logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۲۷۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
به بهانه 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان به میهن

صلابت در اسارت، رمز پیروزی آزادگان سرافراز

صلابت-در-اسارت،-رمز-پیروزی-آزادگان-سرافراز
آزادگان سرافراز ایرانی که چند سای در زیر شکنجه‌های بی‌رحمانه و شدید رژیم بعثی عراق بودند سرانجام در 26 مرداد سال 1369 به میهن بازگشتند.

به گزارش موج رسا; وقتی صحبت از جنگ می‌شود، تمام اذهان و افکار ایرانیان به سمت جنگ تحمیلی 8 ساله می‌رود که رژیم بعثی عراق با حمایت بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان به میهن اسلامی ما حمله کرد اما وحدت، مقاومت، انسجام و یکپارچگی ملت ایران سبب شد تا دشمنِ مسلح تا بن دندان نتواند حتی به وجبی از خاک کشور اسلامی ایران، تجاوز کند و ناچار به عقب‌نشینی شد و مقاومت 8 ساله ملت ایران در برابر یاوه‌گویان زورگو سبب شد این 8 سال به عنوان «دوران دفاع مقدس» نام بگیرد.

31 شهریور سال 1359 بود که نیروهای عراقی از جنوب کشور به ایران حمله کردند. جنگ ایران و عراق که یکی از مهمترین جنگ‌های نظامی دوران معاصر است 8 سال طول کشید و خسارت‌های فراوانی به هر 2 کشور وارد کرد. هر چند قطعنامه‌های زیادی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول این جنگ صادر شد اما جمهوری اسلامی ایران غیر از یک مورد، همه آن‌ها را رد کرد و فقط قطعنامه شماره ۵۹۸ در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ مورد قبول واقع شد که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان «جام زهر» یاد می‌شود.

جوانان بسیاری در جنگ تحمیلی با رشادت و مقاومت خود در برابر دشمن بعثی به شهادت رسیدند که هر کدام گل سرسبد خانواده خود بودند و در کنار آن‌ها رزمندگان زیادی نیز جسم خود را فدای دفاع از جان، مال، خاک و ناموس این کشور کرده و جانباز دفاع مقدس، لقب گرفتند اما بسیاری از فرزندان آزاده خمینی کبیر در دوران دفاع مقدس نیز اسیر متجاوزان عراقی شده و چند سالی میهمان صدام در اردوگاه‌های عراق و در زیر شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین شکنجه‌ها بودند تا جایی که تعدادی از آن‌ها نیز در دوران اسارت به شهادت رسیدند اما تمام این فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌ها ذره‌ای از عزت و مقاومت ملت ایران در برابر دشمنان، کم نکرد و ملت قهرمان ایران به سربلندی و اقتدار خود ادامه دادند.

*‌ آمار شهدا، جانبازان و آزادگان کشور

آمار شهدا، جانبازان و آرادگان جنگ تحمیلی، پرسشی است که همیشه مطرح شده اما ممکن است تغییراتی در آن صورت پذیرد چرا که ممکن است آماری ارائه شود و مدتی پس از آن تعدادی شهید در عملیات‌های مختلف، تفحص شده و به شهرهای خود بازگردند.

هرچند شایعات زیادی درباره تعداد شهیدان جنگ تحمیلی از طرف رسانه‌های مختلف و منابع بیگانه، منتشر شده اما بسیاری از آن‌ها ریشه در دشمنی با ملت ایران دارد. برای مثال؛ ریچارد نیکسون (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) در آخرین کتاب خود با غرور از کشته شدن بیش از یک میلیون نفر از مردم کشورمان در جنگ، تلویحاً اظهار خرسندی می‌ کند اما این آمار، صحت ندارد و نویسنده کتاب به علت کینه‌توزی که در مورد ایران و انقلاب اسلامی داشته و برای جبران غرور شکست آمریکا در مقابله با انقلاب اسلامی، چنین ادعای کذبی را اظهار کرده است.

*‌ آمار رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آمار رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران (مربوط به مهر 1399) حکایت از آن دارد که 218 هزار و 867 نفر از هموطنانمان شهید یا مفقود شده‌اند که از این تعداد ۲۰۸ هزار و ۷۵۸ نفر شهید و 10 هزار و ۱۰۹ نفر نیز مفقود شده‌اند.

تعداد جانبازان جنگ تحمیلی نیز طبق این آمار به ۳۹۹ هزار و ۱۷۴ نفر می‌رسد که از این تعداد ۱۲۹ هزار و ۹۰۳ نفر، تعیین درصد نشده، ۱۴۳ هزار و ۲۱۰ نفر بین یک تا 24 درصد و ۱۲۶ هزار و ۶۱ نفر نیز بالای 25 درصد جانبازی دارند.

تعداد آزادگان سرافراز (اسیران) جنگ تحمیلی نیز در مجموع ۴۴ هزار و ۸۶۳ نفر اعلام شده است که البته در برابر این عزیزان حدود 70 هزار عراقی نیز توسط رزمندگان غیور ایرانی به اسارت درآمده‌اند.

*‌ بازگشت آزادگان به میهن در 26 مرداد 1369

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در تیرماه سال 1367 پس از 8 سال درگیری 2 کشور با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس به اتمام رسید اما اسرای 2 کشور هنوز در اسارت به سر می‌بردند تا اینکه با تبادل اسرای ایرانی و عراقی، اولین گروه از آزادگان سرافراز ایران اسلامی در 26 مرداد 1359 به میهن بازگشتند.

آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین کسان به قضای الهی بودند و سینه‌هایی فرّاخ‌تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند. آزادگان در زیر شدیدترین، بی‌رحمانه‌ترین و ظالمانه‌ترین شکنجه‌های عراقی‌ها قرار گرفتند اما با ایمان راسخ خود در برابر بعثی‌ها ایستادند و ذره‌ای از مقاومت خود در برابر دشمن سرکش، سر تعظیم فرود نیاوردند هر چند تعدادی از آن‌ها در زیر همین شکنجه‌ها جان خود را فدا کردند و به زمره شهدا پیوستند.

*‌ استان زنجان 3535 شهید، 7 هزار جانباز و ۵۸۶ آزاده دارد

استان زنجان بنا بر اعلام اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران 3535 شهید، 7 هزار جانباز و 586 آزاده سرافراز دارد.

علی کاظمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان به یکی از رسانه‌ها گفت: میهن اسلامی در 26 مرداد 1369 شاهد حضور عزیزانی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های مخوف رژیم بعثی صدام، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آزادگان، لقب الماس‌های درخشان دادند.

وی اظهار کرد: در همین راستا بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان به مناسبت سی و یکمین سالگرد بازگشت آزادگان به کشور 26 عنوان برنامه در سطح استان برگزار خواهد کرد.

کاظمی با بیان اینکه به دلیل وضعیت قرمز استان از لحاظ بیماری کرونا بسیاری از این برنامه‌ها به شکل مجازی برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: تجلیل از آزادگان، حضور در منازل آزادگان، رونمایی از کتاب خاطرات آزادگان، سرکِشی به خانواده‌های آزادگان و برگزاری یادواره شهدای قریب، بخشی از 26 عنوان برنامه است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه این استان 586 آزاده دارد که متاسفانه 5 آزاده زنجانی در زمان اسارت در زیر شکنجه‌های ظالمانه رژیم بعثی به شهادت رسیدند، گفت: اصطلاحاً به این شهدا «شهدای قریب» گفته می‌شود.

وی افزود: در همین راستا امسال یادواره شهدای قریب به صورت وبیناری و در بستر فضای مجازی برای این شهدای مظلوم استان زنجان برگزار خواهد شد.

*‌ پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی

سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را خدمت همه آزادگان سرافراز و خانواده‌های گرانقدرشان تبریک و تهنیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

روز 26 مردادماه 1369 میهن اسلامی، شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک وطن نهادند. صلابت ایثار و رشادت آزادگان عزیز چه در دوران دفاع مقدس و چه در سال‌های اسارت، برگ زرین دیگری در تاریخ ایثارگری است که عظمت ایثارگران این مرز و بوم را به جهانیان و به‌ویژه قدرت‌های استکبار نشان داد. آزادگان عزیز با تأسی از سیدالشهدا(ع) به عنوان نماد حُریت و آزادگی در تاریخ پرشکوه اسلام، بار دیگر آزادگی، شرافت و اصالت در پرتو ارزش‌های اسلام و انقلاب را در جهان دربند استکبار و ستم معنا نمودند.

روز باشکوه بازگشت افتخارآفرین و پرمهر و باصلابت آزادگان عزیز را به میهن اسلامی گرامی می‌داریم و بر سیره آنان در ایثار و ایثارگری در بستر فرهنگ غنی ایثار و شهادت، فخر می‌ورزیم. بی‌شک بخش بزرگی از استواری تاریخ باعظمت و سترگ انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مدیون این استقامت عزتمندانه آزادگان و ایثارگران است. به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی): «عزت، قدرت و صدرنشینی هر ملت در تاریخ به مجاهدت فرزندانش بستگی دارد و استقامت پیروز عزیزان آزاده ملت ایران را در صدر نشانده است.»

بازگشت آزادگان سرافراز، نماد خودباوری، استواری و به ثمر نشستن سال‌ها تلاش و ثبات قدم و مداومت در مسیر نیل به آرمان‌های اسلام و انقلاب و حقانیت ما در نبرد با دشمن بود. به‌رغم گذشت سالیان هنوز هم کام مردم عزیز و انقلابی ایران از حلاوت این رخداد فرخنده، شیرین است.

در این روز بزرگ و به یاد ماندنی، شأن و منزلت همه آزادگان عزیز و خانواده‌های گرانقدرشان که در راه دفاع از وطن و پاسداشت ارزش‌های اسلامی و انقلابی رنج اسارت را به جان خریدند و همچنین یاد و خاطره همه آزادگان شهید از جمله سید آزادگان، حجت‌الاسلام ابوترابی را گرامی می‌داریم.

اینجانب 26 مردادماه، روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را خدمت همه آزادگان سرافراز و خانواده‌های گرانقدرشان که اجر آنان به واسطه تحمل رنج اسارت عزیزانشان در پیشگاه خداوند متعال محفوظ است، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و از درگاه پروردگار متعال آرزوی سلامتی و بهروزی برای همه عزیزان مسألت دارم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر