logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۱۸۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

رهامی: سران اصلاحات میان مردم اقبال ندارند

رهامی:-سران-اصلاحات-میان-مردم-اقبال-ندارند
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شاید سران اصلاحات مورد اقبال عمومی نباشند اما در هر صورت فرصتی به دست سران اصلاحات افتاده تا به بازسازی رابطه سازمانی خود و ارتباط با مردم بپردازند.

به گزارش موج رسا; محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرگزاری برنا در رابطه با نتیجه انتخابات اخیر و تاثیر آن بر عملکرد اصلاح طلبان اظهار کرد: در مورد انتخابات اخیر اقبال یا عدم اقبال مردم به یک جریان سیاسی امری طبیعی است. در گذشته نیز گاهی به اصلاح طلبان اقبال بیشتری شده و گاهی به اصولگرایان اقبال شده است. این مطلب که مردم به اصلاحات اقبال نمی کنند درست نیست چون اقبال به اصلاح طلبان زیاد بود و عمده کاندیداهای اصلاح طلبان را رد کردند اگر آقای ظریف در صحنه بود چون مورد حمایت اصلاح طلبان بود یا با وجود سایر نامزدهای شناخته شده اصلاحات، قطعا شرایط فرق می کرد.

او افزود: ما در صحنه انتخابات هیچ کاندیدا اصلاح طلبی نداشتیم که با تابلوی اصلاحات وارد صحنه شده باشد در عین حال آقای همتی به کارگزاران متمایل بود و برخی از کاندیداها در لحظات آخر از او حمایت کردند اما نمی شود رای او را به نام مجموعه جریان اصلاحات، گذاشت. اینکه مردم به عملکرد جریان های سیاسی منتقد هستند مورد رَد ما نیست اما نمی توان نتیجه انتخابات را به معنی عدم اقبال مردم به اصلاحات دانست اگر افراد مطرحی از جریان اصلاح طلبی شرکت می کردند با بررسی نتیجه می شد گفت مردم به اصلاحات اقبال کردند یا نه؟ این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه اصلاحات نیاز به اصلاح از درون دارد، گفت: باید بین گفتمان اصلاحات و افراد شاخص اصلاح طلب قدری تفاوت قائل شد ایرانیان طبعا در طول تاریخ حیات سیاسی خود بخصوص در صد سال اخیر نشان دادند که به اصلاحات متمایل هستند و طالب تغییراتی قانونی، اساسی و بنیادی بدون خونریزی هستند و این به نهضت مشروطه و گفتمان اصلاحات برمی گردد. در منطقه ما در نهضت گاندی و نهرو و یا نهضت مرحوم نائینی می بینیم که این گفتمان مورد علاقه ایرانیان بوده است و ایرانیان به این گفتمان، علاقمند هستند و بیشتر می خواهند از طریق اصلاحات قانون مند در چارچوب قانون اساسی اوضاع را درست کنند.

رهامی اضافه کرد: شاید سران اصلاحات مورد اقبال عمومی نباشند اما در هر صورت فرصتی به دست سران اصلاحات افتاده تا به بازسازی رابطه سازمانی خود و ارتباط با مردم بپردازند مردم فقط در تهران خلاصه نشده اند و در استان هایی بجز تهران هم هستند، این فرصتی است که برای اصولگرایی فراهم شد و به ترمیم ارتباط خود با مردم و جامعه پرداختند.
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: در ایران هر کسی بتواند گفتمان اصلاحات را رهبری کند مورد اقبال مردم خواهد بود. هم در چهار سال پیش رو و هم در آینده، به نقد اصلاحات نیاز داریم. مردم به مجلس دهم و شورای پنجم و دولت آقای روحانی انتقاداتی داشتند باید نقدهای مردم را گوش کنیم و ارتباطمان را با مردم بازنگری کنیم.

او در ارزیابی شرایط پیش رو برای اصلاح طلبان با توجه به دولت منتخب ۱۴۰۰ افزود: جناب آقای رییسی با اقبال مردم مواجه شدند، تا ۲۸ خرداد ایشان تنها یک نامزد انتخابات بودند اما بعد از آن که با اکثریت آرا مردم روبرو شدند تنها رییس جمهور آن ۱۸ میلیون نفر نیستند و رییس جمهور ۸۵ میلیون ایرانی هستند. از بین این ۸۵ میلیون ایرانی نزدیک به ۶۰ میلیون نفر واجد شرایط رای بودند و از این میزان ۵۲٪ یعنی حدودا ۳۱ میلیون نفر پای صندوق ها حاضر نشدند و نزدیک به ۴ میلیون نفر به هیچکدام از کاندیداها رای ندادند، یعنی نزدیک به ۳۵ میلیون نفر به هر دلیلی به آقای رییسی و سه کاندیدا دیگر رای نداده اند.

او افزود: آقای رییسی وظیفه سنگینی دارد و باید این دغدغه را حل کند امروز بیش از نیمی از مردمی که ۴۰ سال پیش با حداکثر آرا خود به جمهوری اسلامی رای دادند حاضر نشدند پای صندوق رای حاضر شوند و یا به جمهوری اسلامی رای منفی دادند.

رهامی تاکید کرد: آقای رییسی رییس جمهور این مجموعه و رییس جمهور همه افراد هستند. ایشان باید در انتخاب کابینه و معاون اول خود روش خوبی در پیش بگیرند باتجربه ای که ایشان در قوه قضاییه دارند و از بهترین مدیران قضایی کشور هستند و تجربه بسیار بالایی دارند، باید بتوانند گسل ایجاد شده بین مردم و جمهوری اسلامی را حل کنند و اجازه ندهند بیشتر و بازتر شود.

او ادامه داد: باید دولتی انتخاب کنند که قدرت ایجاد فضای گفتمانی با همه جامعه را داشته باشد. دولت باید سلایق همه ملت ایران را نمایندگی کند انتخاب افراد تندرو و افراطی که نشان داده اند نمی توانند با مردم رابطه برقرار کنند، شکاف را بیشتر می کند. ایشان تنها رییس جمهور اصولگرایان کشور نیستند ایشان رییس ملت ایران هستند و بین این مردم و حکومتش گسل ها و نگرانی هایی وجود دارد. ما همه تلاش خود را برای حضور بیشتر مردم کردیم اپوزسیون هم از ماه ها پیش تلاش خود را می کرد ما می گفتیم بیایید به نظام جمهوری اسلامی و به این مجموعه رای بدهید تا هر رییس جمهور دیگری بر سر کار بیاید، رییس جمهور این کشور و رییس جمهور این نظام باشد و با قدرت بیشتری بر سر کار بیاید.

رهامی خاطرنشان کرد: ما کماکان اعلام کرده ایم که حاضر به همکاری هستیم و می‌توانیم برنامه هایی را که آماده کرده ایم در اختیار ایشان قرار بدهیم و افرادی که به عنوان مشاور داشتیم در اختیار ایشان قرار بدهیم تا استفاده کنند بقیه کاندیداها نیز می توانند اینچنین کنند. وظیفه سنگینی بر دوش ایشان گذاشته شده و این تقریبا بی سابقه بوده است. وظیفه ایشان از این نظر سنگین تر از آقای روحانی و دولت های قبلی است. تا به حال این اندازه از مردم ایران حاضر به ترک صندوق های رای نشده بودند امروز هم آرا باطله بی سابقه است و هم تعداد کسانی که شرکت نکرده اند، بی سابقه است این ایجاب می کند ما دست دوستی و برادری به سوی همه مردم ایران دراز کنیم و دولت ما از اقشار مختلفی از جمله خانم ها و اهل سنت و از کسانی باشد که تا اینجا، صدای آنها شنیده نشده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر