logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۲۸۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

بسیاری از مردم و هئیت‌های مذهبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

بسیاری-از-مردم-و-هئیت‌های-مذهبی-پروتکل‌های-بهداشتی-را-رعایت-کردند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان گفت: بسیاری از مردم و هئیت‌های مذهبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همچنان طبق روال واکسیناسیون بر اساس واکسن‌هایی که به استان اختصاص می‌یابد ادامه داشته و با با سرعت مناسب پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه هنوز گروه جدیدی برای واکسیناسیون اضافه نشده است، افزود: در صورت اعلام وزارت بهداشت گروه‌های جدید اعلام و دعوت می‌شوند.

این مسئول با اشاره به انتشار گزارشی در فضای مجازی در خصوص آمار بالای مرگ و میر در زنجان در زمینه بیماران کرونایی، گفت: در گزارش ارائه شده میزان مرگ و میر سال 1400 با سال 98 مقایسه شده است در حالی که در استان زنجان در سال 98 کرونا وجود نداشت و کرونا از اواخر بهمن و اوایل اسفند گزارش شد که این مقایسه بی‌معنی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه باید این سئوال پرسیده شود که آیا ثبت احوال مسئول اعلام علت‌های مرگ است یا باید آمار کلی ارائه کند؟، افزود: ثبت احوال نمی‌تواند به طور تخصصی وارد علل مرگ افراد شود  و برای این کار کمیته تخصصی در وزارت بهداشت تشکیل شده است که سیمای مرگ و فوت را در کشور اعلام می‌کند و در این کمیته زنجان چنین جایگاهی ندارد و به نظر می‌رسد تحلیل غلط از اطلاعات به دست آمده است.

قزلباش خاطرنشان کرد: افزایش و تغییر در تعداد مرگ و میر لزوما به دلیل کرونا نبوده است چرا که علل مختلفی همچون حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، بیماری‌های مزمن، ابتلا به سرطان در این زمینه مطرح است و نمی‌شود فقط کرونا را در این زمینه عامل دانست.

وی گفت: اعلام چنین آمار بدون اساس علمی ظلم بزرگ در حق کسانی است که تلاش می‌کنند و ظلم به مردمی است که با حرف‌های غیر دقیق و کارشناسی دچار مشکلات روحی می‌شوند باید در ارائه این گزارش ضوابط اخلاقی و علمی رعایت می‌شد تا به اعتماد مردم آسیب زده نشود.

این مسئول ادامه داد: در مقاله آقای قانعی زنجان دارای کمترین میزان مرگ و میر کرونایی است و به نظر می‌‎رسد آمار ثبت احوال با یک سو تعبیر و تفسیر منتشر شده است که این مسئله قابل پیگیری است و مدیریت عالی استان و دانشگاه علوم پزشکی پیگیر این موضوع هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان زنجان را با ویروس دلتا پایین‌تر نسبت به موارد قبلی عنوان کرد و افزود: اما خوشبختانه مرگ و میر در این گروه سنی به صورت معناداری افزایش نیافته است.

قزلباش بیان داشت: روند بیماری کرونا در استان زنجان همچنان در بخش سرپایی و بیمارستانی افزایشی است و پیش‌بینی می‌شود طی دو هفته آینده روند افزایشی سرعت بیشتری یابد.

وی خاطرنشان کرد: در شب گذشته 118 نفر در بیمارستان‌های استان زنجان بستری شدند و در حال حاضر حدود 595 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که امیدواریم این روند نزولی شود.

این مسئول از واکسیناسیون گروه‌های بالای 45 سال در استان زنجان خبرداد و گفت: حدود 50 درصد از جمعیت هدف 71 هزار و 886 نفری واقع در این گروه سنی واکسینه شده‌اند و بر اساس پروتکل‌های کشوری هنوز گروه جدیدی به ویژه مشاغل پرخطر اعلام نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان ادامه داد: بیشترین گردش ویروس در کشور عمدتا دلتا بوده و انقدر این ویروس غالب است که همه افراد درگیر به عنوان ویروس دلتا در نظر گرفته شده و درمان می‌شوند.

قزلباش افزود: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بسیار پایین است اگرچه در روزهای اخیر وضعیت بهتر شده و به حدود 53 درصد رسیده است اما برای تاثیرگذاری در کاهش روند باید میزان رعایت به بالای 90 درصد برسد.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هئیت‌های مذهبی استان زنجان در ایام محرم نیز گفت: بسیاری از مردم و هئیت‌ها بسیار خوب رعایت کردند اما هئیت‌هایی هم بودند که به مصوبات ستاد ملی و توصیه‌های بهداشتی پایبند نبودند که برخوردهای قانونی انجام شده و پرونده برخی‌ها نیز هنوز باز است.

این مسئول بیان داشت: روز باشکوه و با عظمتی همچون یوم‌‎العباس که هزاران نفر در کنار هم جمع می‌شوند، با مدیریت بسیار خوب و همدلی و همکاری حسینیه اعظم برگزار نشد، اگر چه ممکن است به صورت پراکنده اقداماتی انجام شده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه نگران پروتکل شکنی‌های انجام شده هستیم، ادامه داد: این عدم رعایت‌ها سلامت مردم را به شدت تحت تاثیرقرار می‌دهد.

قزلباش ادامه داد: تا کنون بیش از 51 هزار دوز واکسن برکت وارد استان زنجان شده است که توزیع آن نیز انجام شده و بخشی نیز در حال انجام است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر