logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۱
[ شناسه خبر : ۲۱۶۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی:

همتی و مهرعلیزاده دستاوردی در مناظرات نداشتند

همتی-و-مهرعلیزاده-دستاوردی-در-مناظرات-نداشتند
کارشناس مسائل سیاسی ایران گفت: همتی و مهرعلیزاده، نامزدهای نزدیک به دولت روحانی در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری، قصد دوقطبی‌سازی داشتند اما موفق نشدند.

به گزارش موج رسا; مصطفی بذرکار در گفت‌وگوی زنده با فعالان فضای مجازی شهرستان ماهنشان در تحلیل مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: مناظرات با عینک جامعه‌شناسی از ۲ منظر قابل تحلیل است.

وی خاطرنشان کرد: از منظر اول باید بررسی و تحلیل کرد که آیا مناظرات سبب افزایش مشارکت مردم شد یا نه و آیا جابه‌جایی رای برای نامزدها اتفاق افتاد؟

بذرکار افزود: منظر دوم‌نیز تحلیل تکنیکال از سبک مناظره هر یک از نامزدها است.

کارشناس مسائل سیاسی ایران با بیان اینکه نامزدها و ستادها از نظر کُنش دارای ۳ سبد رای هستند، گفت: این سبدها شامل ایدئولوژیک(رای دادن ارزشمدارانه)، گفتمانی(رای دادن با توجه به قرار دادن نامزد در نظامی از معنا) و سبد سیاست‌ورزانه(ابتکار عمل‌ها و کارهای تبلیغاتی مبتکرانه) است.

وی اظهار داشت: یک قاعده جامعه‌شناسی و سیاسی وجود دارد که می‌گوید کسی می‌تواند سبد سوم آرا را به دست بیاورد که حداقل یکی از ۲ سبد رای قبلی را داشته باشد.

بذرکار با بیان اینکه سبدهای آرای ایدئولوژیک و گفتمانی در جریان اصولگرایی به سمت آیت‌اله رئیسی رفت، خاطرنشان کرد: بنابراین هیچکدام از ۴ نامزد جریان اصولگرا و همچنین ۲ نامزد نزدیک به دولت (همتی و مهرعلیزاده) این سبدها را نداشتند.

وی افزود: چون غیر از آیت‌اله رئیسی هیچکدام از نامزدها حائز ۲ سبد اول و دوم نبودند لذا میزان آرای نظرسنجی‌ها قبل و بعد از مناظره تغییری پیدا نکرد و همان است.

کارشناس مسائل سیاسی ایران‌ گفت: همتی و مهرعلیزاده، نامزدهای نزدیک به دولت روحانی در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری، قصد دوقطبی‌سازی داشتند اما موفق نشدند.

وی اظهار داشت: این ۲ نامزد مانند حسن روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ قصد دوقطبی‌سازی فضای انتخابات را داشتند اما به نتیجه نرسیدند و موفق نشدند.

بذرکار خاطرنشان کرد: اگر روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ موفق به دوقطبی‌سازی می‌شود به این دلیل است که اولاً بستر برای دوقطبی‌سازی وجود داشت که امروز وجود ندارد،

وی افزود: اما این ۲ نامزد (همتی و مهرعلیزاده) به جای استفاده از این سبک به سایر نامزدها به‌ویژه آیت‌اله رئیسی توهین کردند و همین امر سبب شد تا آرای رئیسی، تنزل و ریزش پیدا نکرد.

کارشناس مسائل سیاسی ایران گفت: محسن رضایی و علیرضا زاکانی، چالشگر وضع موجود بودند و جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی نیز به ارائه برنامه پرداختند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر