logo
امروز : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰
امام رضا (ع):هر کس اندوه مؤمنى را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش مى زداید. (الکافى، ج ۲، ص ۲۰۰)
[ 2021/7/31 ] [ 21 ذو الحجة 1442 ]
شناسه خبر : ۲۱۹۷۳
رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش زنجان در گفت‌وگو با موج رسا مطرح کرد؛

راهکارهای غلبه بر استرس در کنکور توسط داوطلبین

راهکارهای-غلبه-بر-استرس-در-کنکور-توسط-داوطلبین
رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: راه‌های مختلفی برای کنترل استرس در قبل و زمان برگزاری کنکور وجود دارد که باید داوطلبان به این توصیه‌ها عمل کنند.

مهدی نیکخواه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهارداشت: کنترل استرس یکی از مسائل مهم برای داوطلبان کنکور محسوب می‌شود که ضروری است شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند.

وی ادامه داد: گاهی مشاهده می‌شود که داوطلب علیرغم داشتن مطالعه و برنامه‌ریزی در طول سال به دلیل شرایط هیجانی روز کنکور دچار مشکل می‌شود.

این مسئول بیان داشت: بسیاری از استرس‌های به وجود آمده ناشی از باورهای ناکارآمد است به این معنا که داوطلب به دلیل داشتن انتظارات غیر منطقی و نادرست تنها راه موفقیت در زندگی را موفقیت در آزمون سراسری می‌داند.

رئیس اداره مشاوره ​اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان  با بیان اینکه انتظارات اطرافیان به ویژه پدر و مادر می‌تواند در این زمینه تاثیر منفی داشته باشد، افزود: انتظارات خود داوطلب نسبت به این موضوع که حتما در رتبه‌های تاپ قبول شود نیز بر میزان استرس تاثیرگذار است.

نیکخواه بیان داشت: عملکرد ناقص داوطلبان به ویژه در شرایط بیماری کرونا که آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار شد نیز می‌تواند در ایجاد استرس داوطلبان تاثیرگذار باشد.

وی برضرورت تغییر نگرش برای کاهش استرس در آزمون تاکید کرد و گفت: خودگویی‌های و بیان جملات مثبت، قوت قلب دادن، نیمه پر لیوان را دیدن و باور به تلاشی که انجام داده است از سوی داوطلب در کنترل استرس تاثیرگذار است.

این مسئول یادآور شد: برخی از داوطلبان در شرایط آزمون به دلیل شرایط هیجانی دچار بیخوابی می‌شوند که توصیه می‌شود شب قبل از آزمون استراحت و خواب کافی داشته و با آمادگی کامل در آزمون شرکت کنند.

رئیس اداره مشاوره ​اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان انجام ورزش مختصر در صبح آزمون را در کنترل استرس مهم ارزیابی کرد و گفت: خوردن صبحانه مقوی و کامل، عدم مقایسه خود با دیگران، صحبت نکردن با داوطلبانی که انرژی منفی القا می‌کنند و اعتماد به برنامه ریزی و شناخت خود از دیگر راه‌های کنترل بر استرس است.

نیکخواه گفت: زمانی که داوطلب در زمان برگزاری آزمون دچار استرس می‌شود می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن، نفس‌های عمیق و منحرف کردن ذهن از آزمون برای چند ثانیه بر استرس خود غلبه کند.

وی تصریح کرد: نوشیدن آب خنک، استفاده از ماسک معمولی و بدون فیلتر و خوردن خرمای خشک و شکلات تلخ برای رفع استرس در کنکور توصیه می‍شود.

این مسئول بیان داشت: ضروری است داوطلبان نیم ساعت قبل از آزمون در محل آزمون بوده و در خصوص آزمون با کسی صحبت نکرده و از بردن وسایل الکترونیکی به محل آزمون خود دادری کنند.//ن

 

انتهای پیام/

نظرات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند. *