logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۱۹۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

صوفی: اصلاح‌طلبی در قالب «ناسا» امکان‌پذیر نیست

صوفی:-اصلاح‌طلبی-در-قالب-«ناسا»-امکان‌پذیر-نیست
فعال اصلاح‌طلب با بیان لزوم تجدیدنظر اساسی در رویکرد اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان باید صدای مردم باشند تا بتوانند فاصله خود با جامعه را کم کنند.

به گزارش موج رسا; روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است

- سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که علی‌رغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و با وجود اینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند اما مردم استقبال نکردند.

- باید یک بازنگری و آسیب‌شناسی جدی در جریان اصلاح‌طلبی صورت بگیرد تا رویکرد سیاسی اصلاح‌طلبان کاملا هویتی، متکی بر جمهوریت و دفاع از جمهوریت و مبتنی بر حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش باشد.

اصلاح‌طلبان باید صدای مردم باشند تا بتوانند فاصله خود با جامعه را کم کنند

- اصلاح‌طلبان باید حقوق اساسی مردم را مطالبه کنند و صدای مردم باشند تا بدین وسیله، فاصله کنونی ایجادشده میان خود و جامعه را کم کنند.

- اصلاح‌طلبان از تبار چپ هستند و از جریان چپ برخاستند اما بعدها به‌تدریج اقتصاد سوسیالیستی را کنار گذاشتند و به اقتصاد بازار و اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالیستی روی آوردند.

- اصلاح‌طلبان این تغییر جهت را دادند و الان رویکرد سوسیالیستی یا عدالت‌خواهانه را در رویکردهای اقتصادی خود ندارند.

- اصلاح‌طلبان به بازبینی در رویکردهای اقتصادی خود و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به عدالت اجتماعی نیاز دارند.

لزوم تجدیدنظر اساسی در رویکرد اصلاح‌طلبان

- من یادم هست که آقای خاتمی در جلسات هیات دولت همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، جمله‌ای تاریخی ابراز کردند مبنی بر اینکه «من و رهبری توسعه توام با عدالت اجتماعی را قبول داریم».

- با توجه به اینکه آقای خاتمی اخیرا در بیانیه‌ای لزوم آسیب‌شناسی و بازنگری در گفتمان اصلاح‌طلبی را مطرح کردند، اصلاح‌طلبان باید در رویکردهای خود یک تجدیدنظر اساسی صورت بدهند. اصلاح‌طلبان برای این امر نیاز به بحث‌ها و گفت‌وگوهای زیادی دارند.

بازبینی در گفتمان اصلاح‌طلبی، در قالب نهاد اجماع‌ساز امکان‌پذیر نیست

- بحث‌ها و گفت‌وگوها برای بازبینی در گفتمان اصلاح‌طلبی، در قالب جبهه اصلاحات ایران امکان‌پذیر نیست.

- احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب باید به‌طور مستقل در رویکردهای خود بازبینی و حتی اگر لازم است مرامنامه و اساسنامه خود را دوباره تنظیم کنند تا به‌این‌ترتیب، یک تجدیدنظر اساسی در رویکرد اصلاح‌طلبان انجام بشود و پس از این تجدیدنظر، در عرصه‌های سیاسی مختلف اعم از انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها شرکت کنند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر