logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۱۵۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

واکسیناسیون، تنها نقطه امید برای قطع زنجیره کرونا است

واکسیناسیون،-تنها-نقطه-امید-برای-قطع-زنجیره-کرونا-است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه هنوز درمان قطعی و اختصاصی بیماری کووید 19 یافته نشده است، گفت: در حال حاضر واکسیناسیون، تنها نقطه امید برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در نشست خبری در استودیو سلامت در مورد واکسن‌هراسی اظهار داشت: با یک بیماری عجیبی روبه‌رو هستیم که بیش از 15 ماه است که کل دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار داده و آن چیزی که مساله را پیچیده‌تر کرده این است که هنوز درمان موثر خاص برای بیماری کووید 19 کشف نشده است.

وی با بیان اینکه در بیماری‌های ویروسی ابتدا به دنبال پیشگیری هستیم، خاطرنشان کرد: پیشگیری شامل همین اقداماتی مانند رعایت پروتکل‌ها و بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول کلی حاکم بر روش‌های پیشگیری از بیماری است که عمدتاً برای جلوگیری از انتقال بیماری است.

قزلباش با بیان اینکه بعد از پیشگیری، چشم به 2 راهکار دیگر داریم، افزود: این 2 راهکار شامل واکسن و درمان اختصاصی بیماری است.

وی با بیان اینکه در مورد ویروس کرونا هنوز درمان اختصاصی پیدا نشده است، ادامه داد: این در حالی است که تصور در دنیا بر این بود که مدت این بیماری کوتاه باشد و در عرض چند ماه، جمع شود اما اینطور نشد و طبیعی است که چالش‌های جدی را برای کل دنیا فراهم آورده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه هنوز درمان قطعی و اختصاصی بیماری کووید 19 یافته نشده است، گفت: در حال حاضر واکسیناسیون، تنها نقطه امید برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم یافتن درمان قطعی، توجه جدی برای واکسیناسیون وجود دارد، اظهار داشت: واکسیناسیون در سطح بسیار وسیع به نوعی که 60 تا 70 درصد جمعیت، واکسینه شوند می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند.

قزلباش خاطرنشان کرد: بعضی تفکرات با اقدامات پیشگیرانه و درمان‌های پزشکی، مخالف بوده‌اند و واکسن هم یکی از موضوعات بسیار مهمی است که جوامع ما از قبل هم درگیر بودند و اختصاص به ویروس کرونا ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه این طیف، تفکرات خود را تبلیغ و ترویج نیز می‌کنند، افزود: شیوع ویروس، مردم را به وحشت انداخته و به همین دلیل این افراد به خود اجازه ورود به این حیطه را می‌دهند تا تفکرات خود را منتشر کنند اما واقعیت این است که علم، تحقیق، تفحص و پژوهش به ما نشان داده که اگر با این بیماری بخواهیم مبارزه کنیم، غیر از اقدامات پیشگیرانه یا باید درمان قطعی را پیدا کنیم یا اینکه از واکسن کرونا در سطح وسیع استفاده کنیم.

وی ابراز کرد: نمی‌توانیم انکار کنیم مطالب غیرعلمی، عوام‌فریبانه و غیرواقعی که در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی، پخش می‌شود مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده و ممکن است هراس ایجاد شود و مردم را به شک بیندازد و همین مطالب، در روند کنترل بیماری ایجاد اخلال خواهد کرد.

قزلباش تصریح کرد: راهکار مقابله با این موضوع، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی پیرامون نقش واکسن‌ها و تاثیرات آن‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به افزایش مبتلایان به بیماری ام‌اس در دوران کرونا گفت: بیماری ام‌اس، فراز و فرود دارد و ارقام صحیحی نسبت به افزایش این بیماری در دوران کرونا وجود ندارد اما ممکن است فشارهای روانی و عصبی و مشکلات و استرس‌های مختلف باعث بروز بیشتر این بیماری شود و زودتر شعله‌ور شود اما خود این عوامل موجب ام‌اس نمی‌شوند

و عامل این بیماری صرفاً فشار و استرس نیست و عوامل بسیار زیادی در آن نقش دارند.

وی در خصوص تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و در مقابل، دایر بودن کافی‌شاپ‌ها اظهار داشت: ملاک عمل برای ما صرفاً مصوبات ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های تعیین‌شده توسط این ستاد بوده و اجرای درست این پروتکل‌ها بسیار مهم است و بر مبنای این پروتکل‌ها باشگاه‌های ورزشی در رنگ‌بندی‌های مختلف برای شهرها تعریف شده و طبیعتا ما هم تابع قانون هستیم و اصرار بر اجرای آن داریم.

قزلباش خاطرنشان کرد: در مورد باشگاه‌های ورزشی، مواردی داریم که رعایت لازم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی را انجام نمی‌دهند و فعالیت مخفیانه دارند و تمام مواردی که چه در مورد کافی‌شاپ‌ها و چه رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی، اجرا می‌کنیم مصوبه ستاد ملی کرونا است.

وی تصریح کرد: نظارت بر باشگاه‌های ورزشی، لایه‌های مختلف دارد که حوزه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، یکی از این لایه‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص مرحله دوم تزریق واکسن کنژوگه (واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا) و فاز 3 مطالعه بالینی این واکسن، مشکلی نداریم و دوز دوم تامین شده و تزریق آن از چند روز قبل آغاز شده و طبق برنامه اعلامی، تزریق خواهد شد.

وی در خصوص اینکه تزریق واکسن‌های ایرانی به صورت داوطلبانه خواهد بود، اظهار داشت: در مورد واکسن‌های ایرانی به صورت اجمال و کلی شنیده‌ایم که کنژوگه و برکت به میزانی در دسترس مردم قرار گیرد اما برای تزریق این واکسن ها که به صورت داوطلبی باشد هنوز دستورالعملی به دست ما نرسیده  و باید دستورالعمل برسد و ملاک عمل قرار گیرد چون دارای جزئیات زیادی است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر