logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۱۷۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

زنجان؛ مهیای برگزاری انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثری/ از افزایش 15 درصد شعبه‌های اخذ رای تا نظارت بهداشتی

زنجان؛-مهیای-برگزاری-انتخابات-باشکوه-و-با-مشارکت-حداکثری-از-افزایش-15-درصد-شعبه‌های-اخذ-رای-تا-نظارت-بهداشتی
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 28 خرداد 1400 همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود که تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه و همچنین حفظ سلامتی شهروندان از سوی عوامل اجرایی انتخابات صورت گرفته و استان زنجان آماده برگزاری انتخابات است.

به گزارش موج رسا; انتخابات، مظهر اقتدار و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی و افتخار و پشتوانه ملت و حکومت در سطح داخلی در راستای تحقق مردم‌سالاری دینی بوده و همواره مردم با حضور پررنگ خود در این حماسه سیاسی که از یادگاران بنیانگذار کبیر انقلاب اسلام حضرت امام خمینی(ره) است، برگ‌های زرینی به تاریخ افتخارات کشور افزوده‌اند.

انتخابات‌های زیادی در طول حیات پربرکت انقلاب اسلامی تاکنون برگزار شده و ملت شهیدپرور و همیشه در صحنه، تمام مدیران و مسئولان کشور را گاهی به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم انتخاب کرده‌اند.

در آستانه یکی یگر ار انتخابات‌های سرنوشت‌ساز کشور در روز جمعه (28 خرداد 1400) قرار داریم که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان در کل کشور و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز در برخی استان‌ها برگزار خواهد شد.

عوامل اجرایی و نظارتی کشور همواره تمهیدات و تدابیر لازم برای تحقق ارکان انتخابات یعنی امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در کل کشور اتخاذ می‌کنند تا رای مردم با کمترین دغدغه در شعب، اخذ شود و متولیان نیز بتوانند از آرای مردم آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به عنوان حق‌الناس یاد کرده‌اند، صیانت کنند.

انتخابات امسال تحت شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا برگزار می‌شود و همین امر، مسئولان را بر ان داشته تا در کنار اقداماتی که در دوره‌های قبلی انجام می‌دادند، تمهیداتی نیز برای حفظ سلامتی شهروندان داشته باشند تا سلامتی تک‌تک مردم حفظ شده و انتخابات در سلامت کامل جسمی شهروندان برگزار شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفند 1398 تاکنون کل کشور و به تبع آن استان زنجان با 4 موج یا همان پیک کرونا مواجه شده که اصلی‌ترین عامل مواجهه با این موج‌ها تجمع و تکثر افراد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و مسئولان برای جلوگیری از شیوع موج چهارم کرونا تمام تلاش خود را می‌کنند تا انتخابات در عین شکوه و عظمتش با اولویت دادن به سلامتی شهروندان برگزار شود. هر چند متولیان برگزاری انتخابات، تمهیدات لازم برای رعایت مسائل بهداشتی را انجام می‌دهند اما مردم نیز در این بین باید برخی موارد را رعایت کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم تجمع در شعب اخذ رای، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده مستمر از ماسک و استفاده از خودکار شخصی برای نوشتن برگه رای اشاره کرد.

بر این اساس، استان زنجان همزمان با سراسر کشور، آماده خلق حماسه‌ای دیگر در 28 خرداد بوده و مردم پایتخت شور و شعور حسینی با حضور حماسی خود در انتخابات ضمن لبیک به فرمان رهبر انقلاب و تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل و همچنین ادای دِین به شهدا به‌خصوص شهید مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی، مشت محکمی بر دهان دشمنان یاوه‌گو خواهند زد که طی روزهای اخیر، تمام تلاش خود را برای ایجاد یاس و ناامیدی در کشور و عدم مشارکت در انتخابات داشته‌اند.

66 هزار و 800 شعبه اخذ رای در کل کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری و 77 هزار و 15 شعبه نیز برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش‌بینی شده است. همچنین 59 میلیون و 310 هزار نفر در کل کشور، واجد شرایط رای دادن هستند که یک میلیون و 392 هزار نفر از آن‌ها رای‌اولی هستند. در استان زنجان نیز 1063 شعبه اخذ رای ثابت و سیار شهری و روستایی برای انتخابات 28 خرداد پیش‌بینی شده و 18 هزار و 965 نفر از مجموع 820 هزار واجد شرایط استان زنجان، رای‌اولی هستند و 27 هزار نفر نیز فرآیند اجرا و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند.

 

*‌ تمام پروتکل‌های بهداشتی ممکن در برگزاری انتخابات رعایت می‌شود

فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان روز دوشنبه (24 خرداد) در نود و نهمین جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا استان زنجان با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری برای مدیریت و کنترل بیماری توسط کادر بهداشت و درمان در استان انجام شده است، گفت: باید این زحمات را قدر دانسته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنترل بیماری، کمک کنیم.

وی با اشاره به انتخابات 28 خرداد 1400 اظهار داشت: تلاش‌ها بر این بوده که تمام پروتکل‌های بهداشتی ممکن در انتخابات که از ماه‌ها قبل برای تدوین آن‌ها زحمت کشده شده، رعایت شود.

حقیقی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی مربوط به برگزاری انتخابات بر اساس دانش و تجربه موجود، بومی‌سازی و طراحی شده است، خاطرنشان کرد: روسای ستادهای انتخاباتی نامزدها قبل از آغاز زمان تبلیغات، فراخوانده و توجیه شده‌اند.

استاندار زنجان، رقابت، امنیت، مشارکت و سلامت را ارکان انتخابات برشمرد و گفت: همه آحاد جامعه برای تحقق ارکان انتخابات، وظیفه دارند و تاکنون هیچ مشکلی در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در استان نداشته‌ایم و در صورت برگزاری برنامه‌های تجمعی نیز نیروهای امنیتی و انتظامی به صورت غیرمحسوس، نظارت و کنترل لازم را دارند.

وی با تاکید بر اینکه قانون باید در برگزاری انتخابات رعایت شود، اظهار داشت: هم باید پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات رعایت شود و هم قانون به هم نخورد.

 

*‌ افزایش 15 درصد شعب اخذ رای در کنار سایر پشتیبانی‌ها

خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان زنجان شامگاه چهارشنبه (26 خرداد) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه اشراق گفت: برای برگزاری انتخابات باید تمهیداتی در حوزه‌های مختلف از پشتیبانی شامل تامین خودرو و ملزومات و طبخ و توزیع غذا تا حوزه حقوقی، فناوری و اجرایی اتخاذ شود.

وی با اشاره به تشمیل 8 کمیته در زیرمجموعه ستاد انتخابات استان اظهار داشت: اولین موضوعی که در ستاد انتخابات استان به آن توجه شد، شناسایی دقیق شعبه‌های اخذ رای بود و نکته اساسی این است که امسال انتخابات را در شرایط شیوع ویروس کرونا است برگزار کنیم.

مرادی نافچی با بیان اینکه در 4 سال گذشته تعداد شعب ثبت‌نام و اخذ رای در کل استان زنجان 926 شعبه بود، خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه بار تجمع، تکثر و تراکم در درون شعب کاهش یافته و دسترسی مردم به شعب آسان‌تر شود، متناظر با ستاد انتخابات کشور، تدابیری در ستاد انتخابات استان نیز اتخاذ شد.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به افزایش 15 درصد شعب اخذ رای افزود: تمام شعب بالای یک هزار رای در 4 سال گذشته را در انتخابات امسال به 2 شعبه افزایش دادیم و امسال شعب اخذ رای شهری و روستایی به 1063 مورد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل شامل معتمدین، نمایندگان فرمانداران، بازرسان، ناظران و نیروهای امنیتی و انتظامی در درون شعبه‌ها باید فعالیت کنند، گفت: این عوامل، شناسایی، آموزش، مهیا و ساماندهی شدند که جمعیتی نزدیک به 27 هزار نفر هستند.

مرادی نافچی با بیان اینکه مبنای اصلی این است که انتخابات در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: 24 مورد از 25 فرآیند انتخابات در فضای مجازی برگزار می‌شود که بر این مبنا پایداری شبکه اینترنتی در سطح استان برای روز اخذ رای، یکی از اولویت‌ها بوده که تمام تمهیدات لازم در این حوزه، پیش‌بینی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی لازم نسبت به مکان‌یابی شعبه‌ها، مختصات جغرافیایی شعبه‌ها و آنتن‌دهی شعبه‌ها انجام شده چرا که مجموعه‌ای که فعالیت خود را از ساعت 7 صبح، شروع کرده و ابتدا 10 ساعت و سپس تا ساعت 2 بامداد 29 خرداد قابل تمدید است، نیازمند اقدامات پشتیبانی است.

مرادی نافچی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها برای تمام ملزومات اعم از خودرو و سایر ملزومات در درون شعبه از خودکار برای نوشتن تعرفه آرا گرفته تا طبخ و توزیع غذا صورت گرفته و آماده کامل برای برگزاری انتخابات هستیم.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در خصوص الکترونیکی بودن انتخابات گفت: در روز جمعه (28 خرداد 1400) 2 انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان زنجان برگزار می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری در کل استان به صورت دستی برگزار خواهد شد و انتخابات شورای اسلامی نیز فقط در شهر زنجان به شکل الکترونیکی برگزار می‌شود.

 

*‌ سلامت رای‌دهندگان و برگزارکنندگان، اولویت اصلی ستاد انتخابات است

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به شرایط کرونایی گفت: سلامت شهروندان، رای‌دهندگان و برگزارکنندگان انتخابات، اصل مهمی است که امسال در ستاد انتخابات کشور و متعاقب ان در استان، مبنای عمل ما بوده و هست.

وی اظهار داشت: برای تحقق این مهم، مجموعه‌ای از اقدامات اتخاذ شده که از جمله آن‌ها افزایش 15 درصدی شعب اخذ رای جهت جلوگیری از تجمع و تکثر رای‌دهندگان، ضدعفونی کردن تمام شعبه‌ها در روز پنجشنبه و قبل از برگزاری انتخابات، علامتگذاری جهت استقرار شهروندان توسط هیات‌های اجرایی جهت رعایت فاصله اجتماعی در شعب، دسترسی تمام فرمانداران به سامانه ماسک جهت استعلام تمام عوامل اجرایی نسبت به عدم مبتلا بودن به بیماری کرونا، حذف استامپ جهت دریافت اثر انگشت، الکترونیکی شدن انتخابات شورای اسلامی در شهر زنجان، استقرار ناظر بهداشتی در تمام شعب اخذ رای جهت نظارت به فرآیند مسائل بهداشتی در درون شعبه و همچنین نظارت مستقیم ناظران بهداشتی به طبخ و توزیع غذا را می‌توان نام برد.

مرادی نافچی در خصوص اخذ رای از بیماران کرونایی خاطرنشان کرد: شعبه سیار اخذ رای برای تمام بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده که عوامل با کاور از آن‌ها رای می‌گیرند تا حقوق شهروندی بیماران کرونایی نیز تضییع نشود.

وی با بیان اینکه تمام انتخابات‌ها از ساعت 8 صبح آغاز می‌شدند، افزود: امسال انتخابات از ساعت 7 آغاز می‌شود به مدت 10 ساعت ادامه دارد اما به دلیل شرایط کرونایی تا ساعت 2 بامداد 29 خرداد، قابل تمدید است.

 

*‌ پیش‌بینی 1063 شعبه اخذ رای در استان زنجان برای انتخابات 28 خرداد

سعید صفری، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و دبیر ستاد انتخابات استان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا؛ گفت: مجموع شعبه‌های اخذ رای برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست‌جمهوری استان زنجان، یک هزار و 63 شعبه است.

وی اظهار داشت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست‌جمهوری در 21 شهر و 704 استان زنجان برگزار می‌شود.

صفری با بیان اینکه در این دوره 562 نامزد در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و 4 هزار و 217 نفر در انتخابات شوراهای روستا رقابت می‌کنند، افزود: تعداد شعبات نسبت به انتخابات گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان، مجموع شعبات اخذ رای استان را یک هزار و 63 شعبه عنوان کرد و گفت: به دلیل انتشار ویروس کرونا تعداد شعبات افزایش یافته تا تراکم جمعیتی به حداقل برسد.

وی یادآور شد: به شعباتی که دارای بیش از یک هزار رای و شعباتی که در ساعاتی از شبانه‌روز 750 رای داشتند، یک شعبه دیگر هم اضافه شده و امسال 793 شعبه ثابت و 267 سیار است.

صفری با اشاره به پیش‌بینی 461 شعبه شهری و 602 شعبه روستایی برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست‌جمهوری در استان زنجان، خاطرنشان کرد: تهمیدات لازم برای برگزاری مطلوب انتخابات انجام شده است.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان از پیش‌بینی تعرفه‌های لازم برای برگزاری انتخابات خبرداد و گفت: میزان تعرفه‌ها حدود 1.3 درصد با توجه به اعلام فرمانداری‌ها بیشتر در نظر گرفته شده تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

 

*‌ فراهم شدن زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی شورای شهر در زنجان

رضا عسگری، فرماندار زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ از آماده بودن زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیک شورای اسلامی در شهر زنجان خبرداد و گفت: تجهیزات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه بستر‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در زنجان انجام شده است، اظهار کرد: آموزش عوامل اجرایی برای برگزاری انتخابات الکترونیک نجام شده و آموزش شهروندان نیز توسط صداوسیما انجام می‌شود.

عسگری تصریح کرد: آموزش چهره‌به‌چهره نیز در برخی از مناطق شهری زنجان انجام می‌شود و مشکلی از لحاظ زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیک شورای اسلامی شهر در زنجان وجود ندارد.

فرماندار زنجان با بیان اینکه انتخابات الکترونیک فقط برای شورای شهر زنجان خواهد بود، گفت: تجهیزات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک نیز تامین شده و برای برگزاری انتخابات در سطح شهرستان، آمادگی کامل داریم و هیچ مشکلی در این حوزه در سطح شهرستان زنجان وجود ندارد.

به گزارش موج رسا؛ مدیران و مسئولان مختلف استان طی روزهای گذشته، مردم را برای مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کرده‌اند که از مهمترین ان‌ها می‌توان به حضرت آیت‌اله حسینی زنجانی مرجع تقلید شیعیان، آیت‌اله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و فتح‌اله حقیقی استاندار زنجان و نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی اشاره کرد.

 

*‌ حضور فعالانه در انتخابات وظیفه همگانی است

آیت‌اله سیدمحمد حسینی‌الموسوی، مرجع تقلید شیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به انتخابات 28 خرداد 1400 گفت: مردم به‌حق از عمل نشدن به وعده‌ها گلایه‌مندند اما این حق گلایه از یک حق قانونی یعنی شرکت در انتخابات که بر گردن مردم است، کوتاه نمی‌آید.

وی اظهار داشت: در دوره‌های قبل به وعده‌هایی که به مردم داده شده بود که انتظارات مردم برآورده نشده است.

آیت‌اله حسینی‌الموسوی با بیان اینکه مردم حق گلایه دارند، خاطرنشان کرد: مردم به‌حق از عمل نشدن به وعده‌ها گلایه‌مندند اما این حق گلایه از یک حق قانونی یعنی شرکت در انتخابات که بر گردن مردم است، کوتاه نمی‌آید.

وی افزود: حق قانونی عبارت از این است که ما به نظام جمهوری اسلامی رای داده‌ایم و نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی دارد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: قانون اساسی مبتنی بر این است که ریاست‌جمهوری با رای مردم تعیین می‌شود و حتی رهبر جامعه هم به صورت غیرمستقیم با رای مردم تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه یک مَثَل معروفی می‌گوید قانون ولو اینکه ناقص باشد هم نظم را در جامعه ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برای اینکه آنچه که در گذشته انجام نشده را جبران کنیم باید در آتیه در انتخاباتی که در پیش رو داریم، فعالانه شرکت کنیم.

آیت‌اله حسینی‌الموسوی تاکید کرد: باید در انتخابات پیش رو شرکت کنیم تا بتوانیم مقاصدی که داریم را در قالب قانون، پیاده کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ممکلت بدون رهبر و رئیس‌جمهوری نمی‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: در این صورت، نظام به هم می‌خورد لذا چون به قانون اساسی، رای داده‌ایم در حقیقت رای به زنده نگه داشتن نظام جمهوری اسلامی داده‌ایم.

آیت‌اله حسینی‌الموسوی گفت: گلایه داریم وگلایه‌ها هم به‌حق است و در رابطه با این مساله هیچگونه نمی‌خواهیم توجیه شویم بلکه می‌خواهیم اشتباهات گذشته با انتخاب صحیح در انتخابات پیش رو، جبران شود.

مرجع تقلید شیعیان با توصیه به مردم برای شرکت در انتخابات گفت: در انتخابات، شرکت کنید که خداوند، اجر شایسته‌ای به شما خواهد داد.

 

*‌ پیام مشترک استاندار و امام جمعه زنجان

آیت‌اله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان نیز در پیام مشترکی از مردم ولایتمدار استان زنجان برای حضور پرشور در انتخابات، دعوت کردند.

در این پیام آمده است:

نظام جمهوری اسلامی ایران که با رای و خواست ملت و رهبری امام راحل شکل گرفته است در طول بیش از 4 دهه فراز و نشیب‌های فراوانی را با پشتوانه ملی پشت سر نهاده و امروز هم با قرارگیری در آستانه آزمونی دیگر، تعیین سرنوشت اداره کشور به اراده ملت گذاشته می‌شود.

انقلاب اسلامی ایران که ثمره خون هزاران شهید و جانفشانی رزمندگان و ایستادگی و پایمردی مردم ایران اسلامی در برابر زورگویان است چه در دوران دفاع مقدس و چه در ایام پس از آن در مقابل تهدیدها، تحریم‌ها و اقدامات خصمانه دشمنان ایستادگی نموده و مردم سربلند این سرزمین بارها و بارها حمایت‌های خود را از انقلاب و راه شهیدان نشان داده و دشمنان را ناکام گذاشته‌اند.

لذا از مردم مسلمان، غیرتمند، آزاده و هوشیار ایران اسلامی و به‌ویژه مردم ولایتمدار، قدرشناس و آگاه استان زنجان دعوت می‌کنیم تا بار دیگر در روز جمعه 28 خرداد 1400 در راه تداوم عزت، آزادگی و آبادانی میهن به پای صندوق‌های رای آمده و با هر برگ زرین رای خود، مشتی محکم بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان کشور بزنند و گامی بزرگ برای تعیین سرنوشت اداره کشور و آبادانی شهرهای خود بردارند.

بی‌شک مجریان، ناظران و برگزارکنندگان این دوره از انتخابات نیز همچون سنوات گذشته به فرموده مقام معظم رهبری، رای مردم را حق‌الناس می‌دانند و با اجرای تمامی دستورالعمل‌ها و قوانین برای تامین امنیت و سلامت انتخابات، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا هموطنان عزیز و مسئولیت‌پذیر در کمال آرامش و سلامت، حضور پرشوری دیگر را رقم بزنند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند سرنوشت کشور وابسته به کار مردم در روز جمعه است.

وعده دیدار ما؛ روز جمعه 28 خردادماه در شعب اخذ رای سراسر کشور// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر