logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۱۷۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان:

چوب بانک مرکزی همچنان لای چرخ تولید/ بخشنامه‌های خلق‌الساعه فعالین اقتصادی کشور را سردرگم کرده است

چوب-بانک-مرکزی-همچنان-لای-چرخ-تولید-بخشنامه‌های-خلق‌الساعه-فعالین-اقتصادی-کشور-را-سردرگم-کرده-است
رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه توسط بانک مرکزی گفت: این بخشنامه‌ها فعالیت فعالین اقتصادی کشور را سردرگم کرده است.

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه حوزه صادرات کشور در سه سال اخیر متحمل سختی‌های زیادی شده است اظهار کرد: در این مدت صادرکنندگان ما در سراسر کشور دچار یک سردرگمی و بی‌برنامگی شدند.

وی تصریح کرد: صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه‌های ارزی و کسب و کار فعالین اقتصادی کشور را دچار سردرگمی کرد.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه این بخشنامه‌ها در حوزه صادرات محدودیت ایجاد کرده و همچنین بلاتکلیفی که در عودت ارزهای حاصل از صادرات که عامل آن دولت بوده باعث شده حوزه کسب و کار و تجارت خارجی کشور ما دچار چالش اساسی شود گفت: نتیجه این بی‌برنامگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در آمار‌های صادرات و واردات کشور ملموس است.

وی با بیان اینکه در این مدت می‌توانستیم بازار‌های خوبی را در حوزه تجارت خارجی داشته باشیم افزود: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برای فعالین اقتصادی در داخل کشور ایجاد شد نتوانستیم از فرصت‌هایی که در منطقه وجود داشت برای بهبود اقتصادی کشور استفاده‌ای داشته باشیم.

رنگرونا عنوان کرد: دلیل مشکلات فعلی اقتصادی کشور بی‌برنامگی و عدم توانایی دولت در تدوین برنامه عودت ارز حاصل از صادرات است.

وی با بیان اینکه هنوز هم فعالین اقتصادی در حوزه صادرات بلاتکلیف هستند و خیلی از صادرکنندگان ما مشکلات عدیده‌ای با بانک مرکزی دارند بیان کرد: تولیدکنندگانی که در زنجان واردات موقت دارند نیز همچنان بلاتکلیف هستند.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه در قانون امور گمرکی در حوزه واردات اخذ هر گونه تعهد ارز برای کالاهای ورود موقت ممنوع اعلام شده است ابراز کرد: با این حال همچنان دولت در این حوزه تصمیم درستی اتخاذ نکرده و این موضوع باعث بلاتکلیف ماندن فعالین اقتصادی شده است.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در این بخش در حوزه اخذ ضمانت نامه‌ها و مسائل بانکی همچنان در مشکل هستند اظهار داشت: به دلیل عدم استفاده از معافیت‌های مالیاتی نیز در حوزه مالیات با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

رنگرونا خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت در 4 ساله دوم در حوزه کسب و کار و تجارت خارجی بسیار ضعیف عمل کرد و با این اقدام داد همه فعالین اقتصادی و تجار را درآورده است.

وی در ادامه در مورد انتظار فعالین اقتصادی از دولت آینده گفت: تسهیل در امر واردات و صادرات از مهمترین انتظارات فعالین اقتصادی کشور است.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه اقتصاد به هیچ عنوان دستوری نمی‌شود و دولت نباید اقتصاد را به سمت دستوری هدایت کند ادامه داد: اقتصاد با عرضه و تقاضا می‌چرخد و تعادل بازار نیز با این مبنا اتفاق می‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: اخلال در حوزه اقتصادی کشور باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود و در حوزه کالاهای اساسی نیز شاهد این موضوع هستیم.

رنگرونا با بیان اینکه مقررات و بخشنامه‌های مختلفی که در جلو راه فعالین اقتصادی قرار داده شده که این موضوع باعث اختلال حوزه اقتصادی شده است افزود: انتظاری که از دولت آینده داریم این است که در حوزه اقتصاد تسهیل‌گری و مقررات زدایی انجام شود و دستورالعمل‌های دست و پاگیر و بی‌خود را نیز بردارد و راه را برای فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان هموار سازد.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر