logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۱۴۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان چگونه انجام می‌شود؟

ثبت‌نام-الکترونیکی-دانش‌آموزان-چگونه-انجام-می‌شود؟
معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزییات ثبت‌نام الکترونیک دانش آموزان گفت:‌ثبت نام مدارس دولتی نمی‌تواند مشمول دریافت اجباری وجه باشد، یکی از مزایا در ثبت نام الکترونیکی این است که این موضوع بیشتر رعایت می‌شود.

به گزارش موج رسا; رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگویی درباره ثبت‌نام الکترونیک دانش‌آموزان و تعریف کد کاربری در سامانه پادا برای آنها، اظهار کرد: تعریف کد کاربری برای دانش آموزان را باید مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش پاسخگو باشد.

 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیر مدرسه می‌تواند برای تعریف کد کاربری خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کمک مردمی به مدرسه کند، گفت: به هیچ عنوان؛ اتفاقاً یکی از دلایلی که اصرار داشتیم ثبت‌نام‌ها با وجود چالش‌هایی که دارد، الکترونیک شود این بود که کار فارغ از دخالت انسانی باشد. همچنین ثبت نام مدارس دولتی نمی‌تواند مشمول دریافت اجباری وجه باشد، یکی از مزایا در ثبت نام الکترونیکی این است که این موضوع بیشتر رعایت می‌شود.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت‌نام الکترونیک می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را تا حد زیادی کنترل کند به دلیل اینکه نیازی به حضور فیزیکی نیست و ثبت‌نام با نظارت بیشتری انجام می‌شود، وقتی نظارت سامانه‌ای باشد امکان نظارت از طریق سیستم فراهم می‌شود و می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را رفع کند.
 
پیش ثبت‌نام غیر حضوری و سنجش حضوری کلاس اولی‌ها
 
وی درباره ثبت‌نام کلاس اولی‌ها گفت: ثبت نام اولیه از اول خردادماه و به صورت حضوری در حال انجام است البته بعد از مراجعه دانش آموزان به پایگاه‌های سنجش سلامت ثبت نام آنها قطعی خواهد شد. کلاس اولی‌ها برای ثبت‌نام نهایی باید حتماً سنجش سلامت را انجام دهند اگر خانواده‌ها بخواهند رفت و آمد کمتری داشته باشند این امکان فراهم شده که پیش ثبت‌نام را به صورت الکترونیک از طریق سامانه https://pada.medu.ir  انجام دهند و برای تکمیل مدارک و انجام سنجش سلامت، یک نوبت مراجعه حضوری داشته باشند.
 
توسعه مدارس هیئت امنایی و کاهش مشکلات
 
حکیم زاده با اشاره به اینکه ثبت‌نام پایه‌های هفتم و دهم کاملاً به صورت الکترونیک از طریق سامانه https://pada.medu.ir  است، درباره توسعه مدارس هیئت امنایی و کاهش چالش‌های موجود در ثبت‌نام و مشارکت خانواده‌ها متذکر شد: در مدارس هیئت امنایی مدل مشارکت خانواده‌ها در فرایند تعلیم و تربیت به صورت نظام مند است و چون خانواده‌ها شرکای نظام تعلیم و تربیت هستند، فرایند کار را به صورت نظام مند تعریف می‌کنند آنها را در جریان امور قرار می‌دهند البته تمام این موارد مستلزم آن است که ما مدل اجرای مدارس هیئت امنایی را درست انجام دهیم یعنی خانواده‌ها با آگاهی کامل و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مدرسه به عنوان افرادی که ذینفع هستند برای ارتقای کیفیت مدرسه به صورت داوطلبانه مشارکت کرده و هزینه‌های لازم را هم پرداخت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مدارس هیئت امنایی موفق نظام بسیار شفافی دارند و با همراهی خانواده‌ها توافق می‌کنند برای بهبود کیفیت مدرسه چه تصمیماتی را اتخاذ کنند و خانواده‌ها به چه میزان می‌‌توانند مشارکت داشته باشند یعنی به هیچ وجه جنبه سودجویی نداشته و بحث انتفاع مدنظر نیست، این سبک رویکردی برای ارتقای کیفیت مدرسه است که دقیقاً با مشارکت خانواده‌ها طراحی می‌شود.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ تجربه‌ای که در استان‌های مختلف از جمله سیستان و بلوچستان وجود دارد نمونه‌های موفقی از مدارس هیئت امنایی هستند و خانواده‌ها به دلیل اطمینان و مشارکتی که دارند بدون هیچگونه اجباری در فرایند تعلیم و تربیت مشارکت می‌کنند و احساس این است که آگاهانه و هدفمند برای تربیت فرزندانشان مشارکت دارند.
 
به گزارش تسنیم، فرآیند ثبت‌نام دانش آموزان میان پایه بدین شرح است:‌ بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی، ثبت نام میان پایه‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود و دانش آموز در پایه بالاتر در همان مدرسه ثبت نام می‌شود و نیازی به مراجعه دانش آموز یا اولیای آنها به مدرسه نیست.
 
 ثبت نام خودکار میان پایه‌ها موقت بوده و دانش آموز (یا اولیاء وی) باید با مراجعه به درگاه پادا نسبت به نهایی کردن ثبت نام خود اقدام کرده یا در صورت تمایل می‌توانند چهار مدرسه دیگر را نیز به عنوان گزینه ثبت نام انتخاب کنند.
 
لازم به ذکر است چنانچه دانش آموز (یا اولیاء وی)، در زمان مشخص شده به درگاه مراجعه نکند سامانه به طور خودکار ثبت نام دانش آموز را در مدرسه فعلی‌اش نهایی خواهد کرد.
 
نظر به اینکه ثبت نام دانش آموزان میان پایه خودکار انجام و در مدرسه فعلی ثبت نام می‌شود، چنانچه دانش آموزی در زمان مقرر به درگاه مراجعه نکرد و ثبت نام او قطعی شد اما متقاضی ثبت نام در مدرسه دیگری است، باید به سامانه پادا مراجعه و نسبت به لغو ثبت نام در مدرسه مبدأ (با تأیید مدیر مدرسه) و ثبت نام مجدد در مدرسه مقصد اقدام کند./دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر