logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۱۴۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

شوخی نکنید! مردم گرفتار بی تدبیری شما هستند

شوخی-نکنید!-مردم-گرفتار-بی-تدبیری-شما-هستند
شوخی نکنید! مردم گرفتار بی تدبیری شما هستند

به گزارش موج رسا; محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: باید از نامزدی رئیس کل بانک مرکزی در انتخابات استقبال کرد. چون هم اقتصاد را می داند و هم در دولت مستقر، مسئولیت مهمی داشته است. آقای همتی ضمنا اهل مطایبه هم هست. اما شوخی در میانه بحثی جدی، پسندیده نیست.

این را همتی، بهتر از هر کس می داند. و به همین دلیل هم به رئیس برنامه و بودجه گفت: "نوبخت شوخی کرده که دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده .  در دو سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی داده‌ایم که بدهی دولت است و باید ظرف سه سال برگردد.  این در حالی است که ما بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم".

ما گویا نامزدی انتخابات موجب شده، تا این بار آقای همتی مرتکب یک شوخی خنده آور اما نا به جا شود؛ او ضمن متهم کردن آقای جلیلی، گفته "بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند. اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند. معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست، پس چیست؟".

اولا ظرف پنج سال گذشته، ۳۹ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام امضا شده (غیر قانونی) با FATF اجرا شده، اما با وجود این همکاری یکطرفه، تحریم ها نه تنها کم نشده بلکه چند برابر هم شده؛ و نه همتی و نه ظریف و نه هیچ دولتمرد دیگر، حاضر نیست تعهد بدهد که در صورت اجرای دو بند دیگر، تحریم ها کم می شود.

ثانیا با عرض پوزش، کنایه آقای همتی به دکتر جلیلی، نا مربوط و فرار از مسئولیت است. او به نحوی سخن می گوید، که انگار مثلا جلیلی دلار بی زبان ۳۷۰۰ تومانی را با برجام، به ۳۳ هزار تومان و حالا ۲۴ هزار تومان رسانده؛ و نه دولت روحانی، که همتی متولی ارزی و بانکی و مالی آن است!

یا مثلا جلیلی بوده که نقدینگی ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی را به ۳۷۰۰ هزار میلیارد (بیش از هشت برابر) رسانده و رکورد های تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصد را  به ثبت رسانده! یا جلیلی بوده که ۱۸ میلیارد دلار و ۳۳ میلیارد دلار ارز پاشی کرده و ذخائر کمیاب را دست رانت خواران سپرده و تورمش را سر سفره مردم آورده است!

پاسخ همتی به نوبخت را یک بار دیگر بخوانید. دولت، ۱۳ میلیارد دلار را به بانک مرکزی بدهکار است و این بانک، بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

به عبارت دیگر دولت، با تایید غیر مسئولانه آقای همتی، بدهی هنگفتی را برای دولت جدید به ارث گذاشته و با تولید نقدینگی (بدون پشتوانه و بدون هزینه کرد برای تولید)، تورمی سنگین را به مردم تحمیل کرده است.

احتمالا آقای همتی اگر بنا نداشت نامزد انتخابات شود، گوشه ای از این واقعیات تلخ را که خود جزو مسئولان آن است، بازگو نمی کرد. او به خاطر این چشم پوشی بر کژ کارکردی دولت، به مردم بدهکار است و باید فارغ از مطایبه اش، رسما عذرخواهی کند.

این حق تضییع شده ده ها میلیون نفر است و با نمایش دیرهنگام اختلاف -یا احتمالا جنگ زرگری- میان روحانی و همتی، رفع و رجوع نمی شود.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر