logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۲۹۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یاداشتی به بهانه تسلط طالبان بر افغانستان/ محمد هاشمی؛

نگاهی به عقاید کلامی طالبان

نگاهی-به-عقاید-کلامی-طالبان
گروه طالبان حنفی مذهبند واز فقه وعقاید ابو حنیفه نعمان بن ثابت پایگذار مذهب حنفی پیروی می‌کنند و همچنین از اعتقادات سلفی های عربستان سعودی بهره برده‌اند.

به گزارش موج رسا; گروه طالبان نیم نگاهی به مکتب علی ابن اسماعیل اشعری موسس مکتب اشاعره دارند و نیز تحت تاثیر دیدگاه ابو منصور ماتریدی  هستند که هم اشاعره وهم ماتریدی ها راهی مابین عقل گرایی افراطی  وخرد گرایی اهل حدیث  را انتخاب کرده‌اند.

پس بطور خلاصه؛ طالبان از نظر فقهی حنفی وار نظر اعتقادی اشاعره وماتریدی و از نظز اخلاقی گرایش به صوفی گری دارند و همچنین در باره تقسیم خطوط شرک و توحید  تحت تاثیر سلفیون و وهابیون که مریدان تفکر ابن تیمییه هستند قرار گرفته‌اند، در نهایت قومیت گرا بوده و کلا از قوم پشتون‌اند.

این گروه تحت تاثیر مبارزه با اشغالگران خشن و بی پرو هستند اما در کل به دلیل نداشتن یک رهبر کارزماتیک همواره در معرض  تقابل دیدگاه وجدایی هستند.

اما..

دیدگاه طالبان نسبت به شیعه قدری بهتر از وهابیون و داعش است و فقط ارتباط مستمر با بدنه این گروه حاکم بر افغانستان می‌شود واقعیتها را به آنها متذکر شد.

امروز طالبان سرگرم تثبیت قدرت است و دوست دارند فرصت بدست آمده را  به خوبی حفظ کنند و برای این کار به ترکیه حنفی مذهب نزدیک شده‌اند. با شناختی که شخصا از جامعه ترکیه دارم بزودی شاهد حضور بنیادهای مردم نهاد ترک که تحت فرمان اردوغان هستند  در جای جای افغاتستان خواهیم بود.

آنها تلاش خواهند کرد که بخشی از کمبودهای دوران گذر را تامین کنند به طور قطع چهره طالبان را به چهره اخوانی‌ها نزدیک خواهند کرد و به کمک غرب به معادن و ثروتهای طببعی افغانستان دسترسی می‌یابند.

لازم است ایران فرصتهای بدست آمده را عنیمت شمرده و در بافتهای اقتصادی همسایه ناآرام نفوذ کند و به طور یقین هیچ رابطه‌ای بدون همکاری اقتصادی پر دوام نخواهد بود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر