logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۱۹۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون دادگستری کل استان زنجان:

مجازات‌های جایگزین در زنجان هدفمند شده است

مجازات‌های-جایگزین-در-زنجان-هدفمند-شده-است
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان گفت: تلاش بر این بوده که استفاده از مجازات‌های جایگزین و پابند الکترونیکی، هدفمند و با ملاحظه شرایط روز باشد که بعد از شیوع ویروس کرونا این مجازات‌های به سمت دانشگاه علوم پزشکی جهت کمک به خرید تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با بیماری کرونا هدایت شد.

به گزارش موج رسا; محمدتقی فتحی امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز شهادت آیت‌اله شهید بهشتی و 72 تَن از یاران باوفای ایشان در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن شهید بزرگوار اظهار داشت: امام خمینی از شهید بهشتی به عنوان یک ملت، تعبیر کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به ترورهای اول انقلاب بیندازیم، می‌توان تشخیص داد که دشمنان، شخصیت‌هایی که ترور کرده بودند را بهتر از ما شناخته بودند و می‌دانستند که چه شخصیت‌هایی را باید از ما بگیرند.

فتحی تصریح کرد: خون مطهر آن شهدا و شخصیت‌ها سبب برکات زیادی برای نظام و تثبیت انقلاب و قوت گرفتن نهال نوپای انقلاب بود و در واقع می‌توان گفت تنها نعمتی که می‌توانست شهید بهشتی را برای ما نگه دارد، شهادتش بود.

معاون پیشگیری از وقوع حجرم دادگستری کل استان زنجان با بیان اینکه سال 99 سال ویژه و بدی از لحاظ معضلات و مشکلات مختلف بود، گفت: شیوع ویروس کرونا، تورم افسارگسیخته، اوضاع بد اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و بورس، مشکلاتی بود که معیارهای قضایی را خیلی تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: هرچند هر کدام از مشکلات فوق به تنهایی می‌تواند جرم و آسیب‌های اجتماعی را افزایش دهد اما با این وجود، تمام آمارها در سطح استان کاهشی بود.

فتحی اظهار داشت: در سال گذشته 9 درصد از اتهامات وارده به دادسرا و 6 درصد از کل پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی استان نسبت به سال 98 کاهش یافت که نشان از کاهش اختلافات، شکایات و مراجعات و همچنین نشان از صبر و بردباری مردم استان دارد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش ورودی زندان‌ها در سال گذشته، کاهش بزه در جامعه، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها از 110 روز به کمتر از 90 روز، کاهش چشمگیر پرونده های مُسن و معوق و دادرسی الکترونیکی (رسیدگی به پرونده‌ها به صورت ویدئوکنفرانسی) نیز بخش دیگری از اقدامات در سال گذشته بود.

فتحی با اشاره به اقدام ابتکاری که در سال گذشته در دادگستری کل استان زنجان انجام شد، گفت: سامانه‌ای برای کنترل ورودی‌ها طراحی شد که 50 درصد از مراجعان به دستگاه قضایی استان را کاهش داد چرا که افرادی بودند که برای تماشا، شهادت کذب، به هم زدن شرایط و سایر مسائل وارد دادگستری می‌شدند که از این‌ها کاسته شد البته مسائلی مانند شهادت کذب در زنجان خیلی کم بود اما افرادی بودند که برای مثال در اختلافات خانوادگی چند نفر از طرفین دعوا به دادگستری می‌آمدند که جلوی ان‌ها گرفته شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان با اشاره به سازش 45 درصدی در پرونده‌ها در استان زنجان در سال گذشته اظهار داشت: این رابطه استان زنجان در سال گذشته رتبه دوم کشور و در 3 ماهه اول سال جاری، رتبه اول کشور را به دست آورد.

وی با بیان اینکه گذشت کردن در شرایط بد اقتصادی بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: زندانیان جرایم مالی غیرعمد با کمک خیران، آزاد می‌شوند اما بخش قابل توجهی از بدهی آن‌ها توسط صاحبان حق، بخشیده می‌شود.

فتحی با بیان اینکه سیاست قضایی و جزایی ما حبس‌زدایی است، تصریح کرد: استفاده از مجازات‌های جایگزین و پابند الکترونیکی از جمله این موارد بود که سعی کردیم، هدفمند و با ملاحظه شرایط روز باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا مجازت‌های جایگزین به سمت کمک به مدارس، هدایت می‌شد اما بعد از آن به سمت دانشگاه علوم پزشکی و کمک به خرید تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با بیماری کرونا شد.

وی اظهار داشت: کاهش خشونت در جامعه، کاهش جرایم خشن مانند قتل و ضرب و جرح، کاهش توهین‌ها، مبارزه با فساد، بازگشت بیش از 1400 هکتار زمین از مراتع و منابع ملی به دولت نیز بخش دیگری از اقدامات در سال 99 بود.

فتحی با بیان اینکه توفیقات زیادی در حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری داشتیم، خاطرنشان کرد: اقدام مبتکرانه‌ای که در سال 99 انجام شد، احصای لیست واحدهای تعطیل‌شده و تملک‌شده توسط بانک‌ها بود که از 18 مورد 9 مورد به چرخه تولید بازگشتند و مشکلات چندین مورد از واحدهای تولیدی نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی بررسی شد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر