logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۱۸۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

تصویری ماندگار از اعتماد به نفس ملی

تصویری-ماندگار-از-اعتماد-به-نفس-ملی
پیش خبرش موجی از اظهار نظرها را به راه انداخت، عده ای از همان ابتدا احساس غرور ‌کردند، عده‌ای دلسوزانه و دغدغه مند نگران شدند و به تکاپو افتادند تا جلوی این کار را بگیرند و گروهی هم مثل همیشه به طعنه زدن، دروغ جعل کردن و فضا سازی های منفی روآوردند.

به گزارش موج رسا;  مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت:پیش خبرش موجی از اظهار نظرها را به راه انداخت. عده ای از همان ابتدا احساس غرور ‌کردند، عده‌ای دلسوزانه و دغدغه مند نگران شدند و به تکاپو افتادند تا جلوی این کار را بگیرند و گروهی هم مثل همیشه به طعنه زدن، دروغ جعل کردن و فضا سازی های منفی روآوردند.

اما رهبر حکیم انقلاب با احترام به دوگروه اول و بی اعتنا به گروه سوم، مثل همیشه، مصمم و عازم، به دستاورد علمی دانشمندان جوان کشورمان اعتماد ‌نمودند و واکسن ایرانی کووایران برکت را جلوی چشم همه دنیا تزریق کردند.

این اولین بار نبود که رهبر انقلاب به دستاورد علمی جوانان ایرانی اعتماد می کرد و قطعا" آخرین بار هم نخواهد بود اما به هر حال این تصویر در تاریخ ثبت شد و سند دیگری شد برای تقویت اعتماد به نفس ملی و غرور ملی.

حضرت آیت الله خامنه ای از حدود دو دهه پیش که تلاش مجاهدانه را برای پیشرفت علمی کشور آغاز کردند با صداقت و با ایمان به توانمندی جوانان ایرانی، بدون وقفه آنرا ادامه دادند و به جرأت می گویم هیچ توانمندی علمی در کشور نیست که مستقیم یا غیرمستقیم مرهون توجه و حمایت ایشان نباشد.

رهبر انقلاب اسلامی در فصل توصیه های آینده بیانیه گام دوم انقلاب، اولین توصیه خود را حتی قبل از اخلاق و معنویت، به علم و پژوهش اختصاص دادند.

ایشان پیش از ورود به توصیه های هفت گانه، نکته بسیار مهمی را گوشزد کردند که حرکت امروزشان تقویت همین مساله بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در مقدمه توصیه ها برای آینده انقلاب فرمودند: «امّا پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر میدارم.»

رهبر انقلاب سپس پیشرفت علمی را اینگونه مورد تأکید قرار داده‌اند: «دانش، ‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است.»

بر این اساس اقدام رهبر انقلاب برای تزریق واکسن ایرانی اقدامی در جهت عزت و قدرت کشور بود.

پس از این اقدام بیاد ماندنی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی جا دارد مطالبه و فراخوان ایشان در پایان بند علم و پژوهش بیانیه گام دوم را مرور و مخاطبان آن تلاش جهادی خود را آغاز یا تقویت کنند.

«امّا آنچه من می خواهم بگویم این است که این راه طی‌شده، با همه‌ اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود.

ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش می رویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود.

اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی در این‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.»

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر