logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۲۹۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با موج رسا:

مجموعه‌ای از تناقض‌ها در نشست بغداد مشاهده شد

مجموعه‌ای-از-تناقض‌ها-در-نشست-بغداد-مشاهده-شد
کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر نگوییم کنفرانس بغداد شکست خورد، تصور می‌کنم که این کنفرانس فی‌نفسه، کنفرانس موفقی نبود و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت.

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص نشست اخیر بغداد که با عنوان نشست منطقه‌ای حمایت از عراق برگزار شد، اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم که انگیزه‌ها و دلایل برگزاری این کنفرانس یا اجلاس چه بوده و چه کسانی آن را مهندسی کرده و با چه نقشه راهی به جلو آمدند.

وی با اشاره به گونه‌شناسی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس خاطرنشان کرد: از این لحاظ می‌بینیم که بعضی از مدعوین از کشورهای همجوار و هم‌مرز عراق هستند، بعضی از مدعوین مانند مصر از کشورهای همجوار مستقیم با عراق نیستند و از کشورهای منطقه هستند و بعضی از کشورها مثل فرانسه نیز از اروپا آمده‌اند لذا باید ببینیم که واقعاً عراقی‌ها و شخص مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) که متولی، برگزارکننده و ریاست این اجلاس بود به دنبال چه مطلبی هست و آیا اهدافی که اعلام کرده بودند در این کنفرانس محقق شد یا نه.

سیدافقهی افزود: بنابراین به لحاظ چینش، ناهمگون بود یعنی نه می‌شد نشست کشورهای همجوار و نه همجوار منطقه‌ای و البته نشست بین‌المللی هم که نبود پس اگر نگوییم این نشست، جای تشکیک دارد باید گفت که جای تامل دارد.

*‌ عدم دعوت از سوریه نشان می‌دهد که نمی‌خواهند مشکل تروریسم حل شود

کارشناس مسائل منطقه گفت: موضوع بعدی نشست بغداد این است که چرا سوریه که یک کشور تعیین‌کننده بوده و امروز به شدت درگیر مبارزه با تروریسم است باید حذف شود و دعوت نشود اما کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به شدت حامی تروریسم بودند و همچنین فرانسه دعوت شوند؟!

وی در خصوص علت این موضوع اظهار داشت: طبق اظهارات برخی از مقامات عراقی، فشار آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها به عدم شرکت نماینده سوریه در سطح ریاست‌جمهوری و یا وزارت خارجه می‌تواند باشد و اینطور تحلیل کردند که فرانسوی‌ها این اجلاس را بر هم می‌زنند و در آن شرکت نمی‌کنند.

سیدافقهی با بیان اینکه سوال این است که چرا دولت عراق تسلیم این فشار شد، خاطرنشان کرد: چگونه کنفرانسی با این تیتر برگزار شد که می‌خواهند مشکلات منطقه را بررسی کنند و برای مبارزه با تروریسم برنامه‌ریزی کنند و برای مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و آرامش و توسعه اقتصادی همکاری کنند و آن وقت، کشوری که حلقه طلایی محور مقاومت و همجوار عراق است را حذف کرده‌اند؟

کارشناس مسائل منطقه گفت: عدم دعوت از سوریه به این مفهوم است که آن‌ها طرفدار تروریست هستند چرا که سوریه در حال مبارزه با تروریسم است و وقتی از آن کشور دعوت نمی‌شود، نشان می‌دهد که نمی‌خواهند واقعاً مشکل سوریه و تروریسم در منطقه، حل شود.

*‌ ایران در نشست بغداد به تنهایی در یک جبهه قرار گرفته بود

وی با بیان اینکه موضوع بعدی نشست بغداد به لحاظ جبهه‌بندی است، اظهار کرد: تمام میهمانان این نشست، طرفدار آمریکا بودند و در یک جبهه فقط جمهوری اسلامی ایران قرار داشت و سوریه هم که غایب بود و 2 عضو این کنفرانس یعنی ترکیه و فرانسه هم که عضو ناتو بودند.

سیدافقهی با بیان اینکه بقیه کشورها مانند قطر، کویت، عربستان، اردن، مصر و... در فلک آمریکا حرکت می‌کنند، تصریح کرد: پس معادله جبهه‌بندی و محورشناسی در اینجا نابرابر بود.

*‌ ایران، تنها کشوری بود که با حمله به آمریکا بقیه کشورها را غافلگیر کرد

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه موضوع بعدی، حضور امیرعبداللهیان به عنوان اولین حضور بین‌المللی‌اش بعد از تصدی سکانداری وزارت امور خارجه در نشست بغداد بود، گفت: سخنرانی وزیر امور خارجه حمهوری اسلامی ایران، دولبه بود.

وی با بیان اینکه یک لبه این سخنرانی متوجه داخل کشور عراق بود، اظهار داشت: وی ضمن تشکر گفت که ما در مبارزه با تروریسم و در رابطه با بازسازی و همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای، آمادگی کامل داریم و استقبال می‌کنیم و خشنود هستیم.

سیدافقهی با بیان اینکه یک لبه دیگر سخنرانی امیرعبداللهیان متوجه آمریکا بود، خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت که ایران، تنها کشوری بود که با حمله به آمریکا بقیه را غافلگیر کرد.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورما با شجاعت، شفافیت و صراحت گفت که آمریکا در منطقه اجازه نمی‌دهد و باید از منطقه خارج شود و ما آمریکا را همچنان به دلیل جنایتی که علیه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس مرتکب شد در تعقیب خودمان داریم.

سیدافقهی با بیان اینکه بقیه سخنرانان اصلا معترض به مسائل جدی عراق و منطقه نشدند، افزود: بقیه سخنرانان از کلمات خیلی روتین، پروتکلی و معمول از جمله اینکه باید به عراق کمک کنیم و باید با تروریسم مبارزه کنیم، استفاده کردند که این اظهارات خیلی معمول و عادی است.

*‌ مجموعه‌ای از تناقض‌ها در نشست بغداد مشاهده شد

کارشناس مسائل منطقه گفت: سوال بزرگی که مطرح می‌شود این است که چرا مساله فلسطین که معضل اصلی منطقه خاورمیانه است مطرح نشد و چرا نشست بغداد، یک برنامه و خروجی مشخصی نداشت.

وی افزود: مساله بعدی این است که به هیچکدام از مسائل جدی منطقه در این نشست، پرداخته نشد و در واقع می‌شود گفت که مجموعه‌ای تناقض‌ها مثل روابط تیره و تار بین عربستان و ترکیه و بین ترکیه و مصر و همچنین جایگاه عربستان سعودی که همچنان از تروریسم حمایت کرده و به مردم یمن می‌تازد و آن‌ها را قتل عام می‌کند را در این کنفرانس مشاهده کردیم.

سیدافقهی تاکید کرد: بنابراین چیزی که بشود روی آن حساب باز کرد از این کنفرانس خارج نشد غیر از اینکه یک شوی سیاسی، تبلیغاتی و رسانه‌ای بسیار قوی با هزینه چند میلیارد دینار عراقی برای مصطفی الکاظمی برگزار شد.

وی با بیان اینکه واقعا در این شرایط سختی که مردم عراق به شدت تحت فشاراقتصادی بوده و دینار عراقی نیز به شدت در مقابل دلار آمریکا کاهش پیدا کرده است، گفت: با شرایط کرونا و بحران انرژی، برق، بیکاری و تورم چه لزومی داشت که 3 میلیارد دلار برای یک نصف روز بخواهند هزینه کنند؟ واقعا این پول از کجا تامین شد و به نفع چه کسی تمام شد و چه مشکلی از مردم عراق و منطقه به طور جدی حل شد؟

*‌ آمریکا طراح نشست بغداد بوده است

سیدافقهی افزود: بنابراین اگر نگوییم کنفرانس بغداد شکست خورد، تصور می‌کنم که این کنفرانس فی‌نفسه، کنفرانس موفقی نبود و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نتیجه‌گیری بعدی این است که به قول مکرون (رئیس‌جمهوری فرانسه) آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها از یک سال پیش طراح این کنفرانس بودند، اظهار کرد: بنابراین معلوم می‌شود که نشست بغداد، خلق‌الساعه نبوده و دقیقا با یک نقشه و هدفگذاری مشخص برگزار شده و دوباره آمریکا البته این دفعه با پوشش و ماسک فرانسه می‌خواهد بیاید و ائتلافی در منطقه بر ضد محور مقاومت و مخصوصاً ضد جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان این جوّ را شکست و به شدت به آن انتقاد کرد، تصریح کرد: امیرعبداللهیان هم اصالتاً به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و هم نیابتاً به نمایندگی از سوریه در این نشست، شرکت کرد.

سیدافقهی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان به همین دلیل بلافاصله بعد از نشست با سفر به سوریه، دیدار خیلی معنی‌داری با بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) داشت، ادامه داد: بشار اسد در این دیدار در تعریف و تمجید از ایران و شخص امیرعبداللهیان گفت که «هیچ سیاستمداری به اندازه امیرعبداللهیان در زمان جنگ به سوریه کمک نکرده است.»

وی ادامه داد: این خیلی حرف بزرگی است که رئیس‌جمهوری یک کشور می‌زند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در مجموع، هیچکدام از اهداف کنفرانس بغداد به بار ننشست، گفت: غیر از جنبه‌های تبلیغات، مصرفی و فضاسازی برای موفقیت مصطفی الکاظمی که در آستانه انتخابات پارلمانی (10 اُکتبر 2021 مطابق با 18 مهر 1400) قرار دارد، هیچکدام از اهداف این کنفرانس محقق نشد که آن هم احتمال دارد که در دولت آینده حضور نداشته باشد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر