logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۲۴۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
گزارش موج رسا از انتخاب شهردار زنجان در آستانه آغاز به کار شورای ششم؛

مردمی بودن، دغدغه مهم شورای ششم شهر زنجان/ جلوگیری از تکرار تجارب تلخ گذشته با رویکرد جهادی و فسادستیزی

مردمی-بودن،-دغدغه-مهم-شورای-ششم-شهر-زنجان-جلوگیری-از-تکرار-تجارب-تلخ-گذشته-با-رویکرد-جهادی-و-فسادستیزی
ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان از 14 مرداد، کار خود را آغاز خواهد کرد و این اعضا برای جلوگیری از تکرار تجارب تلخ گذشته در معرض امتحان قرار دارند که اولین اقدام شورا نیز انتخاب شهردار زنجان خواهد بود.

به گزارش موج رسا; حکومت نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری دینی تشکیل شده و بنای آن نیز با تدابیر حکیمانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) در 12 فروردین با رای و نظر مردم از طریق برگزاری همه‌پرسی و رای به جمهوری اسلامی نهاده شده و مردم به عنوان رکن اصلی این نظام هستند.

طبق قانون اساسی، تمام مسئولان و کارگزاران کشور به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم با رای و نظر مردم انتخاب می‌شوند و مردم به عنوان ولی‌نعمتان این نظام علاوه بر مشارکت در انتخاب مدیران، نظارت مستقیم بر عملکرد آن‌ها دارند.

شهرداری‌ها یکی از نهادهایی هستند که نظارت مردم بر عملکرد آن و همچنین مدیریت صحیح و در خور شان شهر با انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر صورت می‌پذیرد و اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی ضمن انتخاب شهردار مورد نظر خود نسبت به مطالبه‌گری از شهردار و نظارت و مدیریت بر عملکرد وی اقدام کرده و در صورت نیاز، شهردار را مورد سوال، استیضاح و حتی تغییر قرار می‌دهند. وظایف اصلی شورا اسلامی شهر در قانون نیز انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری ذکر شده است.

*‌ نهاد تصمیم‌گیرنده و ناظر

شورای شهر بر اساس مفاد قانون شهرداری و قانون تشکیلات شورای اسلامی کشوری، یک مرجع تصمیم‌گیرنده و ناظر بوده و اختیارات وسیعی در حوزه شهری دارد.

برخی از وظایف شورای شهر، جنبه‌های وضع مقررات و برخی دیگر از وظایف آن، جنبه نظارتی و مراقبتی دارد و مصوبات شورای شهر باید به تایید بخشداری و فرمانداری مربوطه برسد تا جنبه اجرایی پیدا کند.

*‌ تجربه تلخ شورای پنجم شهر زنجان

پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 29 اردیبهشت سال 1396 برگزار و 9 نفر اعضای شورای شهر زنجان با رای مردم انتخاب شدند اما همه این 9 نفر نتوانستند تا پایان این دوره، افتخار خدمت به مردم مومن و ولایی شهر زنجان را داشته باشند چرا که ایجاد بستر و زمینه‌های فساد در دوره پنجم شورای شهر زنجان و همراه بودن شهردار منتخب با تعدادی از اعضای آن سبب شد تا برخی از اعضای شورا و همچنین بدنه شهرداری با شکست در برابر نفس اماره در تله چنگال قدرتمند قانون بیفتند و 4 نفر از اعضای علی‌البدل شورا سایر اعضا را از میانه راه، همراهی کنند. این تجربه نشان داد که همواره باید نهادیت دقت و بصیرت در انتخاب مدیران و کارگزاران را به خرج داد تا زمان، هزینه و انرژی به هدر نرود و اذهان مردم نیز مشوش نشود.

یکی از تجارب تلخ پنجیم دوره شورای اسلامی شهر زنجان، انتخاب شهردار بود که علی‌رغم اینکه گفته شد با نظر اعضا انتخاب شده اما ظاهراً شهردار وقت زنجان، گزینه اصلی منتخب اول آن دوره بود که متاسفانه هم خود و هم شهرداری مورد علاقه‌اش در میانه راه از قطار مدیریت و پارلمان شهری پیاده شدند و نکته قابل تامل‌تر اینکه اعضای شورا پس از دستگیری شهردار وقت زنجان و تعدادی از مدیران شهرداری و همچنین برخی اعضای شورای شهر، دوباره به سراغ انتخاب همان شهرداری رفتند که در ابتدای آغاز به کار خود، وی را از کار بیکار کرده بودند!!!

*‌ شورای انقلابی

پس از بی تدبیری های دولت در اداره امور کشور و همچنین عملکرد ضعیف مجلس دهم و شوراهای شهر، جریان انقلاب از سال 96 بر این شد تا با روی کار آمدن نیروهای جهادی و انقلابی، مسیر مدیریت کشور را تغییر داده و از ادامه چنین شرایطی بر مردم فداکار و ولایی ایران جلوگیری کنند. هرچند این اتفاق در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق نیفتاد اما با اتحاد و ائتلاف نیروهای انقلابی در سطح کشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 98 و متعاقب آن در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا جریان انقلابی و جهادی، قد علم کرده و وارد عرصه خدمت به مردم شدند تا از ادامه روند کنونی و همچنین تکرار تجارب تلخ گذشته جلوگیری شود.

*‌ انتخاب شهردار

طبیعی است که انتخاب شهردار، یکی از اولین و مهمترین دستور کارهای اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان خواهد بود و انتظار مردم این است که مدیریت شهری به دست فردی بیفتد که بتواند عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرده در ادامه نیز شهری در خور شان مردم زنجان را فراهم کند.

*‌ شهردار منتخب باید بتواند انتظارات مردم را برآورده کند

منصور مرادلو، منتخب اول مردم در ششمین دوره انتخابات شورا اسلامی شهر زنجان، چندی پیش در خصوص انتخاب شهردار به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: به عقیده بنده اولویت اصلی، انتخاب شهردار بومی و در غیر این صورت شهردار غیر بومی با ویژگی‌های برتر خواهد بود و مهم این است که شهردار منتخب بتواند انتظارات مردم و شورا را برطرف کند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها تعیین شهردار موفق با مدیریت مومنانه و جهادی خواهد بود.

مرادلو خاطرنشان کرد: داشتن برنامه جامع مدیریت شهری، ارتباطات قوی با مدیران بالادستی در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع ملی و استانی و دستگاه‌های مرتبط، پیگیری جدی امور، ارتباط موثر با شهروندان، ضد فساد و تعامل مثبت با اعضای شورا از جمله مسائلی است که شهردار آینده باید داشته باشد که قطعاً این موارد در انتخاب شهردار، مورد توجه خواهد بود.

*‌ شرایط 12 گانه انتخاب شهردار زنجان

آنچه که مشخص است اینکه شورای ششم در بدو ورود و آغاز به کار خود، سرپرست جدید شهرداری زنجان را معرفی و سپس نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام خواهد کرد و خلاقیتی که اعضای منتخب دوره ششم شورای شهر زنجان ایجاد کرده‌اند این است که فراخوانی برای انتخاب شهردار، منتشر کرده‌اند تا هر فردی که شرایط خدمت به مردم را در خود می‌بیند، داوطلب شده و شرایط وی در جلسات شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و شهردار مورد نظر اعضا در نهایت از بین این افراد، منتخب و معرفی شود.

شرایطی که در فراخوان اعضای منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر برای انتخاب شهردار زنجان تعیین شده عبارتند از:

1-‌‌‌ اعتقاد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی

2-‌ تابعیت جمهوری اسلامی ایران

3-‌ داشتن حداقل مدرک کارشناسی

4-‌ بومی و ساکن شهر زنجان

5- داشتن حداقل 30 سال سن

6- نداشتن سوءپیشینه و سابقه کیفری

7- داشتن سلامت جسمانی و روانی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و دُخانی

8- داشتن روحیه انقلابی، جهادی و فسادستیزی

9- داشتن روحیه جوانگرایی

10- داشتن حداقل 7 سال سابقه مدیریت میانی (طبق تصویب‌نامه ۱۳۰۷۳۰ هیات دولت)

11- عدم اشتغال به فعالیت‌های اقتصادی بعد از انتخاب

12- آشنایی به مدیریت شهری و داشتن برنامه مدوّن اجرایی

متقاضیان و داوطلبان تصدی شهرداری زنجان تا 10 مرداد می‌توانند رزومه و سوابق کاری خود را به نشانی پست الکترونیکی zanjanshora6@gmail.com  ارسال کنند. 

*‌ آغاز شورای ششم، اتمام مسئولیت شهردار مستقر

حسین حمزه‌لوپاک، دبیر موقت منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگارد موج رسا با بیان اینکه شورای ششم، کار خود را از 14 مرداد آغاز می‌کند، گفت: طبق قانون با ورود و آغاز به کار اعضای جدید شورا، مسئولیت شهردار مستقر به اتمام رسیده و سرپرست برای شهرداری زنجان انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز به گزینه‌ای برای انتخاب سرپرست نرسیده‌ایم، اظهار داشت: روال قانونی این بوده که با اتمام کار شورای قبلی شهر، مسئولیت شهردار نیز به اتمام می‌رسد و این رویه تاکنون نیز برقرار بوده است.

حمزه‌لوپاک با اشاره به شرایط 12 گانه انتخاب شهردار زنجان که در خبرگزاری‌ها و فضای حقیقی و مجازی منتشر شده است، خاطرنشان کرد: رویکرد منتخبان ششمین دوره شورای شهر زنجان این است که بستری مناسب برای همگان ایجاد کند تا اشخاصی که احساسی توانمندی در حوزه مدیریت شهری کرده و در این حوزه می‌توانند موثر باشند، تقاضای خود را طبق این فراخوان به شورای شهر زنجان ارائه دهند.

منتخب ششمین دوره شورای شهر زنجان با بیان اینکه فراخوان مذکور طبق شرایط مد نظر قانونگذار و ابلاغی وزارت کشور و با جمعبندی نظر اعضای منتخب، منتشر شده است، افزود: بازه زمانی در نظر گرفته شده برای ارسال سوابق کاری متقاضیان تا 10 مرداد است که پرونده‌ها پس از این تاریخ، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه در مرحله اول، اولویت‌های مد نظر اعضای شورا را به کاندیداهای پُست شهرداری زنجان اعلام خواهیم کرد، گفت: داوطلبان بر اساس اولویت‌ها برنامه‌های اجرایی خود را به اعضای شورا ارائه می‌دهند تا در صحن علنی شورا نیز از آن دفاع کنند تا نسبت به رای‌گیری برای انتخاب شهردار جدید زنجان اقدام شود.

حمزه‌لوپاک در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد که شهردار زنجان در اولین جلسه شورای شهر، انتخاب شود، اظهار داشت: خیر. چرا که فرصتی نیست و با توجه به اینکه زمان اتمام فراخوان 10 مرداد بوده و شورا نیز از 14 مرداد، کار خود را آغاز خواهد کرد، امکان انتخاب شهردار در اولین جلسه وجود ندارد اما با توجه به اینکه شورای شهر طبق قانون، مهلت قانونی برای انتخاب شهردار دارد لذا سرپرست انتخاب شده و کار خود را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه منطقی برای انتخاب شهردار، تعریف شده و زمانبر است، تصریح کرد: اعضای شورای شهر طبق قانون، یک ماه فرصت برای انتخاب شهردار دارند اما چون قبلاً گفته بودند که آغاز کار شورا از اول شهریور است و اخیراً (یکشنبه 3 مرداد) اعلام کرده‌اند که از 14 مرداد خواهد بود، ممکن است مقداری طول بکشد.

*‌ جلوگیری از تکرار تجارب تلخ گذشته با رویکرد جهادی و فسادستیزی

دبیر موقت منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص رویکرد اعضای جدید برای جلوگیری از تجارب تلخ گذشته گفت: با توجه به اینکه اعضای جدید شورای شهر زنجان از جریان انقلابی و ولایی هستند، رویکرد این دوره، جهادی، فسادستیزی، انقلابی بودن و مردمی بودن است که حتی در ویژگی‌های انتخاب شهردار نیز ذکر شده است.

وی ابراز کرد: همراه بودن با مردم، یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که منتخبان شورای شهر زنجان دارند و فراخوان انتخاب شهردار نیز در این راستا منتشر شده که خود مردم در این زمینه مشارکت کنند چرا که بسیاری از مشکلات با مشارکت مردم می‌تواند حل شود و مردم باید احساس کنند که شهر برای آن‌هاست لذا در مدیریت شهری، انتخاب شهردار و اجرای پروژه‌های شهری، شورا را همراهی و همیاری کنند.

حمزه‌لوپاک خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های مورد تاکید منتخبان شورای شهر زنجان، بحث‌های نظارتی چه در مجموعه شورا و چه در شهرداری است که کمیسیون نظارت در این رابطه در حوزه پروژه‌ها، مصوبات شورا و سایر مسائل مرتبط با شهر زنجان نظاتر مستمر خواهد داشت.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر