logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۲۲۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

12 درصد چاه‌های کشاورزی استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شدند

12-درصد-چاه‌های-کشاورزی-استان-زنجان-به-کنتور-هوشمند-مجهز-شدند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه یک هزار و 730 حلقه چاه به ابزار اندازه گیری و کنتور هوشمند آب از انواع مختلف تجهیز شده است گفت: در واقع تا به امروز 12 درصد چاه‌های کشاورزی استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شدند.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه کنتور هوشمند حجمی آب به دستگاه اندازه‌گیری آب گفته می‌شود که بر روی منصوبات چاه ( لوله آب خارجی ) نصب و راه اندازی می‌شود اظهار کرد: با این وسیله در صورت کارکرد درست و عدم دستکاری می‌توان حجم مجاز آب مصرفی مشترک را مطابق با پروانه صادره کنترل کرد.

وی، با اشاره به اینکه 12 درصد چاه‌های کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند هستند، تصریح داد: در استان از تعداد 12 هزار و 583 چاه کشاورزی مجاز تعداد یک هزار و 730 حلقه چاه به ابزار اندازه گیری و کنتور هوشمند آب از انواع مختلف تجهیز شده است که حدود 12 درصد چاه‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

افشاری به دلایل عدم استقبال کشاورزان از کنتورهای هوشمند اشاره و تصریح کرد: تمایل کشاورزان به برداشت اضافه آب و افزایش سطح کشت و عدم تمایل به کنترل برداشت متناسب با مجوز صادره و همچنین قیمت بالای کنتورهای هوشمند، مخصوصا افزایش قیمت به دلیل افزایش نوسانات قیمت ارز و عدم نهادینه سازی مصرف بهینه و نا آشنایی کشاورزان با مزایای این کنتورها از دلایل عدم استقبال کشاورزان از کنتورهای هوشمند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در رابطه با نقش کنتورهای هوشمند در رابطه با حفاظت و صیانت از آبهای زیرزمینی خاطرنشان کرد: نصب و راه اندازی صحیح کنتورها و عدم دستکاری و ارسال داده و فعال بودن کنتورها، در راستای حفاظت از منابع آب زیر زمینی بسیار موثر بوده و همه برداشت‌های مازاد و پروانه صادره قابل رصد است.

وی در ادامه با تاکید براینکه در نصب کنتورهای هوشمند نباید منفعت آنی کشاورزان لحاظ شود چرا که در صورت عدم کنترل برداشت آب و اضافه برداشت از مفاد پروانه که منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود کشاورزان را در دراز مدت با هزینه‌های زیادی اعم از کف شکنی و جابه‌جایی چاه و حتی کم آبی مواجه خواهد کرد افزود: در حالت هزینه دراز مدت به مراتب سنگین تر خواهد بود و در صورت نصب کنتور موجب مصرف استاندارد در برق و کاهش هزینه‌های کلی می‌شود.

افشاری با اشاره به اینکه برای هدایت کشاورزان به سمت بهره‌مندی از این کنتورها، مطابق قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه اقدام می‌شود ادامه داد: قانون به منظور توزیع عادلانه آب و براساس دستورالعمل‌های صادره‌، تمامی کشاورزان و بهره مندان مکلف به نصب کنتور بر روی منصوبات چاه با نظارت شرکت آب منطقه ای عمل کرده است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان اجرای این طرح همزمان با اجرای آبیاری‌های نوین توسط متقاضی با مساعدت و همراهی جهاد کشاورزی است افزود: تشویق و ترغیب کشاورزان به نصب کنتور و عدم ارائه خدمات به چاه های بدون کنتور و نیز تبلیغات و فرهنگ‌ سازی از راهکارهای هدایت بهره برداران در راستای نصب کنتورهای هوشمند است./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر