logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۱۴۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا خبر داد؛

تداوم خشکسالی در استان زنجان/ 122 روستا با مشکل آب شرب مواجه هستند

تداوم-خشکسالی-در-استان-زنجان-122-روستا-با-مشکل-آب-شرب-مواجه-هستند
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به تداوم خشکسالی در استان زنجان گفت: 122 روستا در استان زنجان با مشکل آب شرب مواجه هستند.

علی‌محمد نادرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان زنجان اظهار کرد: بارندگی در سال آبی ۹۹- ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد و نسبت به‌ وضعیت بلند مدت ۵۴ درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه میزان کاهش بارندگی در استان زنجان تامین آب شرب را در برخی از روستاها با چالش‌های عمده‌ای مواجه خواهد کرد تصریح کرد: باید بپذیریم اقلیم ایران با خشکسالی در هم تنیده شده و در مدت ۲۰ سال به غیر از دو سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها مواجه بودیم.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید براینکه کاهش بارندگی باعث افت شدید آب‌های زیرزمینی در سطح استان زنجان شده است ابراز کرد: برای حل مشکلات آب در سطح استان نیازمند همبستگی دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب و همچنین مردم در خصوص رعایت الگوی مصرف هستیم تا مدیریت مصرف آب در استان ایجاد شود.

وی با اشاره براینکه متاسفانه به خطرات بحران آب در سطح استان و کشور کمتر توجه شده و هنوز به این باور نرسیده‌ایم که بحران آب چه خطراتی می‌تواند در جامعه ایجاد کند افزود: خطرات کمبود آب در یک روستا و شهر به مراتب بالاتر از سیل و زلزله است و باید مردم خطرات بحران آب را جدی بگیرند.

نادرخانی با اشاره به اینکه اگر مردم روستاها به این باور و یقین برسند که بحران آب چه خطراتی می‌تواند در جامعه داشته باشد به مدیریت مصرف آب کمک زیادی می‌کنند اظهار داشت: برخی از روستا‌های استان با مشکل جدی آب مواجه هستند و در برخی از روستاها کمبود تولید سرانه آب نداریم اما به دلیل مصرف بیش از اندازه آب با کمبود مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان زنجان بسیار بالاتر از سرانه استاندارد تعریف شده است و این موضوع به عدم توجه به فرهنگ الگوی مصرف برمی‌گردد که باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید براینکه فرهنگ مدیریت مصرف آب در استان در حال شکل‌گیری بود که در دو سال گذشته شاهد افزایش بارندگی‌ها بودیم که این تغییر هوایی موقتی باعث شد مردم بلافاصله این فرهنگ را فراموش کنند ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که همچنان در خشکسالی قرار داریم و افت آب‌های زیرزمینی نیز به حدی است که با دو سال بارندگی هم میزان افت آب‌های زیرزمینی جبران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه تولید آب شرب در اکثر روستاهای استان زنجان بالاتر از سرانه استاندارد تعریف شده است افزود: خطر جدی در بحث آب در استان زنجان داریم و باید مدیریت مصرف در حوزه آب‌شرب، کشاورزی و صنعت اتفاق بیفتد.

نادرخانی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات آماری که در ابتدای سال 99 استخراج شد 201 روستا در استان زنجان با مشکل کمبود آب شرب مواجه بودند.

وی گفت: با افتتاح پروژه‌های مختلف در استان زنجان این تعداد روستا‌های مشکل‌دار به 122 روستا کاهش یافته است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید براینکه عمده روستاهایی که مشکل آب دارند در شهرستان زنجان واقع هستند یادآور شد: بعد از زنجان بیشترین روستاهایی که مشکل آب دارند در شهرستان خدابنده قرار دارند./ع 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر