logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۲۵۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

تراکم ویروس"دلتا"در هر تنفس بیمار۱۰۰۰برابر بیشتر است

تراکم-ویروس"دلتا"در-هر-تنفس-بیمار۱۰۰۰برابر-بیشتر-است
کارشناسان معتقدند که میزان ویروس موجود در هر تنفس بیمار مبتلا به کرونای دلتا، هزار برابر بیشتر از بیمار مبتلا به کرونای چنینی، موسوم به ووهان است؛ همین مساله نگرانی را از افزایش کشته ها در پی افزایش مبتلایان، بیشتر کرده است.

به گزارش موج رسا; ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در ویدئو زیر نسبت به قدرت سرایت پذیری ویروس دلتا هشدار داده و  میگوید که آمار واقعی کرونا قطعا بیشتر از آمار رسمی است.

وی شب گذشته در گفت و گو با یک برنامه تلویزیونی میزان رعایت پروتکل ها را توسط مردم 39 درصد اعلام کرد و هشدار داد که اگر وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم به همین منوال پیش برود طی 10 روز آینده شمار قربانیان کرونا در هر 24 ساعت به حدود 600 الی 800 نفر خواهد رسید.

حریرچی در این رابطه عنوان کرده که طبق پیش بینی های یک سازمان بین المللی در یک ماه آینده تعداد فوتی‌ها حتی به ۶۰۰نفر هم می‌تواند افزایش پیدا کند، اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم حتی ممکن است این تعداد به نزدیک ۸۰۰ مورد هم برسد، 

این در حالی است که داوود یادگاری نیا رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گویی هشدار داده بود که قدرت سرایت کرونای دلتا، در مقایسه با کرونای چینی که به ویروس ووهان شهرت یافته ۲۲۰ درصد بیشتر و مسری تر است و در برابر ویروس انگلیسی ۶۰ درصد قوی تر عمل میکند؛ تا جایی که ویروس دلتا فراد واکسینه‌شده را هم در معرض ابتلا قرار می دهد.

وی از مردم خواسته بود که برای مقابله با کرونا دلتا باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

یادگاری نیا در تکمیل معرفی ویروس کرونا دلتا می گوید: میزان ویروس در ترشحات هر تنفس افراد مبتلا به کرونا دلتا هزار برابر بیشتر است که این موضوع نشان می‌دهد دلتا فوق‌العاده مسری است، بنابراین دلتا با کسی شوخی ندارد و باید آن را جدی گرفت و پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کرد.

به گزارش دانا آنگونه که از اظهارات کارشناسان حوزه علوم پزشکی  و متخصصان بیماری های ریوی بر می آید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دو راهکار بسیار مهمی است که می تواند بر قدرت سرایت ویروس کرونا و سویه های جهش یافته و خطرناک آن، همانند کرونادلتا، تأثری منفی و کاهشی بگذارد و روند  خطرناک بیماری را کُند و حتی متوقف کند.

لذا باید انصاف داد که متولیان حوزه بهداشت و درمان نمی توانند به واسطه عدم رعایت پروتکل ها و یا بی اعتنایی به فواصل اجتماعی و سایر توصیه هایی که در دستورالعمل های ستاد مقابله آمده است، افراد را مواخذه و از مجرای قانونی به آنها برخورد کنند؛ چرا که برخوردی از این دست (که مطالبه برخی از افراد جامعه است)، نیاز به وجود قوانین مدونی دارد که اولاً موجود نیست و در ثانی قانون گذاران کشور ما به واسطه رعایت شأنیت و شخصیت افراد جامعه از آن رویگردانند و رفتاری تعاملی را در این باب انتظار دارند.

 


لذا با درک این موارد کمترین کاری که هر یک از میتواند به عنوان یک شهروند انجام دهد، رعایت پروتکل های بهداشتی و یادآوری و تذکر دوستانه و خیرخوانه آن به دیگران است؛ به ویژه افزادی که در مجامع و اماکن عمومی رعایت پروتکل ها را هر دلیل زیر پا می گذارند و از عمل به این موارد عامدانه خودداری می کنند.

بنابراین هر شهروندی می تواند بخاطر صیانت از جان عزیزان خود در این باب رفتاری مسئولانه داشته باشد که در چنین حالتی که نیاز به همدلی و همسویی افراد جامعه دارد بی تردید می توان به تمام خطرات این بیماری غلبه کرد. /دانا

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر