logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۴
[ شناسه خبر : ۲۲۰۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با موج رسا:

انتخاب مدیران باید ماموریت‌محور و دارای ضمانت اجرای برنامه‌ها باشد

انتخاب-مدیران-باید-ماموریت‌محور-و-دارای-ضمانت-اجرای-برنامه‌ها-باشد
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: انتخاب مدیران باید ماموریت‌محور باشد یعنی باید بدانیم ماموریت مدیر مربوطه در بخش‌های مختلف چیست و کاندیدای پُست مورد نظر برای آن ماموریت چه برنامه‌هایی ارائه می‌دهد و چه ضمانتی برای اجرای برنامه‌های خود دارد.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه دولت سیزدهم در انتخاب مدیران اقتصادی باید معقولانه حرکت کند، اظهار داشت: خیلی‌ها در خارج و حتی شاید در داخل کشور می‌خواهند مناسبات و تعاملات اقتصادی ما در سطح جهان به هم بخورد.

وی با بیان اینکه گاهی برخی‌ها حتی در کشورهای خارجی از روحیه انقلابی، سوء استفاده کرده و در حوزه‌های مختلف قصد تحریک ما را دارند و می‌خواهند برخوردهای غیرمنطقی داشته باشیم و درگیری‌های ما با کشورهای مختلف، زیاد شود اما به نظرم باید معقولیت و واقع‌بینی باید در دستور کار اولیه دولت باشد.

محمودی‌اصل با بیان اینکه دولت در مرحله بعد باید سامانه‌ای ایجاد کند، افزود: ابتدا باید شاخص‌های مورد نظر، احصا شده و کاندیداهای مختلف از وزارت تا مدیرکلی در سامانه مذکور امتیازدهی شوند و بر اساس آن افرادی که حداقل 90 درصد امتیازات را کسب کردند، وارد گود مدیریتی شوند.

وی تصریح کرد: در این صورت هم انتخاب مردمی می‌تواند کمک کند و هم اینکه بسیاری از فشارها برای انتخاب مدیران، خنثی می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه فشارها برای انتصاب مدیران، نظام مدیریتی ما را فلج کرده است، گفت: این فشارها باعث می‌شود گاهی مدیری که 20 درصد شرایط را هم ندارد، پُست مدیریت می‌گیرد و مدیر بالادستی نیز علی‌رغم میل باطنی تسلیم می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر سامانه‌ای برای انتخاب مدیران ایجاد شود که همه چیز در آن شفاف و در قالب داشبورد مدیریت در معرض دید عموم مردم و کارشناسان قرار گیرد، نمرات افراد بر اساس امتیازبندی که لحاظ می‌شود، ثبت شده و معیار انتخاب و انتصاب مدیران می‌شود.

محمودی‌اصل خاطرنشان کرد: در این صورت، فشاری برای مدیران بالادستی وارد نمی‌شود و به راحتی می‌توانند با انتخاب از سامانه و بر اساس امتیازبندی از زیر فشارها خارج شوند.

 

*‌ انتخاب مدیران باید ماموریت‌محور باشد

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه انتخاب مدیران باید ماموریت‌محور باشد، گفت: یعنی باید بدانیم ماموریت مدیر مربوطه در بخش‌های مختلف چیست و کاندیدای پُست مورد نظر برای آن ماموریت چه برنامه‌هایی ارائه می‌دهد و چه ضمانتی برای اجرای برنامه‌های خود دارد.

وی ابراز کرد: متاسفانه نظام مدیریتی ما اینگونه است که اشخاص، منتظر دعوت نمی‌مانند بلکه لابی کرده و فشار می‌آورند و وقتی هم پُستی می‌دهند، ادعا می‌کنند که من این کارها را می‌کنم اما 2 سال بعد وقتی نتوانست به وعده‌هایش عمل کند می‌گویند خداحافظ! که این معنی ندارد.

محمودی‌اصل با بیان اینکه در این صورت، مشخص نیست که خسارت‌های وارده را چه کسی جبران خواهد کرد، اظهار داشت: بنابراین باید از همان ابتدا شاخصه‌هایی داشته و به کاندیدای پُست مربوطه بگوییم که باید این مجموعه را از نقطه الف به نقطه ب برسانی و اگر این اتفاق نیفتاد، مجازات خواهی شد.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن پاداش برای کار مثبت و مجازات برای کار نکردن، تصریح کرد: برنامه مدیران باید محقق شود و در صورتی که به اهداف و برنامه‌های مورد نظر نرسید به معنی عدم انجام وظیفه، ترک فعل و خیانت است.

 

*‌ نظام مدیریت باید بر اساس پاداش و تنبیه باشد

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه مدیری که پُست می‌گیرد باید برنامه‌ها را به حد معقولی برساند که در این صورت انجام وظیفه کرده است، گفت: اگر نمره عملکرد مدیر، بالاتر از وعده‌ها بود می‌توان پاداش تعیین کرد و در غیر این صورت باید مجازات تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام مدیریت باید بر اساس پاداش و تنبیه باشد، اظهار داشت: در این صورت، بسیاری از افرادی که خودشان را می‌کُشند که پست بگیرند  فراری و ناپیدا شده و افرد لایق می‌توانند بالاتر بیایند.

محمودی‌اصل با بیان اینکه مهمترین کار این است که نظام مدیریتی ما ساختارمند شود، خاطرنشان کرد: عملکردها باید بر اساس نظام مدیریتی ساختارمند، ارزیابی شده و مدیران نیز بر اساس شاخصه‌های مدیریت انتخاب شده و بر مبنای پاداش و تنبیه باشد.

وی افزود: مدیری که بر سر کار می‌آید باید برنامه ارائه داده و بابت اجرای ان نیز ضمانت بدهد که طبیعتاً در این صورت، مدیران لایق بر سر کار می‌آیند.

 

*‌ مدیران ترسو، ناامید و متوهم، آسیب‌زا هستند

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افراد متوهم، غیرواقع‌بین، ترسو و ناامید، بسیار آسیب‌زا خواهند  بود، گفت: مشکل کشور ما اقتصاد نیست بلکه مشکل اصلی سیاست‌زدگی است.

وی با بیان اینکه تیم‌های اقتصادی با رویکرد اقتصادی شکل می‌گیرندريال اظهار داشت: سیاست و سیاستمداران باید در خدمت اقتصاد باشند و در همه دنیا نیز سیاست در خدمت اقتصاد است و اقتصاد به سیاست هم کمک می‌کند.

محمودی‌اصل با بیان اینکه متاسفانه بار سیاسی در کشور ما بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: نگاه سیاسی باعث می‌شود که افراد شایسته و توانمندی که قصد ارتقای رویکرد اقتصادی را دارند نتوانند بالا بیایند.

وی تصریح کرد: وقتی افراد شایسته نداشته باشید اما بهترین برنامه‌ها را هم داشته باشید فایده‌ای ندارد و اجرایی نخواهد شد.

محمودی اصل افزود: بنابراین مهمترین موضوع در مدیریت و انتخاب مدیران، ایجاد یک ساختار مناسب هم برای چیدن و هم برای ارزیابی عملکرد نظام مدیریتی کشور است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر