هستند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر