logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۱۶۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

سهم اشتغال استان زنجان در بخش خدمات 34.1 درصد است

سهم-اشتغال-استان-زنجان-در-بخش-خدمات-34.1-درصد-است
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به سهم بخشهای مختلف در اشتغال استان گفت: سهم اشتغال استان زنجان در بخش خدمات 34.1 درصد است.

ایرج امینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آخرین وضعیت نیروی کار استان زنجان اظهار داشت: در پایان سال 99 کل جمعیت استان یک میلیون و 107 هزار نفر شامل 559 هزار نفر آقا و 548 هزار نفر خانم است.

وی با بیان اینکه 277 هزار نفر از جمعیت استان زیر 15 سال و 830 هزار نفر نیز 15 ساله و یا بالاتر هستند، خاطرنشان کرد: 460 هزار و 97 نفر یعنی 54.5 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر استان از نظر اقتصادی، غیرفعال هستند یعنی محصل، خانه‌دار و یا دارای درآمد بدون کار هستند.

امینی افزود: 369 هزار و 903 نفر یعنی 45.5 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر استان از نظر اقتصادی، افراد فعال یعنی شامل نرخ مشارکت اقتصادی هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نرخ بیکاری استان در سال گذشته را 7.5 درصد بیان کرد و گفت: به عبارت دیگر 27 هزار و 788 نفر از جمعیت فعال استان بیکار بوده و 342 هزار و 115 یعنی 92.5 درصد از این جمعیت شاغل هستند بنابراین نرخ اشتغال استان 92.5 درصد است.

وی با اشاره به سهم اشتغال استان در بخش‌های مختلف اظهار داشت: سهم اشتغال استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب 32.6 ، 33.3 و 34.1 درصد بوده و همچنین 92.2 درصد از جمعیت شاغل استان دارای اشتغال کامل و 7.8 درصد نیز دارای اشتغال ناقص زمانی هستند.

امینی خاطرنشان کرد: عوامل موثر بر نرخ مشارکت اقتصادی شامل گروه سنی، تاهل، مدرک تحصیلی، جنسیت، بیکاری، دستمزد و درآمد سایر اعضای خانواده است.

این مسئول با بیان اینکه نتایج برآوردها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی میانی، بیشترین است، بیان کرد: تاهل باعث افزایش نرخ مشارکت اقتصادی مردان و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان می‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش مدرک تحصیلی، احتمال مشارکت اقتصادی به‌ویژه در زنان افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان، کمتر از مردان است.

امینی افزود: با افزایش بیکاری در بلندمدت با توجه به هزینه جست‌وجوی شغلی، شاهد کاهش نرخ مشارکت اقتصادی خواهیم بود که این مساله «تله بیکاری و مشارکت» نیز نامیده می‌شود یعنی عده‌ای با افزایش بیکاری، ناامید شده و از مشارکت در بازار کار، خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه درآمدهای سایر خانواده و حمایت‌های مالی و همچنین درآمدهای غیرکاری، احتمال مشارکت در بازار کار را کاهش می‌دهد، ادامه داد: پایین بودن دستمزد نیروی کار در مقابل هزینه معیشت و متناسب نبودن این 2 عملاً باعث شده که بخشی از نیروی کار فعال، تمایلی برای ادامه فعالیت نداشته و به اشتغال خود پایان دهند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان از افزایش 7 هزار نفری جمعیت 15 ساله و بالاتر استان در سال 99 نسبت به سال 98 خبر داد و گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته 3.6 درصد نسبت به سال 98 کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش 0.5 (نیم) درصدی نرخ بیکاری در سال 99 نسبت به 98 اظهار داشت: خروج 26 هزار نفر اعم از شاغل و بیکار از بازار کار استان و کاهش 4 هزار نفر از جمعیت بیکاران در سال 99 نسبت به 98 به دلایلی از قبیل اشتغال ایجاد شده و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نیز وضعیت‌های دیگر نیروی کار استان است.

امینی با بیان اینکه بین تمایل و توانایی‌های افراد و مشاغل موجود در بازار کار، توازن نیست، خاطرنشان کرد: ورود به بازار کار و تمایل برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه از ناحیه زنان موجب بالا رفتن نرخ مشارکت اقتصادی در آینده نزدیک خواهد شد که پاسخگویی به این نیاز، بسیار ضروری است.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ بیکاری، تابعی از نرخ مشارکت اقتصادی است بنابراین تحلیل نتایج نرخ بیکاری به‌خصوص در کشور ما که نرخ مشارکت اقتصادی، نوسانات بالایی دارد باید به همراه تحلیل نتایج نرخ مشارکت اقتصادی صورت پذیرد.

امینی ادامه داد: ضمن اینکه در حال حاضر نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ساختار اقتصادی استان و کشور، تغییرات این شاخص را تبیین و تعیین می‌کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر