logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۲۷۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

چرخش از غرب با دیپلمات انقلابی

چرخش-از-غرب-با-دیپلمات-انقلابی
عمده فعالیت‌های امیرعبداللهیان در حوزه کشورهای عربی منطقه بوده و انتظار می‌رود او با شناخت کامل از این حوزه، به بازسازی روابط با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تحکیم روابط با متحدان همت گمارد.

به گزارش موج رسا; روزنامه صبح نو نوشت: پس از اینکه لیست کابینه سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم به مجلس تحویل داده شد سوابق، تحصیلات و جهت‌گیری وزرای پیشنهادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. در این بین، بیوگرافی و پیشینه اندیشه‌ای و مدیریتی حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امورخارجه دولت آینده، اهمیت بالایی دارد؛ این اهمیت از آن جهت است که بسیاری از تحلیلگران، لزوم تغییر جهت‌گیری سیاست خارجی دولت از توجه صرف به غرب به چرخش به سمت کشورهای همسایه را خواستار شده‌اند. عملکرد و پیشینه امیرعبداللهیان نیز در نوع خود نشان می‌دهد که او یکی از چهره‌های مناسب برای تغییر جهت‌گیری مزبور است.

حسین امیرعبداللهیان دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران دارد و استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه است. تحصیلات کارشناسی‌ارشد او نیز روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران در سال۷۵ است. رشته تحصیلی دوره کارشناسی او، روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه است که مدرک آن را در سال۱۳۷۰ گرفته است.

امیرعبداللهیان سابقه بیش از دو دهه فعالیت، در سطوح مختلف وزارت خارجه دارد. او در سال۱۳۹۵ مشاور وزیر امورخارجه بود. تصدی معاونت عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه از سال۱۳۹۰ تا سال۱۳۹۵ از دیگر فعالیت‌های امیرعبداللهیان بوده است. مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه در سال۱۳۸۹، سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین از سال۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹، رییس ستاد ویژه عراق وزارت امورخارجه از سال۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق از سال۱۳۸۲ تا۱۳۸۴، معاون مدیرکل خلیج فارس از سال۱۳۸۱ تا۱۳۸۶ و کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سال۱۳۷۶ تا۱۳۸۰ از دیگر سوابق امیرعبداللهیان بوده است.

همانطور که می‌بینیم عمده فعالیت‌های امیرعبداللهیان در حوزه کشورهای عربی منطقه بوده و انتظار می‌رود او با شناخت کامل از این حوزه، به بازسازی روابط با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تحکیم روابط با متحدان پیشین همچون عراق، همت گمارد. این مساله‌ای است که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه نیز به آن اذعان دارد.

هانی‌زاده: چرخش  از غرب به منطقه، شاکله جدید دستگاه دیپلماسی

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به پیام انتخاب امیرعبداللهیان به‌عنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه در دولت سیزدهم اظهار کرد: آقای حسین امیرعبداللهیان یکی از دیپلمات‌های شناخته‌شده وزارت خارجه است که با بدنه این وزارتخانه کاملا آشنایی دارد. ایشان بیش از ٢۵سال است که به‌عنوان دیپلمات در رده‌های مختلف حتی تا رده معاون عربی و شمال آفریقا فعالیت داشته است و در تمام مسائل مربوط به گفتمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ازسوی وزارت خارجه، حضور داشته‌اند.

وی افزود: ایشان یک دیپلمات کاملا شناخته شده است که نسبت‌به مسائل دیپلماتیک، دارای نگرش کاملا اصولی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی است؛ بنابراین انتخاب ایشان به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزیر امورخارجه، یک انتخاب دقیق و هوشمندانه است.

هانی‌زاده با اشاره به تغییر رویکرد وزارت امورخارجه با حضور امیرعبداللهیان در رأس وزارتخانه، اضافه کرد: چرخش دستگاه دیپلماسی از نگرش به غرب به‌سمت مسائل منطقه و کشورهای همسایه و عربی، می‌تواند شاکله جدیدی به دستگاه دیپلماسی ما بدهد. نگاه وزارت امورخارجه در طول سال‌های گذشته به اروپا و آمریکا دوخته شده بود که اصلا موفقیت‌آمیز نبود. دستاورد برجام هم دستاورد قابل قبولی در زمینه اقتصادی نبود. بنابراین آقای امیرعبداللهیان اگر بتواند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد، قطعا با ادبیات جدیدتر و با تکیه امکانات داخلی و بومی و الگوهای اسلامی-ملی روند مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین را ادامه خواهد داد.

کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: آقای امیرعبداللهیان شناخت دقیقی از کشورهای عربی منطقه دارد. ایشان سال‌ها به‌عنوان سفیر در بحرین حضور داشت و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص ۶کشور عضو شورای همکاری و به‌ویژه عربستان سعودی را می‌شناسد و بنابراین می‌تواند روابط معقولی با آن‌ها داشته باشد.

هانی‌زاده گفت: در صورت رأی اعتماد مجلس، اولویت کاری آقای امیرعبداللهیان بهبود روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، به‌خصوص ایران و عربستان و ایران و امارات و برخی دیگر از کشورهای منطقه خواهد بود. اولویت بعدی ایشان، مذاکره در چارچوب برجام و کشورهای اروپایی است. از طرف دیگر، نگاه ایشان به روسیه و چین هم مثبت خواهد بود.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر