logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۱۸۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس کل دادگستری استان زنجان:

استان زنجان، رتبه اول کشور در سازش پرونده‌های قضایی را کسب کرد

استان-زنجان،-رتبه-اول-کشور-در-سازش-پرونده‌های-قضایی-را-کسب-کرد
رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه یکی از محورهای دستگاه قضایی، تقویت مبانی صلح و سازش در دادگستری با محوریت شوراهای حل اختلاف است، گفت: 45 درصد پرونده‌های استان به سازش، خاتمه پیدا می‌کند که در این زمینه، رتبه اول کشور را کسب کرده است.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم، یکی از محورها و اولویت‌های دستگاه قضایی است که هزینه‌های کمتر و خروجی‌های بهتری برای جامعه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته در پیشگیری از وقوع جرم، ورود پرونده‌های قضایی استان در سال گذشته 6 درصد نسبت به سال 98 کاهش پیدا کرد که میانگین کشور 4.5 درصد کاهش بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی افزود: تعداد موضوعات کیفری و عنوان اتهام که در سال 99 وارد دستگاه قضایی استان شد 9 درصد نسبت به سال 98 کاهش داشت که میانگین کشوری 7 درصد کاهش بود.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اصلاح نظام دادرسی که در دستگاه قضایی استان اتفاق افتاد، گفت: اطاله دادرسی و رسیدگی‌های غیرمتقن، یکی از دغدغه‌های مردم بود که زمان دادرسی از 99 روز در سال 98 با 10 درصد کاهش به 89 روز در سال گذشته رسید که میانگین کشور 6 درصد کاهش بود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های مردم، آرای منقوض بود، افزود: در سال گذشته، آرای منقوض استان 2 درصد کاهش پیدا کرد و رضایت نسبی حاصل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با بیان اینکه اولویت و محور بعدی دستگاه قضا استفاده از فناوری‌های نوین است، اظهار داشت: برون‌رفت از نگاه‌های سنتی در جهت شفاف‌سازی در امور رسیدگی، مکانیزه کردن دادگاه‌ها، دادرسی الکترونیکی (بدون کاغذ)، رسیدگی غیرحضوری به پرونده‌های زندان به لحاظ شیوع ویروس کرونا، ابلاغ الکترونیک و استعلام الکترونیک در این راستا است.

وی خاطرنشان کرد: 94 درصد ابلاغ‌ها در استان زنجان به صورت الکترونیکی است که این میزان در کشور 89 درصد است همچنین 26 درصد استعلام‌ها در استان نیز به صورت الکترونیکی است.

رئیس شورای قضائی استان زنجان با بیان اینکه یکی از محورهای دستگاه قضایی، تقویت مبانی صلح و سازش در دادگستری با محوریت شوراهای حل اختلاف است، گفت: 45 درصد پرونده‌های استان به سازش، خاتمه پیدا می‌کند که در این زمینه، رتبه اول کشور را کسب کرده است.

وی، محور و اولویت پنجم را آموزش و آگاه‌سازی جامعه بیان کرد و اظهار داشت: در این زمینه، طرح «هر مسجد یک حقوقدان» اجرا می‌شد که با توجه به شرایط کرونایی، کمرنگ شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با بیان اینکه محور و اولویت بعدی، برخورد با جرایم با وصف تمام تلاش‌ها در حوزه پیشگیری احتمال وقوع جرم، متصور است، خاطرنشان کرد: در این زمینه توانستیم برخوردهای عبرت‌آموزی در سطح برخی پرونده‌های خشن و مهم استان به یادگار بگذاریم که یکی از مصادیق آن پرونده شهادت 2 محیط‌بان بود که قاتلان در کمتر از 24 ساعت، دستگیر و رای نهایی نیز در کمتر از 2 ماه، صادر شد.

وی افزود: پرونده آرد و نان، پرونده قاچاق سوخت به ارزش 400 میلیارد تومان و پرونده زمین‌خواری که 1424 هکتار زمین به دولت برگردانده شد نیز از مصادیق بعدی است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه محور بعدی برنامه‌ها تقویت و ارتقای نظام مالکیت‌محوری است، گفت: این موضوع نیز در ثبت اسناد و املاک استان جریان دارد.

وی، اولویت و محور بعدی را حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدی استان بیان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 9 واحد تولیدی که در تعطیلی کامل به سر می‌بردند با حمایت دستگاه قضائی به چرخه تولید بازگشتند و از تعطیلی 11 واحد تولیدی نیز جلوگیری شد به عبارت دیگر مشکلات 20 واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان زنجان مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: نظارت، محور بعدی برنامه‌ها است که نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی از طریق بازرسی کل استان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی به تعامل با سایر دستگاه‌ها اعتقاد راسخ دارد، تصریح کرد: با همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها می‌توان شاهد خدمت ماندگار به مردم بود.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر