logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۲۷۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

طالبان توان عبور از مرزهای ایران را دارد؟

طالبان-توان-عبور-از-مرزهای-ایران-را-دارد؟
همزمان با گسترش حملات طالبان در دو ماه اخیر و فروپاشی دولت مرکزی کابل، نگرانی‌ها در مورد احتمال عبور نیروهای وابسته به این گروهک تروریستی از مرزهای ایران با افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش موج رسا; نقل از ایمنا، افغانستان در حال گذراندن روزهای سختی بوده و شاید روزهای خونین دهه ۹۰ میلادی و جنگ‌های داخلی را برای افغان‌ها تداعی کند. امروز نیمی از شهرهای افغانستان تحت‌تصرف طالبان است اما ادعا کرده که بیش از ۹۰ درصد خاک کشور را در دست دارد.

تنها بخش‌هایی از مرکز کشور از جمله کابل در اختیار دولت مرکزی قرار گرفته و حضور طالبان در مرزهای افغانستان باعث نگرانی‌هایی برای همسایگان آن شده است. هرچند این گروه تلاش کرده تا چهره متفاوتی از خود نشان دهد با این حال، در حالی که کابل دولتی رسمی دارد گروهی شبه‌نظامی دست به تصرف دیگر نقاط کشور زده و برای کشورهای هم مرز نگرانی‌هایی را به بار آورده است.

همزمان با گسترش حملات طالبان در دو ماه اخیر و فروپاشی دولت مرکزی کابل، نگرانی‌ها در مورد احتمال عبور نیروهای وابسته به گروهک تروریستی طالبان از مرزهای افغانستان افزایش یافته و اخیراً با تسلط آنها بر استان‌های مرزی افغانستان با ایران از جمله استان اسلام قلعه، طی روزهای گذشته شائبه‌هایی مبنی بر حضور نیروهای این گروه در ایران مطرح شد اما این موضوع توسط مقامات امنیتی و محلی تکذیب شد.

در بحبوحه پیشروی نیروهای طالبان در افغانستان و اشغال شهر به شهر این کشور طی ماه‌های گذشته، اجلاسی بین‌الافغانی در ایران با حضور هیئت عالی سیاسی طالبان و نمایندگان دولت افغانستان و برخی شخصیت‌های عالی این کشور در محل وزارت‌ امور خارجه ایران برگزار شد و در این نشست نیروهای طالبان بر حفظ مرزهای ایران تاکید کردند اما همچنان نگرانی‌های متعددی در خصوص عبور نیروهای این گروه از مرزها وجود دارد.

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان چندی پیش و در واکنش به انتشار شایعاتی در فضای مجازی با عنوان حضور نیروهای طالبان در کشور، گفت که «طالبان تاکنون به هیچ عنوان از محدوده سیستان و بلوچستان وارد مرزهای ایران نشده‌ و مطالب منتشر شده در این رابطه در فضای مجازی شایعه بوده و مردم نباید به هیچ عنوان به این مطالب بی پایه و اساس توجه کنند. برای حفظ منافع ملی نیروهای ارتش، مرزبانی و انتظامی استان کاملاً در مرز و پل ابریشم مستقر و تحرکات احتمالی را رصد می‌کنند.»

طالبان از آنجایی که گروهی منسجم نبوده و حالا حتی مانند دهه ۹۰ میلادی از رهبری مرکزی و قدرتمندی بهره‌مند نیست، کشورها را به احتیاط واداشته است البته بسیاری تجربه انسجام نداشتن این گروه در دهه ۹۰ را به خوبی در خاطر دارند از جمله این اقدامات شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف بوده که هسته مرکزی این گروه آن را کار نیروهای خودسر دانسته بود.

علاوه بر همه اینها، اگر طالبان قدرت را تمام و کمال در افغانستان به دست بگیرد، اوضاع برای ایران چندان مطلوب پیش نخواهد رفت و بسیاری از جامعه با توجه به پیشروی آنها، نگران ورود آنها به ایران و ایجاد ناامنی هستند. اما این خطر چقدر جدی است؟

ممکن است طالبان به در خواست آمریکا به مرزهای ایران تعرض کند

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طالبان قصد ندارد در شرایط فعلی و همزمان با تنش‌های داخلی افغانستان با ایران وارد جنگ شود.

به گفته وی، در صورتی که طالبان بخواهد در طولانی مدت و به دلیل اختلافات ایدئولوژیک، به مرزهای ایران تعرض کند به صورت رسمی وارد عمل نخواهد شد و سعی می‌کند با همکاری نیروهای تروریستی و بقایای داعش دست به این اقدام بزند.

به گفته این کارشناس مسائل افغانستان، اگر طالبان بر افغانستان مسلط شود بعید نیست که داعش نیز در این کشور پایگاه احداث کند در حال حاضر داعش در حال جمع‌آوری نیروهای خود از سراسر دنیا برای انتقال به افغانستان است.

ملازهی خاطرنشان می‌کند: طالبان در اولین اقدام، مرزهای افغانستان با چین، ایران و روسیه را تصرف کرده و ممکن است در صورتی که روابط خصمانه آمریکا و ایران ادامه یابد به در خواست آن به مرزهای کشورمان تعرض کند.

ایران برای حفظ استقلال و امنیت کشور با هیچکس تعارف ندارد

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه‌ای به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای پرداختن به این موضوع ابتدا باید توانمندی جمهوری اسلامی برای حفظ استقلال و تأمین منافع ملی را بررسی کنیم؛ امروز توانمندی‌های نظامی ایران به حدی رسیده که حتی آمریکا به خود اجازه نمی‌دهد به هوا و خاک کشور تجاوز کند.

به گفته وی، پس از مقابله ایران با رژیم تجاوزگر بعث، نیروهای مسلح ما اجازه تعرض هیچ گروهک تروریستی به کشور را نداده‌اند بنابراین جمهوری اسلامی برای حفظ استقلال و امنیت کشور خود با هیچ کسی تعارف ندارد.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه‌ای، امروز طالبان بر بخش زیادی از کشور افغانستان مسلط شده و این تسلط در برخی از مناطق به واسطه جنگ در برخی از مناطق مورد تفاهم انجام شده است.

به عقیده صدرالحسینی، طالبان طی یک ماه گذشته بر مرز ٩٠٠ کیلومتری افغانستان با ایران تسلط کامل داشته، اما به مرز ما هیچ تعرضی نکرده است؛ باید توجه داشت که نه تنها طالبان بلکه هیچ قدرت نظامی توان تعرض به مرزهای ایران را ندارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر