logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۱۹۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی زنجان به کشور روند صعودی دارد

نسبت-سرانه-محصول-ناخالص-داخلی-زنجان-به-کشور-روند-صعودی-دارد
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: طبق گزارشات مرکز آمار ایران نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی استان به کشور طی سال‌های 90 تا 97 در مجموع، روند صعودی داشته و در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری است که نشان‌دهنده توفیق نسبی اجرای برنامه‌های منطقه‌ای برای توسعه متوازن مناطق است.

ایرج امینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی (GDP) عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشورها و مناطق مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی، آمارهای منطقه‌ای قابل اطمینان، سازگار و مناسب، پی‌ریزی محکمی برای سیاستگذاری در راستای کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در بین مناطق را فراهم می‌کند.

امینی افزود: حساب‌های منطقه‌ای، مجموعه‌ای از اطلاعات آماری است که به صورت جامع و هدفمند، مطالعه کمی و منظم فعالیت‌های اقتصادی یک منطقه را برای یک دوره زمانی معین (معمولاً یک سال) امکانپذیر می‌سازد و هدف از آن محاسبه متغیرهای کلان اقتصادی و شناخت وضعیت اقتصادی استان در هر سال است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه نتایج حساب‌های منطقه‌ای توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود که آخرین آن مربوط به سال 97 است، گفت: طبق این نتایج، محصول ناخالص داخلی استان (با احتساب نفت خام و گاز طبیعی) در سال 97 معادل 239 هزار و 255 میلیارد ریال است که 93 صدم درصد از سهم کشور را دارد و متوسط رشد سالیانه آن از سال 90 تا 97 معادل 23.96 درصد بوده است.

وی اظهار داشت: محصول ناخالص داخلی استان (بدون احتساب نفت خام و گاز طبیعی) در سال 97 معادل 238 هزار و 741 میلیارد ریال است که 1.14 درصد از سهم کشور را دارد.

امینی با اشاره به سرانه محصول ناخالص داخلی استان (با احتساب نفت خام و گاز طبیعی) خاطرنشان کرد: این سرانه در سال 97 معادل 220 میلیون و 715 هزار ریال بود که رتبه 17 را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه متوسط سرانه محصول ناخالص داخلی کشور 314 میلیون و 674 هزار ریال بوده است، نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی استان به کشور طی سال‌های 90 تا 97 در مجموع، روند صعودی داشته و در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری است که نشان‌دهنده توفیق نسبی اجرای برنامه‌های منطقه‌ای برای توسعه متوازن مناطق است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سرانه محصول ناخالص داخلی استان (بدون احتساب نفت خام و گاز طبیعی) در سال 97 معادل 220 میلیون و 241 هزار ریال بوده که رتبه 14 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متوسط کشوری این سرانه 254 میلیون و 256 هزار ریال است.

امینی یادآر شد: با بررسی ساختار اقتصادی استان ملاحظه می‌شود که 14.98 درصد از کل محصول ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی، شکار، جنگلداری و شیلات، 39.92 درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان و 44.07 درصد مربوط به بخش خدمات است.

این مسئول ابراز کرد: استان زنجان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب با 1.63 و 0.83 و 0.88 درصد سهم از کشور در رتبه‌های 25 ، 22 و 27 قرار دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به مهمترین فعالیت‌های دارای مزیت نسبی در استان زنجان گفت: گاوداری صنعتی، زراعت و باغداری، پرورش حیوانات، جنگلداری و ماهیگیری در بخش کشاورزی، تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو، تولید کاغذ و فرآورده‌های کاغذی، تولید محصولات غذایی، تولید فلزات پایه و تولید تجهیزات برقی و... در بخش صنعت و فعالیت‌های مذهبی، حمل‌ونقل زمینی و حمل‌ونقل با خطوط لوله، فعالیت‌های دامپزشکی، فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی، آموزش ابتدایی، متوسطه عمومی و فنی‌حرفه‌ای، آموزش عالی، آموزش بزرگسالان، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و... در بخش خدمات دارای مزیت نسبی هستند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر