logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۱۵۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

واقعیتی که دولت روحانی در مذاکرات وین به مردم نمی‌گوید

واقعیتی-که-دولت-روحانی-در-مذاکرات-وین-به-مردم-نمی‌گوید
اگرچه برجام به معنی واقعی کلمه از بین رفته است، ولی دولت روحانی واقعیت مذاکرات وین را به مردم نمی‌گوید و تمایلی ندارد خواسته قطعی طرف غربی بازگو کند.

به گزارش موج رسا; در میان اخبار انتخابات، چند روز پیش، خبری منتشر شد که در رسانه‌های داخلی به آن پرداخته نشد، مصاحبه «جیمز کلیورلی» وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا با «شبکه الاخباریه» عربستان، حاوی نکته‌ای است که دولتمردان روحانی هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کنند و فقط می‌گویند مذاکرات وین به نقاط خوبی رسیده است.

- سوال مجری: شما از دخالت ها و اعمال نفوذ ایران در یمن از طریق حوثی ها آگاه هستید، آیا فکر نمی کنید که راه حل موضوع یمن در تعامل و گفتگو با ایران است و نه با حوثی ها؟

جیمز کلیورلی: ما بارها و به شکل مکرر از ایران خواسته‌ایم که همسایه خوبی باشد و از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اش در منطقه دست بکشد. همچنین ایران باید حمایت خود از گروهک ها و شبه نظامیان تروریست را متوقف کند.

خواسته دیگر ما از ایران تغییر یافتن به یک همسایه و یک کشور منطقه‌ای ثروتمند، مؤثر و امن است.

اما لازمه رسیدن به چنین وضعیتی، دوری از فعالیت های برهم‌زننده ثبات است. ما این موضوع را مستقیما به ایرانی‌ها گفتیم و در پارلمان نیز در این زمینه صحبت کرده‌ایم.

ایران در منطقه و در جوار همسایگان خود، آینده ای همراه با صلح و آرامش خواهد داشت، اما انتخاب با خود آن هاست.

سوال مجری: حتی در مذاکرات فعلی با آمریکا پیرامون برنامه سلاح‌های هسته‌ای؟

جیمز کلیورلی: حتی در مذاکرات فعلی با آمریکا پیرامون برنامه سلاح های هسته ای، جامعه جهانی و از جمله بریتانیا به شدت بر عدم دسترسی ایران به سلاح های هسته ای تاکید دارد.

این امر یکی از اولویت های مهم ما خواهد ماند، اما می‌دانیم که ایران در فعالیت های دیگری از جمله برهم زدن ثبات و حمایت از گروهک ها و شبه نظامیان در برخی از کشورها شرکت دارد، ما نمی توانیم این رفتارها را نادیده بگیریم.
ما نباید به دلیل بحث پیرامون پرونده هسته ای، این مسائل را نادیده بگیریم.

بنابراین با اطمینان و قاطعیت اعلام می کنیم که این رفتار غیرقابل قبول بوده و این اقدامات باید متوقف شوند.

در واقع از نگاه غرب و امریکا، هیچ توافقی صورت نمی گیرد مگر آن که ایران در عرصه منطقه ای برجام‌های دیگری را نیز بپذیرد.

در همین رابطه، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» در توضیح روند پیشرفت مذاکرات برای احیای برجام در «وین» تأکید کرد که تا زمانی که در باره همه مسائل توافق نشود ،گویی درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

وی در پاسخ به برخی گزارش‌ها مبنی بر خوشبینی مسکو در خصوص پیشرفت در مذاکرات وین در صفحه توییتر خود نوشت: «نه ضرورتاً. ما حقیقتاً شاهد پیشرفت مداومی در مذاکرات وین درباره برجام بودیم. ما این حقیقت آشکار را می‌پذیریم اما همواره در ارزیابی‌های خود محتاط هستیم و تا زمانی‌که بر روی همه مسائل توافق نشود، گویی درباره هیچ‌ موضوعی توافقی صورت نگرفته است. ما به این مرحله نزدیک شده‌ایم اما احتمالاً به زمان بیشتری نیاز است».

همچنین دیگر مقام دیپلماتیک روسی نیز درباره تصمیم گیری سیاسی و نه دیپلماتیک ایران و آمریکا در مذاکرات وین اشاره می‌کند؛ سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عصر سه شنبه به وقت تهران در یک نشست مطبوعاتی گفت: اعضای حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌اند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

 وزیر امور خارجه روسیه گفت: «مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. با این حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. موضوعاتی همچنان وجود دارد که نیازمند تصمیم گیری‌های سیاسی از سوی پایتخت کشورهای ذینفع آمریکا و ایران است.»

البته در میان سیاست‌مداران ایرانی و غربی و آمریکایی، خوش خیالترین فرد در این حوزه، حسین روحانی است که همواره از روز اول ریاست جمهوری اش تا به الان خود را پیروز مذاکرات دانسته و همواره به دنبال رفع تحریم ها است در واقع اگر بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری از وی بپرسند که به چه کاری مشغول بودید حتما می گوید در این هشت سال تحریم‌ها را بالمره رفع کردیم ولی بازهم به دنبال رفع تحریم‌ها بودیم.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر