logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۱۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
فرماندار سلطانیه:

سرانه‌ کتاب و کتابخوانی در سلطانیه 40 درصد بالاتر از سند چشم انداز است

سرانه‌-کتاب-و-کتابخوانی-در-سلطانیه-40-درصد-بالاتر-از-سند-چشم-انداز-است

فرماندار سلطانیه با اشاره به وضعیت مطلوب سرانه کتاب و کتابخوانی در شهرستان سلطانیه گفت: سرانه‌ کتاب و کتابخوانی در سلطانیه 40 درصد بالاتر از سند چشم انداز است.

به گزارش موج رسا; پرویز خالقی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سلطانیه شاخص‌های کتاب و کتابخوانی در شهرستان سلطانیه را مطلوب دانست و اظهار کرد: شهرستان سلطانیه در اکثر قریب به اتفاق سرانه‌های کتاب و کتابخوانی پیش‌تر از سند چشم انداز سال 1404 به سر می‌برد.

وی ابراز کرد: براساس سند چشم انداز سال 1404، بایستی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان به 2 هزار و 809 نفر می رسید که این مقدار از سال 93 تاکنون، از 2 هزار و 414 نفر به 3 هزار و  914 نفر ارتقا یافته است، بدین معنا که قریب به 40 درصد بیشتر از حد تعیین شده در این سند در شهرستان سلطانیه به وقوع پیوسته است.

فرماندار سلطانیه با اشاره به اینکه در سال 93 به تعداد 79 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان وجود داشته است، ابراز کرد: درحال حاضر شاهدیم که تعداد نسخه‌های کتاب موجود به نسبت میزان معین در سند یاد شده شاخص 117 درصدی را از خود برجای گذاشته است.

وی همچنین میزان سرانه صندلی در کتابخانه‌های شهرستان، سرانه زیربنا و نیز سرانه تعداد کتابخانه‌های عمومی موجود و فعال در شهرستان را به نسبت سند چشم انداز سال 1404 به ترتیب 113، 109 و 133 عنوان کرد و افزود: در این باره از رسانه‌های عمومی و بویژه صدا و سیمای مرکز استان خواست تا نسبت به انعکاس چنین ظرفیت‌هایی از طریق مبادی خبری توجهات ویژه‌ای داشته باشند.

خالقی با اشاره به ماهیت امر کتابخوانی که از جمله امور فرهنگی در جامعه بشمار می‌رود گفت: توسعه یافتگی یک اجتماع را صرفاً نباید به میزان صنعتی بودن و یا عمران و آبادانی آن کشور محدود کرد، بلکه بایستی معیار شاخصی چون سرانه کتابخوانی افراد در طول روز را که نماد فکر و اندیشه توسعه یافته است، از قبیل زیرساخت‌های توسعه یافتگی مرز و بوم احتساب کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد شاخصی نظیر پروفسور حسابی، شهید شهریاری، حکیم سهروردی و غیره از مناطق دور دست و گمنامی سر برافراشته‌اند، ابراز کرد: افکار متعالی می‌توانند با تبدیل به احسن محیط‌های متروکه و مخروبه در روستاها و شهرها و افزایش میزان سرانه فضای کتابخانه‌ها، بسترهای لازم برای شکوفایی چنین افراد شاخصی فراهم سازند.

فرماندار سلطانیه همچنین در ادامه، آسیب شناسی مسائل فرهنگی و اجتماعی را از جمله بایسته های مدیریتی برشمرد و اضافه کرد: با انجام چنین مهمی می‌توان ریشه اکثر قریب به اتفاق آسیب‌ها و مسائل را مربوط به مباحث فرهنگی تلقی ساخت، بنابراین بایستی با تمسک به امر غنی کتابخوانی و گسترش آن در سطوح مختلف جامعه نسبت به ریشه کن کردن بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی گام برداشت.

وی اظهار داشت‌: کتاب و کتابخوانی شاخص عقلانیت جامعه است و در فرهنگ سازی‌ها، هزینه‌ها در قالب سرمایه گذاری خود را نشان خواهند داد چرا که در طول گذر زمان نه چندان دور، اثرات مثبتی در جامعه از خود برجای می‌گذارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر