logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۲۹۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

آمادگی موکب‌ها برای اربعین امسال

آمادگی-موکب‌ها-برای-اربعین-امسال
سه موکب‌ ایرانی امسال با استقرار در عمود 202 مسیر نجف تا کربلا خدمات متنوعی را به زوار اربعین ارائه می‌دهند که علاوه براسکان و تغذیه، واحدهای پزشکی، چایخانه و کفاشی از دیگر خدمات ایام اربعین به زوار حسینی به شمار می‌رود.

به گزارش موج رسا; همزمان با ایام اربعین در مسیر نجف ـ کربلا موکب‌های بسیاری وجود دارد که هر کدام مسؤولیت مختلفی داشته و خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. در عمود ۲۰۲ مسیر نجف ـ کربلا همه نوع خدمات از اسکان و تغذیه تا شست‌وشوی وسایل و تعمیر تجهیزات یا حتی خدمات درمانی ارائه می‌شود که این خدمات به همت موکب فاطمةالزهرا (س) زرند کرمان و اصفهان و همچنین موکب قاسم بن الحسن (ع) صورت می‌گیرد. این موکب‌ها از سال ۹۲ فعالیت خود را با ارائه خدمات چایخانه، ۲ چادر اسکان و سرویس بهداشتی، ۳ نفر کادر درمان و نانوایی آغاز کردند و به مرور زمان با افزایش استقبال زوار ایرانی برای حضور در حماسه اربعین حسینی، این موکب‌ها نیز برنامه‌ها و خدمات خود را ارتقا دادند.

اکنون در عمود ۲۰۲ مسیر نجف ـ کربلا، موکب فاطمةالزهرا (س) با راه‌اندازی واحدهای مختلف سعی در ارائه خدمات لازم برای زوار اربعین دارد و خود را برای حضور در حماسه اربعین حسینی و ارائه خدمات مختلف به ویژه در حوزه درمانی و بهداشتی آماده کرده است؛ تا جایی که بیش از ۸ تریلی وسایل و تجهیزات لازم برای استقرار در عمود ۲۰۲ مهیا ساخته که یک تریلی آن کولر سلولزی برای خنک شدن فضا به منظور حضور زائران، یک تریلی آرد، یک تریلی کپسول گاز، یک تریلی برنج، روغن، حبوب و مواد غذایی و یک تریلی ظروف یک بار مصرف و نیم میلیون لیوان یک بار مصرف از جمله تجهیزات آماده ارسال برای اربعین سال جاری است.

استقرار ۶۰ پزشک در عمود ۲۰۲ مسیر پیاده‌روی اربعین

امیرحمزه قیصری، مدیر موکب فاطمةالزهرا (س) با اشاره به آمادگی برای اعزام به اربعین سال جاری می‌گوید: با توجه به برخی محدودیت‌ها ممکن است امسال با ۱۸ تریلی وسایل و تجهیزات در عمود ۲۰۲ مستقر شویم. این امر در حالی است که سال ۹۸ حدود ۳۲ تریلی وسایل و امکانات با خود همراه داشتیم. اما اربعین امسال تمرکز اصلی برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین در حوزه پزشکی است که به این منظور حضور ۶۰ نفر از پزشکان و کادر درمان را همراه با تجهیزات مورد نیاز برای ایام اربعین تدارک دیدیم؛ به طوری که با هماهنگی صورت گرفته با مسؤولان بیمارستان بقیةالله قرار است واحد پزشکی در ایام اربعین در عمود ۲۰۲ استقرار یابد.

واحد خیاطی و کفاشی در مسیر زوار اربعین مستقر می‌شود

در عمود ۲۰۲ مسیر نجف ـ کربلا واحد آشپزخانه زیر نظر موکب فاطمةالزهرا (س) زرند کرمان مستقر است که ۶۰ آشپز بین‌المللی در ایام اربعین برای زوار حسینی غذای گرم تهیه می‌کنند و در این عمود بین زوار توزیع می‌شود.

همچنین در واحد اسکان، تجهیزات مورد نیاز همچون چادر و پتو و ... آماده می‌شود تا زائران در دو بخش خواهران و برادران بتوانند در فضای موجود استراحت کنند. در واحد خیاطی و کفاشی نیز وسایلی که نیاز به تعمیر دارند، درست می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان در اختیار زوار قرار می‌گیرد.

یکی از واحدهای دیگری که در عمود ۲۰۲ و زیر نظر موکب فاطمةالزهرا (س) فعالیت دارد، واحد نانوایی است که در سال ۹۸ در این واحد با ۳۰ تن آرد، نان لواش و بربری تهیه و توزیع شد. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این اقدام ادامه داشته باشند.

۸ نوع چای و دمنوش در یک موکب اربعینی/ ۲۰ تُن شربت بین زوار توزیع می‌شود

به گفته قیصری، در واحد چایخانه بیش از هشت نوع چای و دمنوش توزیع می‌شود که برای این واحد نیز در کنار تهیه چای و دمنوش متنوع، تاکنون بیش از ۳ تُن نبات از یزد سفارش دادیم تا در ایام اربعین در اختیار زوار قرار دهیم. واحد نوشیدنی سرد نیز زیر نظر موکب قاسم بن الحسن (ع) قرار دارد که ۲ تُن سکنجبین برای اربعین امسال سفارش داده است که امیدواریم در اربعین امسال بتوانیم ۲۰ تُن شربت بین زوار توزیع کنیم.

واحد فرهنگی و هیأت با حدود یک میلیارد تجهیزات، واحد تأسیسات برای کولر، کابل برق و همچنین واحدهای لباسشویی و آبرسانی از دیگر واحدهای فعال در مسیر زائران اربعین به شمار می‌روند.

امسال با توجه به گرمای هوا در ایام اربعین نسبت به سال‌های اخیر، دستگاه‌های یخ‌ساز و آب‌شیرین‌کن نیز در عمود ۲۰۲ مستقر خواهد شد تا به زائران پیاده‌روی اربعین آب آشامیدنی خنک داده شود.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر