logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۲۸۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

سد بلوبین 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سد-بلوبین-62-درصد-پیشرفت-فیزیکی-دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون در استان چهار سد و یک بند انحرافی در دست احداث است گفت: سد مراش از جمله سد‌های در دست احداث بوده که تکمیل این سد آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا دندی تامین می‌شود.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه هم اکنون در استان چهار سد و یک بند انحرافی در دست احداث داریم اظهار کرد: سد بلوبین در ایجرود، مشمپا در زنجان، تالوار مشترک با استان کردستان، مراش در دندی و بند انحرافی پاوه رود نیز در طارم در دست ساخت قرار دارد.

وی با بیان اینکه سد بلوبین پس از بهره‌برداری در ایجرود، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد تصریح کرد: این پروژه ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: سد مراش آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا در شهر دندی را تامین خواهد کرد و این در حالی است که 6.5 میلیون مترمکعب آب این سد برای شرب و صنعت پیش‌بینی شده اما تاکنون این میزان با قطعیت اعلام نشده است و تاکنون نیز از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی  برخوردار است.

وی با بیان اینکه مجوز احداث سد تالوار در سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان داده شده است، تصریح کرد: بخشی از آب این سد برای آب شرب همدان، حقابه‌های استان زنجان است که باید سهمی هم برای آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت شهرستان خدابنده تخصیص یابد.

افشاری عنوان کرد: بخشی از آب سد تالوار نیز برای حقابه‌های حدود ۲ تا سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کردستان نیز پیش‌بینی شده است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: عملیات اجرایی این سد نیز از سال ۷۶ آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون پیشرفت فیزیکی سد مشمپا به ۳۷ درصد رسیده است ابراز کرد: با بهره برداری از این سد آب آشامیدنی شهر زنجان، روستاها و صنایع در مسیر را تامین خواهد شد.

افشاری با بیان اینکه احداث بند انحرافی پاوه رود در شهرستان طارم به منظور ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه کشاورزی شهرستان است تاکید کرد: برای تامین آب کشاورزی بیش از ۱۸هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه در حال احداث بوده و هم اکنون 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در این باره گفت: با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن دشت‌ها و اجرای طرح حفاظت و تقویت منابع آب زیرزمینی و با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت مردم به بخش کشاورزی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از کوچ جمعیت در این مناطق جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بیان کرد: طی 8 سال گذشته، حدود 2 هزار و 217 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز استان نصب شده است که نظارت و کنترل آب مصرفی را در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی مدیریت می‌کند.  

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای سیاست انسداد چاه‌های غیرمجاز، باید با فرهنگ سازی و گفتمان صحیح و منطقی با مردم برخورد شود.

افشاری خاطر نشان کرد: با مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز در طول 8 سال گذشته با حجم صرفه جویی 212 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر