logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۱۹۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

ابهامات حضور بازنشستگان در انتخابات هیات فوتبال/ تمام نگاه ها به رای دیوان عدالت اداری

ابهامات-حضور-بازنشستگان-در-انتخابات-هیات-فوتبال-تمام-نگاه-ها-به-رای-دیوان-عدالت-اداری
مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان در حالی برای چندمین بار به دلایل مختلف به تعویق افتاده که حضور بازنشستگان در این انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش موج رسا; ریاست هیات فوتبال استان زنجان از سال 87 تا 99 به مدت 12 سال و در واقع 3 دوره پیاپی بر عهده فریدون اضفهانیان بود و با توه به تفاوتی که اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها دارد علی‌رغم اتمام مدت دوره سوم ریاست اصفهانیان در آذرماه سال99 وی همچنان تا برگزاری مجمع انتخاباتی به عنوان رئیس بر مَسند خود باقی است.

نکته‌ای که در این دوره از انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان قابل توجه بود، حضور بازنشستگان در هیات‌های استانی است که فدراسیونی‌ها آن را طبق اساسنامه، موجه می‌دانند اما برخی دیگر از جمله کاندیداهای فعلی ریاست هیات فوتبال استان و همچنین کارشناسان حقوقی آن را غیرقانونی می‌دانند و معتقدند که بازنشستگان نمی‌توانند در انتخابات ریاست هیات فوتبال استان‌ها کاندیدا شوند.

داوطلب شدن مجدد فریدون اصفهانیان برای انتخابات این دوره و عدم احراز صلاحیت وی و همچنین کشمکش‌های فراوان برای تعویق چندباره انتخابات هیات فوتبال استان زنجان در کنار استعلام از فدراسیون و همچنین شکایت به دیوان عدالت اداری در این رابطه، اذهان را نسبت به اصرار بر حضور کاندیداهای بازنشسته در هیات فوتبال استان از سوی برخی‌ها و همچنین احقاق حق شاکیان نسبت به غیرقانونی بودن این موضوع، مشوش می‌کند همچنین با توجه به اینکه طهمورث حیدری (رئیس کمیته امور استان‌های فدراسیون فوتبال) چند روز پیش در خصوص دلایل عدم برگزاری انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان به خبرنگار موج رسا گفت الان یک مشکل اداری وجود دارد که بعد از رفع آن انتخابات را برگزار می‌کنیم، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اصرار بر حضور بازنشستگان در هیات فوتبال استان را شدت می‌بخشد و این در حالی است که دبیر هیات فوتبال استان زنجان در گفت‌وگویی در اول بهمن‌ماه 99 به خبرنگار موج رسا گفت: طبق استعلامی که از فدراسیون فوتبال صورت گرفته، کاندیداتوری بازنشستگان در انتخابات هیات فوتبال استان بلامانع است.

مهدی ناصحی اظهار داشت: فدراسیون فوتبال، شرط سنی بین 35 تا 75 سال را برای داوطلبان ریاست هیات فوتبال گذاشته است.

وی با بیان اینکه حضور بازنشستگان در انتخابات هیات فوتبال طبق اساسنامه فدراسیون ممنوع نبوده و فقط شرط سنی گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: با این وجود برای اینکه حقی از هیچ یک از داوطلبان ضایع نشود، دوباره از فدراسیون استعلام کردیم که به صورت کتبی و با صراحت اعلام کردند که بازنشستگان می‌توانند داوطلب و کاندیدای ریاست هیات فوتبال استان شوند.

 

*‌ پیگیر عدم حضور بازنشستگان در انتخابات هیات فوتبال از طریق دیوان عدالت اداری هستیم

جواد نوروزی، یکی از کاندیداهای ریاست هیات فوتبال استان زنجان امروز در گفت‌و با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه موضوع عدم حضور بازنشستگان در انتخابات ریاست هیات فوتبال مربوط به خیلی وقت پیش است، گفت: در رابطه با این موضوع با هیات فوتبال استان‌های همدان، قم و هرمزگان نیز هماهنگ بودیم تا اینکه هیات فوتبال استان زنجان، نامه‌ای به فدراسیون نوشت.

وی اظهار داشت: در پاسخ فدراسیون فوتبال که به امضای مهدی محمدنبی (دبیرکل وقت فدراسیون) رسیده، گفته‌اند چون فدراسیون فوتبال، مستقل است بازنشستگان می‌توانند در انتخابات ریاست هیات‌های استانی شرکت کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: هم در اساسنامه قدیم و هم به‌ویژه در اساسنامه جدید فدراسیون در بند یک ماده یک، قید شده که فدراسیون فوتبال، نهاد مستقل غیردولتی اما تابع قانون و مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران است.

کاندیدای ریاست هیات فوتبال استان زنجان با بیان اینکه در نامه دبیرکل وقت فدراسیون آمده بود که طبق اساسنامه افراد 35 تا 75 ساله می‌توانند کاندیدا شوند و ممنوعیت حضور بازنشستگان قید نشده بود، تصریح کرد: پاسخ ما به این نامه این بود که شرط سنی درست است اما در بند یک ماده یک اساسنامه نیز به صراحت قید شده که تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه این پاسخ، مورد قبول فدراسیون قرار نگرفت، گفت: فدراسیون ادعا می کند که یک NGO (سازمان غیردولتی) است و مسئولان آن حقوق دریافت نمی‌کنند در حالی که اسناد مالی توسط روسای هیات‌ها امضا می‌شود اما چون پاسخ ما را قبول نکردند با تنظیم شکایتی، موضوع را از دیوان عدالت اداری پیگیری کردیم.

نوروزی اظهار داشت: شکایت فعلا در کمیسیون تخصصی دیوان عدالت اداری است که هر نظری توسط این کمیسیون اعلام شود مورد تایید هیات عمومی نیز قرار می‌گیرد به احتمال زیاد، نظر بر رد بخشنامه فدراسیون داده و به فدراسیون هم ارسال شده و فدراسیون را به چالش انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: چون قانون عطف به ماسبق نمی‌کند، روسایی که قبلا در انتخابات رای آورده‌اند، اشکالی ندارد اما از این به بعد بازنشستگان  نمی توانند در هیات‌های استانی حضور داشته باشند.

نوروزی با بیان اینکه از بین 7 کاندیدای فعلی هیات فوتبال استان زنجان فقط یک نفر بازنشسته است، گفت: امکان ثبت‌نام مجدد از داوطلبان وجود ندارد و همچنین داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده نیز طبق قانون نمی‌توانند به لیست فعلی اضافه شوند.

کاندیدای ریاست هیات فوتبال استان زنجان ابراز کرد: انتخابات هیات فوتبال استان تهران نیز 2 سال به تعویق افتاد اما هنگام برگزاری مجموع، همان کاندیداهایی که تایید صلاحیت شده بودند حضور داشتند و قانون به هیچ عنوان اجازه ثبت‌نام مجدد از داوطلبان را نداد.

 

*‌ هیات تخصصی دیوان عدالت اداری، بخشنامه فدراسیون را ابطال کرده است

کاظم صالحی، دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی و کارشناس مسائل حقوقی ورزش و شاکی پرونده مذکور در دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه رای نهایی توسط دیوان عدالت اداری هنوز صاد نشده است، گفت: پرونده هم‌اکنون در مرحله نظریه هیات تخصصی دیوان عدالت است.

وی با بیان اینکه هیات تخصصی دیوان عدالت اداری، بخشنامه دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال مبنی بر اجازه حضور بازنشستگان در انتخابات هیات‌های استانی را ابطال کرده و این نظریه تخصصی است، اظهار داشت: رویه قانونی این است که نظریه هیات تخصصی به هیات عمومی دیوان عدالت اداری می‌رود و هیات عمومی نیز بر حسب نظریه هیات تخصصی، رای را صادر می‌کند اما رای نهایی بنا به هر دلیلی هنوز صادر نشده است.

صالحی با تاکید بر اینکه نظریه هیات تخصصی، ابطال بخشنامه دبیرکل وقت است، افزود: پرونده هم‌اکنون در حال سیر مراحل قانونی است و امیدواریم رای نهایی هر چه سریعتر صادر شود.

کارشناس مسائل حقوقی ورزش با بیان اینکه در صورت محکومیت فدراسیون فوتبال در این پرونده، انقلابی در هیات فوتبال استان‌ها رخ خواهد داد، گفت: کمترین دستاورد آن حضور بیش از پیش جوانان در راس فوتبال استان‌ها خواهد بود و به نوعی به سلطه چندین دهه‌ای بازنشستگان وابسته به باندهای قدرت در فوتبال، پایان می‌دهد.

وی اظهار داشت: اگر در این پرونده، موفقیت حاصل شود انتخابات ریاست هیات‌های فوتبال 2 استان هرمزگان و کرمانشاه نیز به احتمال قوی باطل خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های فدراسیون جدید برای مهره‌چینی‌های خود در استان‌های دیگر از جمله زنجان که انتخابات‌شان در آینده نزدیک برگزار می‌شود را به هم خواهد زد.

صالحی بیان کرد: به همین دلیل از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که فدراسیون فوتبال با تهدید وزارت ورزش و جوانان و دیوان عدالت اداری به این قضیه که اگر حکم محکومیت فدراسیون صادر شود، فدراسیون فوتبال توسط فیفا تعلیق خواهد شد، سعی در اثرگذاری بر پرونده دارد که همین امر، زمان رسیدگی را بیش از زمان عادی افزایش داده است.

به گزارش موج رسا؛ شهرام اسکندری‌پور، غلامرضا داداشی، نادر بلباسی، مجید بیگلی، منصور سلطان‌محمدی، منصور حسنی‌کمال و جواد نوروزی 7 کاندیدای هیات فوتبال استان زنجان هستند که برای کسب کرسی ریاست این هیات با یکدیگر رقابت می‌کنند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر