logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۲۳۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در جلسه شورای مهارت استان زنجان مطرح شد؛

راه‌اندازی سامانه همراه کارجویان ماهر در استان زنجان

راه‌اندازی-سامانه-همراه-کارجویان-ماهر-در-استان-زنجان
استاندار زنجان با بیان اینکه می‌خواهیم علم را از صِرف نظری درآورده و با فن و مهارت، عجین کنیم، گفت: متولیان این حوزه باید مکمل یکدیگر باشند و دانشگاه و صنعت باید همدیگر را تکمیل کنند.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان عصر امروز در جلسه شورای مهارت استان زنجان گفت: اینکه همه جوانان و فارغ‌التحصیلان، علاقه‌مند به مشاغل دولتی و پشت میز نشینی هستند نشان می‌دهد که متولیان مهارت با یکدیگر بیگانه‌ایم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم علم را از صِرف نظری درآورده و با فن و مهارت، عجین کنیم، اظهار کرد: متولیان این حوزه باید مکمل یکدیگر باشند و دانشگاه و صنعت باید همدیگر را تکمیل کنند.

حقیقی با اشاره به راه‌اندازی بخش گردشگری در سد گلابر و همچنین گردشگری معدنی در معدن انگوران به عنوان بزرگترین معدن خاورمیانه خاطرنشان کرد: این کارها در سال‌های قبل هم می‌توانست انجام شود اما به این دلیل انجام نشده که نتوانسته‌ایم ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.

استاندار زنجان تصریح کرد: وقتی بر روی چرخه موضوع فکر شود و از تمام بضاعت‌ها استفاده شود، کارها به خوبی پیش می‌رود لذا باید هم نقشه راه داشته و هم از بضاعت یکدیگر استفاده کرده و مجزا کار نکنیم.

وی با بیان اینکه سند آمایش سرزمینی، سند اشتغال و سند منظومه روستایی در استان زنجان تدوین شده است، گفت: باید با وتجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای هر منطقه، آموزش‌های مخصوص ارائه شود.

حقیقی اظهار داشت: علت ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای در دانشگاه‌ها این است که علم به سمت کاربردی شدن حرکت کرده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه سند توسعه مهارت استان در صورتی که عملیاتی شده و از نخبگی و تجربه افراد استفاده شود، سند خوبی است، افزود: باید به جای ترویج عدم جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی فاقد مهارت، دانشجویان را برای یادگیری مهارت تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه همراه کارجویان، سامانه خوبی است، اظهار داشت: فنی و حرفه‌ای فقط نظارت و کنترل را انجام دهد و لازم است که کاریابی‌ها در این زمینه تقویت شوند و سامانه همراه با سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هماهنگ شود.

 

*‌ سامانه همراه کارجویان ماهر، دسترسی به نیروی ماهر را آسان می‌کند

محمدرضا انصاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان ضمن معرفی طرح پژوهشی طراحی و پیاده‌سازی سامانه همراه کارجویان ماهر به بیان اهمیت‌های این طرح پرداخت و گفت: این اپلیکیشن شامل 2 بخش است.

وی اظهار داشت: بخش اول شامل اطلاعات و خدمات دسترسی به نیروهای ماهر است که قانون الزام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را اِعمال می‌کنیم.

انصاری خاطرنشان کرد: بخش دوم، اطلاعات کارجویان است که با توجه به محدود بودن تعداد کاریابی‌های الکترونیکی در استان در اختیار کاریابی‌های غیردولتی قرار داده شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه ما در این سامانه فقط وظایف حاکمیتی و نظارتی را انجام می‌دهیم، گفت: بقیه کارها در بخش‌های غیردولتی انجام می‌شود.

انصاری با بیان اینکه برنامه‌ریزی بر این است که سامانه همراه کارجویان ماهر به پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان متصل شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران، طالب نیروهای متخصص و ماهر هستند وقتی جهت سرمایه‌گذاری وارد استان زنجان می‌شوند، تامین نیروی ماهر از این طریق برای آن‌ها ممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه زنجان در استقرار نظام استاد و شاگردی، یکی از استان‌های پیشرو است، خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی استادکاران جهت معرفی به کارجوبان، جمع‌آوری شده تا از تجربیات آن‌ها نیز استفاده شود.

 

*‌ مشخصات کارآموزان فنی و حرفه‌ای در سامانه همراه کارجویان ثبت می‌شود

داود محمدپور زنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و مجری طرح پژوهشی طراحی و پیاده سازی سامانه همراه کارجویان ماهر نیز در این جلسه ضمن بیان ویژگی‌ها و اهداف طرح گفت: مشخصات کامل افرادی که تحت آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند در این سامانه ثبت شده و در اختیار عموم جامعه به‌ویژه کاریابی‌ها، کارفرمایان مستقیم و سایر موسسات و شرکت‌هایی که به دنبال افراد ماهر هستند قرار می گیرد و می‌تواند از اطلاعات این سامانه استفاده کنند.

وی اظهار داشت: با استفاده از این سامانه، دسترسی به افراد در قدم اول در سطح استان و در قدم بعدی در سطح ملی فراهم خواهد شد.

محمدپور زنجانی با اشاره به ویژگی‌های این سامانه خاطرنشان کرد: شناسایی متخصصان واقعی و تاییدشده و حتی نوپا، جلب اعتماد استفاده‌کنندگان از خدمات، پروفایل و نمایشگاه مجازی تخصصی و در عین حال ساده و بستر تصمیم‌سازی، ساماندهی و ارتقای فرهنگی و اشتغال از مهمترین ویژگی‌های این سامانه است.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با تشریح نحوه ثبت‌نام، دستیرسی و نصب نرم‌افزار این سامانه گفت: با اجرای این نرم‌افزار، تعامل رسمی بین کارجو و کارفرما برقرار خواهد شد و این سامانه هم می‌تواند افراد ماهر را معرفی کند و هم موجب رفع نیازهای جامعه و ارتقای اشتغال می‌شود.

 

*‌ فنی و حرفه‌ای، آموزش مهارتی دانشجویان در حین تحصیل را فراهم کرده است

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه قانون اشتغال فراگیر که در سال 96 ابلاغ شد، موضوع کارورزی را مورد اهمیت قرار داده است، گفت: طرح «کاد» زمانی در دوران دبیرستان اجرا می‌شد که فرد، دوره‌ای را در یک موسسه یا کارگاه تولیدی می گذراند.

وی افزود: بیش از 90 درصد افرادی که این دوره را می‌گذراندند بعد از سپری کردن دوران خدمت سربازی در همان موسسه یا کارگاه مشغول می‌شدند.

آبی‌پور با بیان اینکه جای چنین طرحی در آموزش عالی، خالی بود، اظهار داشت: در طرح اشتغال فراگیر اینگونه بود که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی به مدت 6 ماه در یک موسسه یا کارگاه تحت آموزش قرار می‌گرفتند و سپس در صورت جلب نظر مدیریت آن موسسه اشتغال پیدا می‌کردند که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان طی تفاهمنامه‌ای این کار را به دوران آموزش برده و دانشجویان قبل از فارغ‌التحصیلی تحت آموزش قرار می‌گیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: با این کار، فرد پس از فارغ‌التحصیلی به یک فرد ماهر تبدیل می‌شود چرا که در محیط آموزشی و در حیت دوران تحصیل، آموزش‌های مرتبط با رشته شغلی را دیده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه همراه کارجویان باید با سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هماهنگ شود تا یک نفر به طور همزمان نتواند چند فرصت شغلی را به دست آورد.

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان نیز با بیان اینکه به موازات آموزش‌هایی که با صَرف هزینه در دستگاه‌های دولتی ارائه می‌شود، مجموعه گمنامی در کنار آن به نام اصناف وجود دارد که آموزش‌های رایگان ارائه می‌دهد ضمن اینکه فرد از بدو ورود به صنف هم حقوق دریافت می‌کند و هم بیمه می‌شود.

وی با اشاره به تضمینی بودن اشتغال در اصناف اظهار داشت: وقتی فردی به مدت 4 سال در یک صنفی مورد آموزش قرار گرفته و کار کند، استادکار آن رشته ضمانت می‌کند که شاگرد بعد از 4 سال بتواند بر روی پای خود بایستد.

موسوی خاطرنشان کرد: متاسفانه تبعیض‌ها سبب شده که پوشیدن لباس کار در جامعه، ننگ شده و همه ادعای پشت میز نشینی دارند و در حالی که اصناف، نیازمند کارگر هستند اما کسی نمی‌آید که لباس کار بپوشد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر