logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۱۳۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

بابت قطعی برق از مردم عذرخواهی می‌کنم

بابت-قطعی-برق-از-مردم-عذرخواهی-می‌کنم
وزیر نیرو ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل قطع برق و مشکلات پیش‌آمده در روزهای اخیر، گفت: برخی پروژه‌های نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل توقف فاینانس متوقف شدند.

به گزارش موج رسا; رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در آئین هفتمین هفته از پویش هر هفته الف ب ایران با بیان اینکه پرونده جمع آوری تصفیه فاضلاب باو جود اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب در سطح کشور حضور داشتند به طور جدی و عملیاتی باز نشده بود، گفت: یکی از اهدافی که بر اساس آن آب‌های شهری و روستایی را یکپارچه کرده‌ایم این است که فاضلاب روستایی و پروژه‌های مربوط به آن سامان گرفته و با سرعت بیشتری به ثمر برسد چرا که بخشی از مشکلات این حوزه نبود منابع مالی کافی برای این اقدام بود.

وی افزود: قطعی‌های اخیر برق متأثر از شرایط کلی اقتصاد کشور است؛ البته بابت این موضوع از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وزیر نیرو، ظرفیت اسمی نیروگاهی کشور را ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات اعلام کرد و گفت: از این میزان ظرفیت اسمی، ۱۲ هزار مگاوات آن مربوط به بخش برق آبی است و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات نیز سبدی از برق حرارتی، تجدیدپذیر ها و برق هسته‌ای است. به طور کلی در تلاش هستیم و مسیری را طراحی کردیم تا تأمین آب و برق کشور به صورت پایدار انجام شود.

نقش نیروگاههای برق‌آبی در قطعی برق

به گفته این مقام مسئول، راندمان نیروگاه‌های غیرآبی متأثر از دما و ارتفاع است. به این معنا که هر ۱۰۰ متر ارتفاع باعث می‌شود یک درصد از راندمان کاسته شود و هر یک درجه افزایش دما که البته از ۱۵ درجه بالاتر رود، ۷ دهم درصد از راندمان نیروگاه می‌کاهد. به این ترتیب می‌توان گفت در تابستان به جز نیروگاه‌های برق آبی ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل استفاده عملیاتی داریم و در بهترین شرایط مجموع توان تولید کشور ۶۰ هزار مگاوات است.

اردکانیان با اشاره به اینکه برای تابستان امسال می‌توانستیم به طور کلی بر اساس ظرفیت تولید ۶۰ هزار مگاواتی برنامه‌ریزی کنیم، اظهار داشت: از آنجایی که بارش‌ها ۵۵ درصد کاهش داشت ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید عملیاتی برق نیروگاه‌های برق آبی را از دست دادیم.

متهمی به نام گرمای زودرس

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق کشور اضافه شده است، ادامه داد: برای این افزایش تعداد مشترکین پیش بینی کرده‌ایم تا دو هزار مگاوات ظرفیت اختصاص دهیم. در این راستا در سال ۹۹، دو هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شد. البته در این شرایط ممکن است این سوال مطرح شود که با وجود ایجاد ظرفیت جدید دلیل قطعی‌های اخیر برق چیست که در توضیح آن باید گفت بخشی از این قطعی‌ها به دلیل گرمای زودرس است که در فروردین ماه امسال به طور متوسط شاهد افزایش ۵ درجه و در اردیبهشت ماه شاهد افزایش ۳ درصد افزایش درجه بوده‌ایم که این موضوع بر توان خروجی نیروگاه‌ها به دلیل شروع زودتر استفاده از دستگاه‌های سرمایشی تأثیرگذار است.

سهم رمزارزها در خاموشی‌های اخیر

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه میزان مصرف برق واحدهای استخراج کننده رمز ارز نکته‌ای است که اعداد متفاوتی برای آن ارائه می‌شود و دولت مصوبه‌ای در این راستا ارائه داده که متقاضیان با مراجعه به آن می‌توانند در جریان روند فعالیت در این حوزه قرار گیرند، تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند باید با مراجعه به وزارت صمت مجوزهای لازم را دریافت کنند و برای انشعاب برق نیز باید مجوز را از وزارت نیرو دریافت کنند که تاکنون برای ۳۰۰ مگاوات مصرف برق در این حوزه مجوز صادر شده است. با همکاری وزارت ارتباطات و مطالعاتی که در زمینه دیتا و تولید رمز ارز انجام شده و منشأ مکان تولید کنندگان مشخص شده است.

به گفته وی، از مجموع مصرف برق استفاده شده که در این حوزه مصرف می‌شود ۱۰ درصد متعلق به ایران است که رشد روزانه مصرف و به اضافه مشترکین جدید به حدود دو هزار مگاوات رسیده است که از این میزان ۳۲۱ مگاوات آن دارای مجوز هستند. بر اساس گزارش‌های نیروی انتظامی واحدهای استخراج رمز ارز عموماً در واحدهای تولیدی متروکه هستند که متأسفانه این موضوع توسعه این واحدها مقوله غیر قابل مترقبه برای صنعت برق بود.

اردکانیان با اشاره به اینکه استخراج کنندگان رمز ارز را به استفاده از ظرفیت‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر و احداث این نیروگاه‌ها تشویق می‌کنیم، توضیح داد: همچنین در ساعات غیر پیک نیز می‌توانیم برق مورد نیاز را از شبکه سراسری کشور برای آنها تأمین کنیم و هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم. در حقیقت به نوعی برق را برای آنها تهاتر می‌کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اکنون بر اساس اطلاع مراجع و دستگاه‌های قوه قضائیه و همچنین دولت و نیروی انتظامی نیز موظف شدند تا با واحدهای غیر مجاز برخورد کنند، اظهار داشت: در دو ماه اول امسال ما با افزایش مصرف قابل توجهی مواجه شدیم به نحوی که اوج بار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته حدود ۴۶ هزار مگاوات بود که این رقم در سال جاری در همین مدت به میزان ۵۵ هزار مگاوت رسید و همین افزایش باعث کمبود ظرفیت تأمین برق شد.

نیروگاه‌ها تا آخر خرداد به مدار تولید بازمی گردند

وی با بیان اینکه در راستای مدیریت مصرف بار ۳۰۰ هزار موافقت نامه با مصرف کنندگان برق امضا کرده‌ایم، گفت: امسال علاوه بر هزار مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها نیز زودتر انجام شد که البته برخلاف روال هر سال تا پایان خردادماه ادامه داشت و به این ترتیب امسال تا پایان خردادماه اکثریت واحدهای نیروگاهی ما به مدار تولید باز می‌گردند.

اردکانیان با اشاره به پیش بینی تولید ظرفیت پنج هزار مگاواتی سالانه بر اساس برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: این موضوعی است که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است و به این ترتیب در ۵ سال باید ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شد این در حالی است که با توجه به اینکه امسال آخرین سال برنامه ششم توسعه است، تنها ۵۷ درصد از برنامه برای بخش نیروگاهی اجرایی شده است. این در حالی است که از مجموع منابعی که باید برای اجرایی شدن ظرفیت نیروگاهی بر اساس برنامه ششم توسعه در اختیار ما قرار می‌گرفت حدود ۹ میلیارد یورو است که موجب ایجاد ظرفیت ۱۵ هزار و ۱۰۷ مگاوات شد که محل استفاده این منابع نیز فاینانس و سرمایه گذاری خارجی بوده است. به این ترتیب باید گفت در مجموع ۱۷ درصد منابع برای اجرایی شدن برنامه توسعه ششم محقق شد. البته طبیعی است که به دلیل شرایط اقتصاد کل کشور این تخصیص منابع از محل فاینانس متوقف شد. ما نیروگاه‌های آبی متفاوتی داشتیم که تا مراحل نهایی نیز پیش رفته بود اما به دلیل توقف فاینانس مالی پروژه متوقف شد.

وی افزود: از دیروز واحدهایی که درگیر تعمیرات اساسی بودند، زودتر از برنامه معین وارد مدار تولید می‌شود. البته در هفته آینده شاهد افزایش دما هستیم. بنابراین از مردم تقاضا داریم در راستای مدیریت بار همراهی کنند. البته در مواقعی که احتمال کمبود عرضه وجود داشته باشد، اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

وزیر نیرو طرح‌های قابل افتتاح امروز را هفت طرح عمده در سه استان کردستان، هرمزگان و فارس دانست و رقم سرمایه گذاری آن را ۷۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر