logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۱۸۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان:

پرونده‌های بیماران به صورت الکترونیکی از بیمارستان‌ها دریافت می‌شود

پرونده‌های-بیماران-به-صورت-الکترونیکی-از-بیمارستان‌ها-دریافت-می‌شود
مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با بیان اینکه طبق هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان، پرونده‌های بیماران به صورت الکترونیکی از طریق سیستم دریافت می‌شود، گفت: این کار منجر به کاهش هزینه، زمان و فضای مورد نیاز برای بایگانی پرونده‌های دستی شده است.

به گزارش موج رسا; دکتر مهرداد ستاره در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌اندازی واحد دادپزشک بر اساس طرح ابلاغی سازمان پزشکی قانونی کشور در استان زنجان، سبب کاهش معاینات اجساد شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این برای مرگ‌هایی که پزشکان بیمارستان‌ها صلاح نمی‌دانستند، جواز دفن صادر نمی‌شد و موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شد که زمانبر بود اما با راه‌اندازی واحد دادپزشک در صورتی که پزشکان پزشکی قانونی، صلاح بدانند جواز دفن صادر می‌شود و دیگر نیازی به ورود به سیستم قضایی نیست.

ستاره با اشاره به امکانات و تجهیزات پزشکی قانونی استان زنجان از جمله واحد تحصصی آزمایشگاه، تجهیزات به‌روز در سرولوژی و پاتولوژی افزود: فقط تجهیزات DNA تایپینگ را در استان زنجان نداریم که آن هم فقط استان‌های بزرگ می‌توانند داشته باشند و شامل زنجان نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته 9858 مورد آزمایش سم‌شناسی، 1286 مورد آزمایش پاتولوژی و 584 مورد آزمایش سرولوژی با تجهیزات روز کشور و دنیا در پزشکی قانونی استان زنجان انجام شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به برخی از اقداماتی که طی سال گذشته و امسال انجام شده است، گفت: افتتاح ساختمان جدید اداره کل با عنایت استاندار و رئیس کل دادگستری استان در دهه فجر سال 99  با 7 میلیارد تومان هزینه، اجرای نرم‌افزار جدید تخصصی معاینات بالینی از ابتدای سال جاری که روشی برای ارتقای خدمت‌رسانی به مردم است، دریافت پرونده‌های بیماران از طریق سیستم الکترونیکی که منجر به کاهش هزینه، زمان و فضای مورد نیاز برای بایگانی پرونده‌های دستی شده است، اجرای روش‌های استاندارد SOP در آزمایشگاه تخصصی که تسریع در پاسخگویی به پرونده‌ها، کاهش چشمگیر در مصرف مواد آزمایشگاهی و افزایش کیفیت کار را در پی دارد، جذب اعتبارات مناسب از تهران برای خرید سِروِر، پرینترهای پرسرعت، کامپیوتر و وسایل شبکه، برگزاری دوره‌های بازآموزی برای پزشکان داخل و خارج از سازمان در رشته‌های مختلف، اجرای دستورالعمل‌های علمی ابلاغی به واحدهای اداری و تخصصی، توسعه واحد استخراج سم‌شناسی در آزمایشگاه، فعال بودن سامانه مکاتبات (CMS) و رشد چشمگیر در استفاده از امکانات دولت الکترونیک از جمله این اقدمات است.

وی با بیان اینکه پزشکی قانونی مانند یک آزمایشگاه است که فقط گزارش را ارائه می‌دهد، اظهار داشت: تفسیر گزارشات در دست ما نیست همچنین به صورت مصداقی وارد پرونده اشخاص نمی‌شویم و فقط گزارش را ارائه می‌دهیم و تشخیص اعلان آن در دست قاضی مربوطه است.

ستاره با بیان اینکه معاینات مربوط به نزاع در سال گذشته برابر با سال 98 بود و کاهش یا افزایش نداشت، خاطرنشان کرد: معاینات مربوط به مصدومین تصادفات رانندگی در سال گذشته 19 درصد نسبت به سال 98 کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه معاینات مربوط به حوادث کار در سال گذشته 16 درصد نسبت به سال 98 کاهش یافته است، افزود: معاینات روانپزشکی در سال گذشته 44 درصد نسبت به سال 98 افزایش داشته اما مجموع کل معاینات در سال گذشته 10 درصد نسبت به سال 98 کاهش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در پزشکی قانونی استان اظهار داشت: چارت مصوب سازمانی اداره کل 127 نفر است اما هم‌اکنون چارت 37 نفر پر بوده و ظرفیت 90 نفر خالی است هر چند سال گذشته 9 نفر جذب شدند اما باز هم کمبود نیرو داریم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر