logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۲۷۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نائب رئیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان:

نظارتی بر تخلفات پزشکان و داروخانه‌‌های زنجان وجود ندارد

نظارتی-بر-تخلفات-پزشکان-و-داروخانه‌‌های-زنجان-وجود-ندارد
نائب رئیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه دریافت 5 هزار تومان حق فنی برای یک قلم دارو در حق مردم اجحاف است گفت: نظارتی بر تخلفات پزشکان و داروخانه‌‌های استان زنجان وجود ندارد.

مظاهر یوسفی‌امیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه برخی از افرادی که به کرونا مبتلا هستند نیاز به سی‌تی‌اسکن دارند تا میزان درگیری ریه‌های فرد مبتلا مشخص شود اظهار کرد: این موضوع باعث افزایش مراجعه کنندگان به مراکز سی‌تی‌اسکن شده که برخی از مراکز دولتی به دلیل افزایش مراجعات نوبت نمی‌دهند.

وی با اشاره به بالا هزینه‌های مراکز بخش خصوصی نیز اشاره و عنوان کرد: مردم به ناچار به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند که در این بخش‌ها نیز هزینه‌ها بسیار بالا است.

نائب رئیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با بیان اینکه در بخش خصوصی هزینه یک سی‌تی‌اسکن ساده 500 تا 600 هزار تومان است ابراز کرد: بالا بودن هزینه سی‌تی‌اسکن باعث می‌شود برخی افراد مبتلا به کرونا به مراکز سی‌تی‌اسکن مراجعه نمی‌کنند که در این حالت احتمال درگیر شدن ریه‌های فرد مبتلا وجود دارد.

وی با تاکید براینکه هیچ گونه حمایتی وجود ندارد که مردم بتوانند از سی‌تی‌اسکن بخش‌های خصوصی استفاده کنند گفت: با تخصیص یارانه به بخش‌های خصوصی می‌توان هزینه‌‌های سی‌تی‌اسکن را کاهش داد و این کار میزان بستری بیماران کرونایی را هم کاهش می‌دهد.

یوسفی‌امیری با تاکید براینکه با بررسی‌هایی که انجام دادیم پزشکان متخصص تایید می‌کنند که بالا بودن هزینه سی‌تی‌اسکن باعث می‌شود مبتلایان به کرونا هندی سی‌تی‌اسکن انجام نمی‌دهند و بعد از مدتی ریه‌های فرد مبتلا درگیر شده و منجر به فوت برخی از بیماران می‌‌شود ادامه داد: براساس اظهارات پزشکان متخصص عفونی علائم کرونای هندی در چند روز اول مانند سرماخوردگی بوده و بعد از یک هفته با مساعد شدن حال عمومی فرد مبتلا ریه‌های آن به شدت درگیر شده که ریه برخی افراد در این مدت 70 تا 80 درصد درگیر کرونا می‌شود.

امیری با بیان اینکه هزینه های پزشکی توسط پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تعیین می‌شود و چون پزشکانی که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند ذی‌نفع هستند بنابراین در تعیین قیمت‌ها سود خودشان را لحاظ می‌کنند ابراز کرد: ارگان دیگری نمی‌تواند به تعیین قیمت ویزیت پزشکان  ورود کند.

وی با اشاره به اخذ حق فنی در داروخانه‌ها افزود: برای یک قلم دارو حق فنی 5 هزار تومان تعیین شده که در شب داروخانه‌ها حق فنی را 30 تا 40 درصد افزایش می‌دهند.

نائب رئیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با بیان اینکه برای یک قلم دارو 5 هزار تومان، دو قلم دارو 8 هزار تومان و برای 3 قلم دارو 10 هزار و 400 تومان حق فنی تعیین کردند که شب هزینه‌ها به 14 هزار تومان افزایش می‌یابد بیان کرد: حق فنی به چه دلیلی اعمال می‌شود؟ و چرا باید داروخانه‌ها هم از دارو سود ببرند و هم حق فنی بگیرند؟!.

وی با تاکید براینکه نظارتی بر فعالیت داروخانه‌ها در استان زنجان وجود ندارد و بازرسان انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز نمی‌توانند به این موضوع وارد شوند ادامه داد: در بازرسی از داروخانه‌ها تخصصی بودن موضوع مطرح می‌شود و تاکید دارند حتما باید بازرسان دانشگاه علوم پزشکی نظارت داشته باشند.

امیری با بیان اینکه چرا در استان زنجان گزارشی از تخلفات داروخانه‌ها مطرح نمی‌شود؟! یعنی هیچ تخلفی در داروخانه‌های استان زنجان اتفاق نمی‌افتد؟! ادامه داد: داروخانه‌ها چون زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است به همین خاطر هیچ نظارتی بر فعالیت آنها نمی‌شود و به سایر ارگان‌ها نیز اجازه ورود نمی‌دهند.

وی با تاکید براینکه نسخه‌هایی که توسط پزشکان تهیه می‌شود اکثرا به صورت چند قلمی است بیان داشت: در این شرایط داروخانه‌ها بالاترین حق فنی را دریافت می‌کنند.

نائب رئیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با تاکید براینکه اکثر پزشکانی که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند خودشان داورخانه و یا مطب دارند بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که مردم هم نمی‌تواند به خاطر کرونا به دستگاه‌های درمانی انتقاد کنند اما در بخش درمان از این وضعیت سوء استفاده‌های زیادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پزشکان متخصص در قبال حق وزیتی که از مردم دریافت می‌کنند وظیفه دارند به سوالات بیمار پاسخ دهند ابراز کرد: اکثر این پزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند در کمترین زمان بیمار از مطب خارج شود که در این حالت در حق بیمار اجحاف می‌شود.

امیری با تاکید براینکه در حوزه درمان روابط بسیار افزایش یافته و هر گونه شکایتی هم اگر در حوزه پزشکی وجود داشته باشد از بین می‌برند گفت: اگر بررسی‌ها به صورت دقیق انجام شود معلوم می‌شود که تخلفات پزشکی در استان زنجان زیاد است.

وی عنوان کرد: رسیدگی به تخلفات پزشکی کار چندان سختی نیست اما متاسفانه در استان برای این کار هیچ عزم و اراده‌ای وجود ندارد./ع

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : محمد هادی اسماعیلی ] [ ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ]
سلام بنده از داروخانه دکتر موسوی شهرستان خدابنده شکایت دارم بدلیل اینکه با بد رفتاری کادرداروخانه با ارباب رجوع وهم اینکه اشتباهی دارو به‌دست مردم میدن وسوم اینکه پرسنل داروخانه معتاد وخطرناک اند خواهشاً رسیدگی کنید دردسر برای مردم وهم برای شما بوجود می‌آورند
فرم ارسال نظر