logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۲۰۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

پیک پنجم کرونا بیخ گوش زنجانی‌ها/ عادی انگاری زنجان را به پیک پنجم نزدیک کرده است

پیک-پنجم-کرونا-بیخ-گوش-زنجانی‌ها-عادی-انگاری-زنجان-را-به-پیک-پنجم-نزدیک-کرده-است
با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و برگزاری تجمعات گسترده به نظر می رسد زنجان به زودی وارد پیک پنجم کرونا شود.

به گزارش موج رسا; دو سالی است که از ایپدمی بیماری کرونا در کشور ایران می‌گذرد و این اپیدمی در موج‌ها و پیک‌های جدید آثار و تبعات بیشماری برای جامعه دارد.

در حال که پیک‌های اول، دوم و سوم کندتر اتفاق افتاد و دربرگیری کمتری داشت اما در پیک چهارم کرونا در زنجان نوع جهش یافته انگلیسی تعداد افراد درگیر و بستری‌ها را به شدت افزایش داد.

نوع انگلیسی ویروس کرونا پیک چهارم را به شدت نگران کننده و موجب قرمز شدن همه شهرهای استان زنجان شد که این امر موجب اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی و تعطیلی گروه‌های شغلی،  دو، سه و چهار شد.

ویروس جهش یافته انگلیسی با نوع معمولی ویروس در زنجان در حال گردش بوده و روزانه تعداد تست‌های پی سی آر به شدت افزایش می‌یافت و همین امر موجب شد تا سازمان جهانی بهداشت زنجان را از نظر تعداد انجام تست‌های کرونا در رتبه اول بداند که این امر ناشی از مدیریت خوب استان در این زمینه بود.

امروز با گشت و گذاری کوتاه در شهر زنجان به ویژه تفرجگاه‌ها می‌توان پی به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برد در حالی که وضعیت شهر زنجان نارنجی است اما همه گروه‌های شغلی فعالیت دارند و شهربازی زنجان نیز که اخیرا به گروه مشاغل دو پیوسته باز است و مردم بدون کوچکترین توجهی در پارک ها، بوستان ها، مراکز تفریحی در حال سپری کردن روزهای تابستان هستند.

 

*پیک پنجم با ویروس هندی

با گذشت تنها دو ماه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان از نگرانی ورود به پیک پنجم کرونا با نوع هندی می‌دهد که بسیار خطرناکتر بوده و دربرگیری و سرعت انتقال بالایی داشته و حتی عوارض آن از نوع انگلیسی نیز خطرناکتر است که ممکن است موجب افزایش بیماری‌های قارچی در کشور و با درگیری استان زنجان در زنجان شود.

قزلباش آبریزش بینی، گلو درد و تب را از نشانه‌های کرونایی هندی عنوان می‌کند که تنها در چند روز منجر به درگیری ریه و احتمال بستری شدن افراد را افزایش می‌دهد.

وی معتقد است در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان زنجان به شدت کاهش یافته است و مردم در بوستان‌ها و شهربازی روباز و مکان‌های تفریحی و گردشگری بیخیال کرونا شده و اکثرا از ماسک استفاده نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان وضعیت شهرستان‌های استان را شکننده در زمینه بیماری کرونا می‌داند و معتقد است با اضافه شدن تنها چند مورد جدید زنجان و دو شهر خرم‌دره و ابهر می‌توانند به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده و شهرستان‌های زرد نیز به نارنجی تبدیل شوند.

قزلباش بی‌تفاوتی مردم را نسبت به بیماری کرونا و خسته شدن از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله اجتماعی را مهمترین عامل در رسیدن به پیک پنجم کرونا می‌داند که با نوع هندی در کمین استان زنجان است.

وی می‌گوید: هنوز نمونه آزمایشی ثبت شده‌ای در خصوص کرونای هندی در زنجان وجود ندارد اما به دلیل درگیری استان‌های اطراف زنجان، احتمال گردش این نوع ویروس در زنجان بسیار قوی است که می‌تواند در سرعت بخشی به ورود به پیک پنجم کمک کند

این مسئول از مردم درخواست دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مسئولان بهداشتی استان را در دیر رسیدن به پیک پنجم کمک کنند تا ضربات کمتری متوجه استان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با اشاره به انجام واکسیناسیون در استان زنجان، گفت: ورود واکسن به استان سرعت بیشتری در هفته آینده پیدا می‌کند که امیدواریم افراد دیگری نیز مشمول واکسن شوند.

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا با هشدار به مردم در خصوص بروز موج پنجم کرونا در استان زنجان، اظهار داشت: به دلیل درگیری استان‌های مختلف در کشور زنجان نیز وارد پیک پنجم خواهد شد.

خدابخش مرادی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط امروز بسیار ضروری است، افزود: باید رعایت پروتکل‌ها به حداکثر برسد تا تبعات کمتری برای استان داشته باشد.

 

*امکان اعمال محدودیت‌های جدید در زنجان 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیازی به اعمال محدودیت‌های جدید نیست اما در صورت عدم رعایت مردم و بروز پیک پنجم ناچار به اعمال محدودیت‌ها هستیم.

این مسئول از افرایش نظارت‌ها برای کنترل ایپدمی کرونا در استان زنجان خبرداد و گفت: ناظران بر رعایت پروتکل‌ها نظارت می‌کنند.

استاندار زنجان نیز در جلسه ستاد کرونای استان زنجان، شرکت در دورهمی‌ها و اعتقاد به مبتلا نشدن به دلیل تزریق واکسن را از دلایل ورود به پیک پنجم کرونا عنوان کرد و افزود: جوانان در رعایت پروتکل‌ها دقت کمتری دارند.

حقیقی با بیان اینکه  80 درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت هستند که ضروری است برای حفظ سلامتی جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: این افراد عمدتا جوانان هستند که از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر جوانان بیشتر درگیر بیماری کرونا هستند که در پیک پنجم نیز با توجه به شواهد سایر استان‌ها به نظر می‌رسد جوانان در تیر راس نوع هندی قرار گیرند که ضروری است دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

این مسئول تصریح کرد: 30 مرکز تجمیعی در استان زنجان برای واکسیناسون در نظر گرفته شده است که امیدواریم با افزایش تعداد تزریق واکسن جامعه ایمن‌تر شود.

استاندار زنجان ادامه داد: ضروری است از افراد و رانندگانی که از جنوب کشور وارد استان می‌شوند تست کرونا اخذ شود تا دیرتر به کرونای هندی نزدیک شویم.

حقیقی تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از بروز دیرتر پیک پنجم کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از برگزاری تجمع، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

در حالی که مسئولان استان زنجان معتقدند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از ورود استان به پیک پنجم بیشتر جلوگیری کرد اما عدم رعایت پروتکل‌ها در سطح شهر نشان می‌دهد که به زودی زنجان وارد پیک پنجم کرونا خواهد شد.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر