logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۲۵۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

راه حلی که هیچ جایگزینی ندارد!

راه-حلی-که-هیچ-جایگزینی-ندارد!
انقلاب اسلامی با همراهی همین مردم شکل گرفت، به پیروزی رسید، تثبیت شد و تا امروز ادامه یافته است و برای ادامه راه و رسیدن به اهداف عالی اش نیز همچنان باید همین مردم را در کنار خود داشته باشد.

به گزارش موج رسا; مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: "مردم" یکی از مهمترین ارکان استمرار و استحکام یک نظام مردم سالار هستند و از دست دادن آنها به هر شکل یعنی از دست دادن بخش مهمی از سرمایه نظام.

انقلاب اسلامی با همراهی همین مردم شکل گرفت، به پیروزی رسید، تثبیت شد و تا امروز ادامه یافته است و برای ادامه راه و رسیدن به اهداف عالی اش نیز همچنان باید همین مردم را در کنار خود داشته باشد.

بخش مهمی از سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به موضوع مردم اختصاص داشت.

ایشان فرمودند:

« توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله‌ی مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. »

سخن رهبر انقلاب ضمن تاکید بر عدم منافات مردمی بودن با ارتباط با نخبگان اینگونه ادامه یافت:

"دولت مردمی" را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند.»

آیت الله خامنه‌ای سپس مردم را تعریف کردند: «مردم یعنی همه‌ی مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی.»
و در ادامه، این بحث را اینگونه مورد تأکید قرار دادند:

« دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهّمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف نظرها بکلّی از بین نرود لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد.»

"تغایرهای موهوم" تعبیر تازه ای از رهبر انقلاب بود که باید به بحث گذاشته شود و مصادیق آن روشن گردد.

رهبر انقلاب سپس برخی روش‌هایی را که به "مردمی" شدن دولت کمک می کند برشمردند:

« گفتگوی صادقانه‌ی با مردم هم یکی از همین کارهایی است که به مردمی بودن کمک میکند؛ حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی و مانند اینها؛ صادقانه با مردم حرف بزنند، مشکلات را به مردم بگویند، راه‌حل‌ها را به مردم بگویند، توقّعات را از مردم ابراز کنند و کمکهای لازم را به مردم تقدیم کنند. حرف زدن با مردم یکی از کارهای مهمّی است که دولت مردمی بایستی [به آن] متعهّد باشد.»

علت این توصیه ظاهرا" ساده اما بسیار مهم و تاثیرگذار به رئیس‌جمهور جدید علاوه بر اینکه جزو ویژگی های نظام اسلامی است و خود آقای رئیسی نیز عالم و عامل به آن بوده اند، ناشی از غفلتی است که دولت قبل بواسطه رویکرد تعامل سازنده با جهان (بخوانید با غرب) داشت و نتوانست با مردم خود تعامل سازنده ای برقرار نماید؛ بگذریم که در رویکرد خود نیز ناکام ماند!

نکته دیگری که رهبر انقلاب در تبیین مردمی بودن دولت مورد توجه قرار دادند، مبارزه با فساد بود چرا که اولا" عدالت از بارزترین ویژگی های نظام اسلامی است و مبارزه با فساد یکی از ابعاد مهم اجرای عدالت است ثانیا" فساد موجب بی اعتمادی مردم و فاصله گرفتن آنها از نظام و انقلاب می شود و ثالثا" یکی از مهمترین مطالبات مردم مبارزه با فساد است.« یک جنبه‌ی دیگر از مردمی بودن عبارت است از مبارزه‌ی با فساد. اگر ما به معنای واقعی کلمه میخواهیم در کنار مردم باشیم، باید بی‌امان با فساد و مفسد مبارزه کنیم.»

و سخن پایانی، مهمترین فراز بیانات رهبر انقلاب در باب مردم است که البته پیش از همه عبارات فوق، مطرح شد و جا دارد همه قوا و بخصوص دولت و حتی نهاد ها در باره ابعاد و چگونگی تحقق آن ژرف نگری کنند.

« و مسئله‌ اصلی، کلید اصلی، اینجا است؛ حضور مردم در همه‌ مسائل، حل‌کننده‌ مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تأمین بکند، مردم را تشویق به حضور در عرصه و در میدان بکند -میدانهای مختلف مورد ابتلای کشور- مغتنم است. و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر