logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵
[ شناسه خبر : ۲۲۸۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از آخرین تصمیمات شورا برای انتخاب شهردار زنجان؛

13 گزینه نهایی روی میز شورای شهر برای انتخاب شهردار زنجان/ شورا به دنبال شهردار جامع‌نگر در مسائل شهری است

13-گزینه-نهایی-روی-میز-شورای-شهر-برای-انتخاب-شهردار-زنجان-شورا-به-دنبال-شهردار-جامع‌نگر-در-مسائل-شهری-است
ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان فعالیت خود را از 14 مرداد آغاز کرده و هم‌اکنون در پی انتخاب شهردار زنجان بر اساس معیارها و ضوابط تعیین‌شده است.

به گزارش موج رسا; در فصل هفتم قانون اساسی که به شوراها اختصاص دارد در اصل ۱۰۰ آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل، انتخاب می‌کنند.

طبق این اصل، مشخص می‌شود که شوراهای اسلامی شهر و روستا از طریق انتخابات محلی و قبیله‌ای برای تصمیم‌گیری در همان حوزه انتخاب می‌شوند که یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد وی بوده و در واقع یک پارلمان محلی به شمار می‌رود.

تاکنون 5 دوره از شورای اسلامی شهر در سطح کشور سپری شده و ششمین دوره شوراها نیز کمتر از یک ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همانطور که گفته شد انتخاب شهردار، اولین و مهمترین وظیفه شورای شهر است و در زنجان نیز با توجه به تجربه تلخ شورای پنجم که منجر به دستگیری 4 نفر از اعضای شورا، شهردار اسبق و همچنین تعدادی از مدیران وقت شهرداری شد، حساسیت شهروندان در این دوره نسبت به انتخاب شهردار بیشتر بوده و انتظار دارند تا شورای ششم که با شعار انقلابی و فسادستیزی به میدان آمده با استفاده از تجارب دوره‌های گذشته در انتخاب خود دقت لازم را به خرج داده و شهردار قوی و دارای مدیریت جهادی برای شهر زنجان انتخاب کند.

*‌ فراخوان انتخاب شهردار زنجان

منتخبان دوره ششم شورای اسلامی شهر زنجان قبل از آغاز به کار خود، فراخوانی برای انتخاب شهردار، منتشر کرده و شرایط 12 گانه‌ای در نظر گرفتند تا هر فردی که شرایط خدمت به مردم را در خود می‌بیند، داوطلب شده و شرایط وی در جلسات شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد که بر این اساس 55 نفر، رزومه خود را ارائه کرده‌اند که در بین آن‌ها هم چهره‌های شاخص و هم چهره‌های غیربومی وجود دارند.

*‌ جلوگیری از تکرار تجارب تلخ گذشته با رویکرد جهادی و فسادستیزی

حسین حمزه‌لوپاک، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان قبل از آغاز به کار شورا در خصوص رویکرد اعضای جدید برای جلوگیری از تجارب تلخ گذشته به خبرنگار موج رسا؛ گفته بود: با توجه به اینکه اعضای جدید شورای شهر زنجان از جریان انقلابی و ولایی هستند، رویکرد این دوره، جهادی، فسادستیزی، انقلابی بودن و مردمی بودن است که حتی در ویژگی‌های انتخاب شهردار نیز ذکر شده است.

وی ابراز کرد: همراه بودن با مردم، یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که منتخبان شورای شهر زنجان دارند و فراخوان انتخاب شهردار نیز در این راستا منتشر شده که خود مردم در این زمینه مشارکت کنند چرا که بسیاری از مشکلات با مشارکت مردم می‌تواند حل شود و مردم باید احساس کنند که شهر برای آن‌هاست لذا در مدیریت شهری، انتخاب شهردار و اجرای پروژه‌های شهری، شورا را همراهی و همیاری کنند.

حمزه‌لوپاک خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های مورد تاکید منتخبان شورای شهر زنجان، بحث‌های نظارتی چه در مجموعه شورا و چه در شهرداری است که کمیسیون نظارت در این رابطه در حوزه پروژه‌ها، مصوبات شورا و سایر مسائل مرتبط با شهر زنجان نظارت مستمر خواهد داشت.

*‌ شهرداری انقلابی، فسادستیز و آشنا به مدیریت شهری انتخاب می‌کنیم

حسین حمزه‌لوپاک، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در آغازین روزهای فعالیت شورا نیز با بیان اینکه شهرداری انقلابی، فسادستیز و آشنا به مدیریت شهری انتخاب می‌کنیم به خبرنگار موج رسا؛ گفت: بررسی رزومه کاری 55 نفر برای شهرداری زنجان از امروز (16 مرداد) در شورای اسلامی شهر زنجان آغاز شد.

وی با بیان اینکه شورای جدید، رزمه کاری 55 نفر را بررسی و شهردار را تا مهلت قانونی پیش‌بینی شده معرفی می‌کند، افزود: ملاک‌هایی از سوی شورای اسلامی شهر زنجان برای شهردار پیش‌بینی شده است.

حمزه‌لوپاک خاطرنشان کرد: انقلابی‌گری، جوان‌گرایی، روحیه فسادستیزی، آشنایی با مدیریت شهری، داشتن برنامه مدوّن، تعاملات خوب با مردم و رسانه‌ها، همراهی و همکاری با شورا از مهمترین ملاک‌های در نظر گرفته شده برای شهردار زنجان است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار موج رسا؛ در ابتدای هفته جاری (31 مرداد) گفت: بررسی رزومه‌ گزینه‌های شهرداری زنجان تا آخر هفته به پایان می‌رسد.

بعد از شروع به کار شورای ششم شهر زنجان، اسامی مختلفی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد و حتی برخی‌ها انتخاب شهردار زنجان را قطعی دانسته و اعلام کردند که شهردار زنجان از پیش تعیین شده و شورا در این زمینه تحت فشار است و تصمیمات پشت پرده در شورای شهر زنجان وجود دارد که برای بررسی صحت و سقم این قضیه به سراغ رئیس شورای اسلامی شهر زنجان رفتیم تا آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به انتخاب شهردار زنجان را جویا شویم.

*‌ متقاضیان تصدی پُست شهرداری زنجان طبق ضوابط و آیین‌نامه‌ها بررسی شدند

منصور مرادلو، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه انتخاب شهردار، اولین و مهمترین انتظار مردم از شورای شهر است، اظهار داشت: شورای ششم شهر زنجان قبل از آغاز به کار خود، فراخوانی برای انتخاب شهردار زنجان منتشر کرده بود که 55 نفر برای این فراخوان رزومه داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سوابق و رزومه‌های ارسالی متقاضیان طی جلسات متعدد حتی در ایام تعطیل بررسی و با شرایط عمومی و اختصاصی آیین‌نامه‌های وزارت کشور تطبیق داده‌ و افرادی که فاقد شرایط مذکور بودند از لیست کنار گذاشته شدند.

مرادلو با بیان اینکه پس از پالایش شرایط متقاضیان در نهایت 13 نفر باقی مانده‌اند، افزود: 13 نفر باقیمانده نیز دسته‌بندی شده‌اند چرا که 6 نفر از آن‌ها دارای سوابق اجرایی و مسئولیت‌هایی در سطح معاون استاندار، مدیرکل و فرماندار هستند که تمام ضوابط را شامل می‌شوند و 7 نفر نیز دارای سوابق مدیریتی در بخش خصوصی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه اسامی این 7 نفر به مدیرکل امور شهری استانداری ارسال شده تا از طریق وزارت کشور استعلام شود که سوابق آن‌ها برای تصدی پُست شهرداری قابل قبول است یا خیر، گفت: منتظر پاسخ استعلام هستیم و سوابق هر تعداد از این گزینه‌ها که قابل قبول باشد به اسامی 6 نفر اضافه می‌شود.

*‌ اعضای شورا برنامه گزینه‌های نهایی را استماع می‌کند

وی با بیان اینکه 10 برنامه محوری در بخش‌های مختلف برای انتخاب شهردار داریم، اظهار کرد: پس از نهایی شدن اسامی، تک‌تک گزینه‌ها به جلسات شورا دعوت شده و از آن‌ها خواسته می‌شود که برنامه‌های خود را طبق محورهای شورا ارائه داده و در فرصت 3 ساعته‌ای که به آن‌ها داده می‌شود از برنامه‌های خود دفاع کنند.

مرادلو خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر نیز پس از استماع برنامه‌های گزینه‌های نهایی، سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و سپس شهردار زنجان بر اساس رای‌گیری اعضای شورا انتخاب و جهت استعلام از مراجع مربوطه و صدور حکم به وزارت کشور معرفی می‌شود.

*‌ برای معرفی گزینه نهایی، منتظر تغییر در سطح وزارت کشور خواهیم بود

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه شورا برنامه خود برای فرآیند انتخاب شهردار را ادامه می‌دهد، گفت: اما با این حال برای معرفی گزینه نهایی به وزارت کشور جهت صدور حکم، منتظر انتخاب وزیر کشور خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه سلیقه سیاسی دولت‌ها متفاوت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهردار زنجان جهت صدور حکم باید از طریق استانداری به وزارت کشور معرفی شود، ممکن است نظر مدیران ارشد نسبت به فردی که ما معرفی می‌کنیم متفاوت بوده و مورد قبول آن‌ها نباشد.

مرادلو در پاسخ به اینکه اگر تغییر استاندار زنجان چند ماه طول بکشد، تکلیف شهردار منتخب چه می‌شود، خاطرنشان کرد: فعلاً سرپرست شهرداری زنجان انتخاب شده و کارها را پیش می‌برد و طبق قانون تا 3 ماه می‌تواند سرپرست باشد که طی این مدت تکلیف وزیر کشور و استاندار زنجان نیز مشخص می‌شود و حتی ممکن است این فرآیند زودتر نیز اتفاق بیفتد.

*‌ هیچ تصمیم پشت پرده‌ای در شورای شهر زنجان وجود ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه هیچکدام از تصمیمات شورای شهر در پشت پرده گرفته نمی‌شود، گفت: علی‌رغم حمایت بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لیست‌های شورای شهر اما پس از گذشت بیش از 2 ماه از انتخابات شورای شهر شاید یک جلسه نیم ساعته با نماینده مجلس نداشته‌ایم و حتی یک مرتبه نیز نظر شخصی نسبت به شهردار زنجان نداده‌اند.

وی با بیان اینکه تلاش در انتخابات بر حضور حداکثری لیست مورد نظر در شورای شهر بود، اظهار کرد: با این وجود، مسائل پشت پرده در شورای شهر زنجان وجود ندارد و تلاش بر حضور اکثریت در شورا نیز به این دلیل بود که می‌خواستیم اعضا یکدست باشند و نظرات در تصمیم‌گیری‌ها نزدیک به هم باشند.

مرادلو با بیان اینکه در بین 13 نفر گزینه شهرداری، چهره‌های شاخص و دارای سوابق مدیریتی و اجرایی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: اسامی منتشره در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی، گمانه‌زنی است اما بر اساس صلاحدید، اسامی را اعلام نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید مسائل اخلاقی و حفظ آبروی افراد را نیز رعایت کنیم، تصریح کرد: اسامی گزینه‌ها را نمی‌توانیم منتشر کنیم چرا که حتی در بین افراد دارای سابقه در بخش خصوصی نیز چهره‌های شاخص وجود دارند.

*‌ هیچگونه فشاری بر روی شورا برای انتخاب شهردار وجود ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تاکید کرد: به هیچ وجه هیچگونه فشاری از سوی هیچ فرد یا گروهی نسبت به انتخاب شهردار زنجان بر روی شورای شهر نیست.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه، چندصدایی در بین اعضای شورای شهر زنجان وجود ندارد، گفت: وجود اختلاف نظر و دیدگاه نسبت به یک موضوعی طبیعی است و حتی 2 فرد همسو و همفکر نیز ممکن است نظر مختلف نسبت به یک موضوع داشته باشند اما چندصدایی و عدم اتحاد در بین اعضای شورا وجود ندارد.

مرادلو با بیان اینکه شهردار باید نگاه جامع‌نگر و چندجانبه به مسائل شهری داشته باشد، خاطرنشان کرد: فردی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شود باید هم مدیر باشد و هم مدبر؛ یعنی فقط مسائل عمرانی، شهرسازی و فضای سبز را نبیند بلکه در کنار این‌ها به مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوقی نیز بپردازد و نگاه جامع نسبت به توسعه شهر داشته باشد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر