logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۲۰۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشتی به مناسبت روز قلم/ بهنام آقاجانلو

اندیشه ناب، اثر ماندگار

اندیشه-ناب،-اثر-ماندگار-
قلم علی‌رغم کوچک بودنش بسیار قدرتمند است چرا که خروجی آن می‌تواند سرنوشت یک فرد، مجموعه و حتی یک شهر و کشور را تغییر دهد و چه پنهان‌ها که توسط قلم، آشکار نشده‌اند و چه مسیرهایی که قلم، آن‌ها را تغییر نداده است.

به گزارش موج رسا; «ن وَالْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ» نون، سوگند به قلم و آنچه مى‌‏نويسند. ارزش قلم به اندازه‌ای است که خداوند، سوره‌ای به این نام نازل کرده است.

بسیار شنیده‌ایم که می‌گویند: فلانی اهل قلم است. اهل قلم یعنی چه؟ مگر قلم چه ویژگی‌هایی دارد؟ کاربردش چیست و قدرت قلم چیست؟

قلم نیز مانند زبان است و به هر سویی می‌تواند بچرخد و هر خروجی مختلفی داشته باشد. همانطور که گفته می‌شود زبان می‌تواند هم کلام زیبا، خوش و محبت‌آمیز بگوید و هم می‌تواند با یک کلمه، دلی را بشکند، قلم نیز می‌تواند هم در جهت واقعیت و مثبت و هم در جهت منفی و کذب بچرخد و بنویسد اما باید مراقب بود که قلم در مسیر صحیح خود بچرخد تا موثر باشد.

در یکی از آیه‌های سوره قلم آمده که «از دورغزنان (دروغگویان) فرمان نبر» و در آیه دیگری نیز آمده که «از هر قسم‌خورنده فرومایه‌ای فرمان نبر» که همین آیات نشان می‌دهد که آنچه با قلم بیان می‌شود باید مستند، دقیق، معتبر و راست باشد چرا که تفاوت قلم و زبان در این است که گفته‌های زبان را شاید بتوان پس گرفت و یا تغییر داد اما نوشته‌ها خروجی اندیشه‌ها هستند نه تنها چند سال بلکه قرن‌ها باقی می‌مانند و قابل تصحیح نیستند.

قلم علی‌رغم کوچک بودنش بسیار قدرتمند است چرا که خروجی آن می‌تواند سرنوشت یک فرد، مجموعه و حتی یک شهر و کشور را تغییر دهد و چه پنهان‌ها که توسط قلم، آشکار نشده‌اند و چه مسیرهایی که قلم، آن‌ها را تغییر نداده است.

صداقت و استناد، مهمترین نکته برای تاثیر قلم است. گاهی شاید نویسنده یک مطلبی، علی‌رغم داشتن اطلاعات دقیق و کافی از یک تخلف یا اقدام غیرقانونی اما مستندات کافی برای بیان آن نداشته باشد که بر قلم آوردن آن ممکن است برایش گران تمام شود پس از این رو می‌توان گفت قلم، گاهی مواقع نیز مظلوم است چرا که می‌داند اما اگر دانسته‌هایش را بگوید، خاموش می‌شود یا واضح بگویم خاموشش می‌کنند!

14 تیرماه از سال 1381 و پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز قلم» نامگذاری شده تا بهانه‌ای برای تجلیل و قدردانی از اندیشه‌های ناب اصحاب و اهالی قلم از جمله نویسندگان، مترجمان، منتقدان، محققان و پژوهشگران باشد.

هر چند روز خبرنگار، جدای از روز قلم است اما خبرنگاران را نیز باید اهل قلم دانست. خبرنگارانی که در سرما و گرما و شبانه‌روز در حال تلاش برای بیان واقعیت‌ها و پیگیری و گره‌گشایی از مشکلات مردم هستند اما همواره هم خودشان و هم قلم‌شان مظلوم واقع می‌شوند و اینجاست که این اصحاب مظلوم قلم، نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند.

باشد که روز قلم بیش از پیش در جامعه شناخته شده و اهالی آن مورد حمایت و تقدیر قرار گیرند تا ناامید از ناملایمات نشوند و رسالت آگاهی‌بخشی خود را ادامه دهند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر