logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۲۰۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گزارش موج رسا از عواقب خشکسالی بر دامداری؛

عرضه بیش از حد دام‌های سبک به دلیل خشکسالی و بحرانی که باید جدی گرفت/ 98 درصد استان زنجان درگیر خشکسالی است

عرضه-بیش-از-حد-دام‌های-سبک-به-دلیل-خشکسالی-و-بحرانی-که-باید-جدی-گرفت-98-درصد-استان-زنجان-درگیر-خشکسالی-است
کاهش بارندگی‌ها و متعاقب آن خشکسالی سبب کاهش تراکم مراتع و عدم توان در تامین تغذیه مورد نیاز دام‌ها شده که این بحران، افزایش عَرضه دام در میدان احشام و کشتارگاه‌ها و کاهش تولید دام‌های جدید را داشته که کشور را با بحران کمبود و گرانی گوشت قرمز در سال آینده مواجه خواهد کرد.

به گزارش موج رسا; با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته و به‌ویژه کمبود بارش‌ها در فصل بهار و ابتدای سال جاری، پیش‌بینی مواجهه با خشکسالی و کمبود آب و عواقب ناشی از آن کارسختی نبود تا اینکه امروز با فرا رسیدن فصل تابستان و کاهش منابع آبی، قطعی مکرر برق، کاهش تراکم مراتع، کمبود علوفه مورد نیاز دامداران و افزایش بیش از حد فروش دام توسط دامداران به دلیل نیافتن علوفه، شاهد اثرات خشکسالی بر کشور هستیم که مردم مناطق مختلف را با چالش جدی مواجه کرده است.

شیوع بیماری‌های دامی، افزایش فروش دام، کاهش تولیدات دامی و فروش دام‌های مولد است که از هم‌اکنون می‌توان کمبود گوشت و سایر فرآورده‌های دامی و متعاقب آن گرانی بیش از حد این مواد در سال آینده و حتی نیمه دوم سال جاری را پیش‌بینی کرد که در نوع خود می‌تواند یک بحران باشد. بحرانی که مسئولان از هم‌اکنون باید تدابیری برای مقابله با آن اتخاذ کنند تا مردم، دغد غه عدم تامین خوراک و سایر مواد مورد نیاز خود را نداشته باشند.

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور در ۱۲ ماه گذشته درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید است، پیش‌بینی‌ها گویای آن است که در ماه‌های باقیمانده از سال آبی هم بارش قابل توجهی نخواهیم داشت و با تکیه بر اطلاعات گردآوری شده در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در بیشتر مناطق کشور با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه‌ایم.

براساس آمار رسمی اعلام‌شده، میزان بارندگی در کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۵۲.۶ درصد کاهش داشته که چنین وضعیتی در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه توصیف شده و این در شرایطی است که کشور در چند سال اخیر شاهد بارش‌های طولانی و سیل‌آسایی بود اما امروز افزایش دما در کنار کمبود بارندگی، حکایت از تابستانی خشک و کم‌آب دارد.

ایران با قرار گرفتن در نیمکره شمالی کره زمین، اقلیم گرم و خشکی داشته و جزء کم‌بارش‌ترین کشورهای غرب آسیا محسوب می‌شود و نبود بارش باعث شده این موضوع در درازمدت به کم‌آبی و بعد به خشکسالی تبدیل شود.

 

*‌ ورودی آب سدهای استان زنجان 70 درصد کاهش یافته است.

علیرضا جزءقاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه 98 درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است، گفت: ورودی آب سد‌ها نزدیک به 70 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برخورد قضایی با انشعابات غیرمجاز باید افزایش یابد، اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد از طریق انشعاب غیرمجاز از شبکه آب شهری استفاده می‌کنند که باید با اینگونه افراد، برابر قانون به جد برخورد شود تا شاهد تکرار این نوع تخلفات در سطح استان نباشیم.

جزءقاسمی با اشاره به کاهش ورودی آب سدهای استان زنجان خاطرنشان کرد: 75 درصد منابع آبی ما از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در سالی که منابع آبی، خوب باشد 50 درصد منابع آبی شهر زنجان از سد تهم تامین می‌شود که در خشکسالی این میزان به 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آب شُرب ابهر و خرمدره از سد کینه‌ورس تامین می‌شود، افزود: ورودی آب سد‌های استان زنجان امسال نزدیک به 70 درصد کاهش داشت.

جزءقاسمی با بیان اینکه مصرف بهینه، تنها راهکار جلوگیری از کمبود آب و مقابله با تنش آبی است، خاطر نشان کرد: امیدواریم که سال آینده، بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بخشی از کسری بارندگی‌ها و اُفت آب‌های زیرزمینی جبران شود.

این مسئول با تاکید براینکه ترسالی یکی - دو ساله وضعیت منابع آبی را تغییر نمی‌دهد، عنوان کرد: مردم باید در مصرف آب توجه داشته باشند چرا که زندگی بدون آب نمی‌تواند جریان داشته باشد.

 

*‌ 98 درصد استان زنجان درگیر خشکسالی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: 98.8 استان زنجان درگیر خشکسالی بوده و تنها بخشی کوچکی از شهرستان طارم، وضعیت منابع آبی نُرمالی دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد منابع آبی استان زنجان در وضعیت مناسبی قرار ندارد، تاکید کرد: کنترل مصرف آب باید در استان زنجان اتفاق بیفتد.

جزء‌قاسمی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، خاطر نشان کرد: حدود 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید اتفاق بیفتد، اظهار داشت: تنها 10 درصد منابع آبی در بخش شُرب و صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه امسال قطعی برق نیز فعالیت تصفیه‌خانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: تاسیسات حوزه آب شرب در بیش از یک هزار و 200 نقطه استان نصب است که تامین و انتقال آب شرب را انجام می‌دهد.

وی ابراز کرد: قطعی برق باعث می‌شود برای تامین آب از حجم ذخایر آب استفاده کنیم و استمرار قطعی برق باعث کاهش ذخیره آب شرب شده و این کار می‌تواند تامین آب شرب در نقاط مختلف استان را با مشکل مواجه کند.

 

*‌ خشکسالی، زمینه شیوع بیماری‌های دامی را فراهم می‌کند

مجید اسکندرپور، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: زمینه شیوع بیماری‌های دامی به دلیل خشکسالی در استان زنجان وجود دارد، گفت: دامداران برای جلوگیری از افزایش و شیوع بیماری‌های دامی باید نسبت به تغذیه دام‌ها توجه جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در شرایط خشکسالی این احتمال وجود دارد که شیوع بیماری‌های دامی در استان زنجان افزایش یابد و علاوه بر آن به دلیل کمبود و ضعف دام‌ها احتمال کاهش تولید نیز دام در سال جاری وجود دارد.

اسکندرپور تصریح کرد: با این شرایط، بیماری‌های تولید مثل و متابولیک و یا امکان افزایش بیماری‌های عفونی در دام‌ها وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان بیان کرد: دامداران باید با تغذیه‌های کمکی، کمبود‌های غذایی دام‌ها را جبران کنند وگرنه احتمال تلفات دام‌ها در اثر بیماری‌های مختلف بالا است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه، علامت خاصی در دام‌های زنده و کشتارشده ندارد، افزود: بنابراین مردم باید احتیاط لازم را به خرج داده و توصیه‌های ذکر شده را مورد توجه قرار دهند.

اسکندرپور با بیان اینکه ممکن است این بیماری با یک زخم کوچک و نفوذ خون و ترشحات به انسان منتقل شود، تاکید کرد: بر این اساس باید از دام‌هایی استفاده شود که تحت نظارت بوده و میادین احشام در خرید دام دقت داشته باشند هر چند که بیماری تب کریمه در دام، قابل تشخیص نیست.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری تب کریمه از طریق کَنه نیز قابل انتقال است، گفت: در حال حاضر بیماری تب کریمه در استان زنجان قابل کنترل است اما گاهی دامدارانی هم وجود دارند که نسبت به سمپاشی محل دام‌های خود دقت ندارند که موجب شیوع این بیماری در بین دام‌های خود می‌شوند.

وی ابراز کرد: ویروس تب کریمه که ممکن است در خون و ترشحات وجود داشته باشد و مهمترین تاکید این است که گوشت 24 ساعت ماندگاری در سرما را پشت سر بگذارد و قبل از آن مصرف نشود تا ویروس غیرفعال شود.

اسکندرپور اظهار داشت: آماری مبنی بر ابتلای افراد به بیماری در دست نداریم و اگر هم مبتلایانی به این بیماری در استان زنجان وجود داشته باشد، دانشگاه علوم پزشکی باید اعلام کند.

 

*‌ افزایش عرضه دام زنده در میادین احشام به دلیل خشکسالی

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به افزایش عرضه دام زنده در میادین احشام استان زنجان گفت: دامداران به دلیل عدم توانایی تامین خوراک، دام‌های خود را در میادین احشام عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به خشکسالی امسال و تاثیر آن بر روند تولیدات دامی در استان زنجان اظهار کرد: تغییر شرایط آب و هوایی از زمستان سال گذشته اتفاق افتاده و این موضوع تا به امروز ادامه داشته و شرایط نامناسبی در سراسر کشور و استان ایجاد کرده است.

صادقی تصریح کرد: دام‌های وابسته به مراتع به دلیل کمبود بارش به مشکل خورده‌اند و برخی از مناطق استان زنجان با 50 تا 60 درصد خشکسالی مواجه هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دام‌های سبک روستایی و عشایری که عمدتاً به مراتع وابسته هستند بیش از دام‌های صنعتی با مشکل خوراک مواجه‌اند، گفت: افزایش قیمت خوراک دام و علوفه از تاثیرات خشکسالی در استان زنجان است.

وی با بیان اینکه دام‌های مولدی که برای افزایش جمعیت دام‌ها نگهداری می‌شدند توسط دلالان میدان احشام در حال خرید و فروش است، بیان کرد: در حال حاضر عرضه دام در میدان احشام افزایش یافته و این موضوع آینده تولید دام استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صادقی خاطرنشان کرد: این دغدغه و نگرانی وجود دارد که تولید دام در 6 ماهه دوم سال به شدت اُفت کند که اُفت جمعیت بر تولید شیر و گوشت قرمز در استان تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاثیر این اُفت تولید در سال آینده قابل مشاهده خواهد بود، اظهار داشت: چندین پیشنهاد برای مقابله با این بحران در استان زنجان ارائه شده که یکی از این پیشنهادات، اعطای تسهیلات به دامداران جهت خرید خوراک است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: تامین نهاده مورد نیاز دامداران از دیگر پیشنهادات ارائه‌شده است که می‌تواند برای مقابله با این بحران تاثیرگذار باشد.

وی افزود: پیشنهادات لازم برای مقابله با بحران خشکسالی به مدیریت بحران استان و وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است.

صادقی با بیان اینکه تا به امروز حدود 6 هزار تُن خوراک دام در بین دامداران استان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: نهاده‌ها در بخش روستایی به صورت کنسانتره تامین و توزیع می‌شود.

وی اظهار داشت: توزیع نهاده‌های دامی در بین دامداران از طریق اتحادیه‌ها و تشکیل‌های روستایی انجام می‌شود.

 

*‌ افزایش عرضه دام به دلیل خشکسالی، نیاز به واردات گوشت قرمز در سال آینده خواهد داشت

مهین عیوضی، کارشناس مسائل اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه خشکسالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر دامپروری تاثیر دارد، گفت: تاثیر مستقیم خشکسالی با کمبود علوفه و تاثیر آن بر سلامت دام‌ها ظاهر می‌شود که این امر بر تولید مثل دام‌ها و ارزش اقتصادی کل دامداری اثر می‌گذارد.

وی افزود: کاهش شدید تعداد دام و محصولات دامی، مشکل تامین آب شُرب برای دام، ضعیف شدن سیستم ایمنی دام، افزایش تلفات بر اثر بیماری‌های دامی، سقط جنین و بیماری‌های انگلی هم جزء تاثیرات غیرمستقیم خشکسالی بر دامداری و دامپروری است.

عیوضی با بیان اینکه با وقوع خشکسالی، توان نگهداری دام به روش سنتی از دست می‌رود، اظهار داشت: در نتیجه، تعداد زیادی از دام‌های مولد به میدان احشام و کشتارگاه‌ها عَرضه و سرازیر می‌شوند که به مراتب، قیمت گوشت قرمز ارزان می‌شود.

وی تصریح کرد: پس‌لرزه‌های این افزایش عرضه در سال‌های آتی مشاهده می‌شود که نیاز به واردات گوشت خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصاد کشاورزی گفت: دامداری سنتی در خشکسالی، بیشتر از دامداری صنعتی در معرض خطر قرار دارد چرا که بیشتر متکی به مرتع و کشاورزی است و با کنترل آب‌های سطحی می‌توان تا حدودی عواقب خشکسالی را کنترل کرد.

وی اظهار داشت: طبق آمارنامه سال 98 سهم استان زنجان از تولیدات دامی شامل گوشت قرمز گاوی حدود 7 میلیون و 491 هزار و 735 کیلوگرم، گوشت قرمز گوسفندی 6 میلیون و 923 هزار و 674 کیلوگرم، شیر گاوی 147 میلیون و 483 هزار و 3 و شیر گوسفندی 17 میلیون و 406 هزار و 400 کیلوگرم است.

عیوضی خاطرنشان کرد: این سهم با فعالیت حدود 1250 واحد گاو شیری با ظرفیت 200 هزار راس، 1250 واحد پرواربندی گوساله با 18 هزار راس، 70 واحد پرواربندی بره با 25 هزار راس و 20 واجد گوسفند داشتی با 10 هزار راس محقق می‌شود.

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان زنجان گفت: با تامین مکمل‌های درمانی برای تامین بخشی از کمبودهای ویتامین و مواد معدنی دام، تامین واکسن برای مقابله با برخی از بیماری‌های دامی و همچنین ترویج نژادهای سازگار با شرایط خشکی تا حدودی می‌توان جلوی تلفات دام بر اثر خشکسالی را گرفت.

وی با بیان اینکه در بعضی از شهرها پویش‌های مردمی برای کمک به دامداری‌های سنتی تشکیل شده است، اظهار داشت: مردم در این پویش، زباله‌های تَر خود از جمله پوست هندوانه، خربزه، طالبی و سبزی را به طور جداگانه و تمیز، خشک کرده و مبلغی به ازای هر کیلوگرم پوست خشک‌شده، دریافت می‌کنند/

به گزارش موج رسا؛ با وجود اینکه طبق نظر کارشناسان، مشکل کمبود گوشت در آینده و در نتیجه گرانی آن به یک بحران تبدیل خواهد شد و همچنین به گفته معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، پیشنهادات مربوطه جهت عبور از این بحران به مدیریت بحران استان و وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است اما مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در پاسخ به خبرنگار موج رسا؛ گفت: این موضوع ارتباطی به مدیریت بحران ندارد و باید از حوزه اقتصادی و جهاد کشاورزی پیگیری کنید.// آ  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر