logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۱۳۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
در برنامه تلویزیونی «مجری» مطرح شد؛

ویژگی بارز «آیت‌الله خامنه‌ای» تلاش برای التیام اختلافات است

ویژگی-بارز-«آیت‌الله-خامنه‌ای»-تلاش-برای-التیام-اختلافات-است
سه چهره سیاسی ضمن بررسی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به شرح ویژگی‌های ضروری داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری پرداختند و بر رعایت اخلاق اسلامی در مناظرات تاکید کردند.

به گزارش موج رسا; سومین قسمت از ویژه برنامه انتخاباتی شبکه پنج سیما با عنوان «مجری»، با حضور آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی نماینده ادوار مجلس و دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در این گفتگو شرایط خاص برگزاری سومین انتخابات ریاست‌جمهوری که طی آن آیت‌الله خامنه‌ای با بیش از ۹۰ درصد آرا به ریاست قوه مجریه منصوب شدند، مورد بررسی قرار گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای بالاترین رأی ادوار ریاست جمهوری را کسب کرد

آیت‌الله شبستری دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری را حائز درخشندگی و امتیاز بالایی نسبت به سایر دوره‌ها دانست و اظهار کرد: آیت‌الله خامنه‌ای اولین روحانی بودند که بعد از لغو ممنوعیت حضرت امام (ره) مبنی بر ورود روحانیون به عرصه سیاست و فعالیت‌های اجرایی، کاندیدای ریاست‌جمهوری شدند. ایشان در این انتخابات بیش از ۹۵ درصد آرا را کسب کردند و دارای بالاترین آرای شرکت‌کنندگان در ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

وی در تبیین منش مدیریتی آیت‌الله خامنه‌ای، به سخنان شخصیت‌های برجسته جهان در خصوص ایشان اشاره کرد و گفت: وقتی «کوفی عنان» دبیر سازمان ملل به محضر رهبر انقلاب شرف‌یاب شد، گفته بود که «تا به حال با خیلی از سیاست‌مداران دنیا مجالست داشتم؛ اما شخصیتی مثل ایشان ندیده بودم».

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همچنین از «پوتین» نقل است که وقتی به دیدار رهبر انقلاب آمد، گفته بود «من مسیحی هستم ولی مسیح را ندیدم؛ ولی ایشان مرا به یاد مسیح انداختند.»

شبستری تصریح کرد: وقتی رهبر انقلاب در کره شمالی سخنرانی می‌کردند، حاج احمدآقا به حضرت امام (ره) می‌گوید «آقای خامنه‌ای مجلس را قبضه کرده است»، امام می‌فرمایند که «ایشان شایستگی رهبری دارد.»

وی افزود: دو بار بعد از آن هم در موارد دیگری امام (ره) به این نکته تأکید می‌کنند که یک مورد مربوط می‌شود به بعد از عزل آقای منتظری که آقای هاشمی و آقای خامنه‌ای محضر حضرت امام (ره) بودند؛ آقای هاشمی می‌گوید «با عزل ایشان، برای مسئله رهبری چه کنیم؟» که حضرت امام می‌فرمایند «شما آقای خامنه‌ای را دارید».

کاندیداها اخلاق اسلامی را در مناظرات رعایت کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در روز انتخاب رهبری هم در مجلس خبرگان برخی از این خاطرات مورد استناد قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اگر این سخنان در مجلس خبرگان بیان نمی‌شد، باز هم ما شایسته‌تر از آقای خامنه‌ای برای رهبری نداشتیم؛ اما این چند جمله موجب تسریع در رأی گیری شد. در این سی و چند سال هم شایستگی ایشان به کرات اثبات شده است.

شبستری با انتقاد به افزایش دوره‌ای تعداد کاندیداهای ریاست‌جمهوری اظهار داشت: این خوب نیست که ۶۰۰ نفر برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند. واقعاً افرادی به میدان بیایند که خودشان را موفق در این عرصه می‌دانند. باید قوانینی تدوین شود که این تعداد زیاد کاندیدا اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: مردم هم باید فردی را انتخاب کنند که از جنس آیت‌الله خامنه‌ای و منطبق بر تراز مشخص شده توسط ایشان باشد. باید دقت کنند که چه کسانی در مدت مسئولیت خود موفق عمل کردند و آن را ملاک انتخاب خود قرار دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عدم رعایت اخلاق در مناظرات انتخاباتی نیز انتقاد کرد و گفت: اگر قرار است یک کاندیدا حرفی بزند و طرف دیگر مجبور به پاسخ باشد و نکاتی گفته شود که درست نباشد، مناظره به صورت مصاحبه تک نفره برگزار شود بهتر است. وقتی توصیه همیشگی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و عدم تخریب و رعایت اخلاق است، لازم است هم کاندیداها و هم طرفدارانشان خود را ملزم به رعایت اخلاق اسلامی بدانند.

آقای خامنه‌ای اختلافات را به سرعت التیام می‌بخشید

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس ضمن مروری بر شرایط برگزاری انتخابات سوم ریاست جمهوری بیان کرد: سال ۶۰ یک سال استثنایی است. چرا که از یک سو، فاز نظامی مجاهدین خلق در آن سال آغاز شد و هزاران نیروی مسلح تحریک شده و القا شده به خیابان‌ها آمدند. از سوی دیگر نیز آقای بنی صدر با اقداماتش، روحیه مردم را جریحه دار کرد. در ششم تیر هم که خود آقای خامنه‌ای ترور و مجروح شدند.

 

وی افزود: علاوه بر این‌ها دیگر حوادث سال ۶۰ از جمله شهادت شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر شرایطی را فراهم آورد که مردم با هیجان و علاقه پای صندوق آمدند و قسمت اعظم شرکت‌کنندگان به آقای خامنه‌ای رأی دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: من در مجلس اول با حضرت آقا از نزدیک آشنا شدم، در آن ایام ایشان درصدد معرفی نخست وزیر بود. یکی از اقدامات خوب و مرسوم اول انقلاب این بود که رؤسای‌جمهور با مجلس مشورت می‌کردند. ایشان ابتدا آقای ولایتی را برای نخست وزیری معرفی کردند که در جلسه غیررسمی رأی نیاورد و ایشان، آقای موسوی را معرفی کردند. آقای موسوی آن زمان خیلی شناخته شده نبود.

توکلی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت آقا این است که هر جا احساس می‌کرد اختلافاتی در حال شکل گرفتن است، ورود کرده و سعی می‌کردند آن را التیام دهند.

وی تصریح کرد: مثلاً در جلسات تدوین برنامه اول دولت بین نمایندگان و اعضای دولت اختلافاتی در زمینه میزان اختیارات دولت شکل گرفت. وقتی اختلافات بالا گرفت حضرت آقا خودشان در جلسات حضور یافتند و جلسات را اداره کردند و به تدریج فهولی را هم به جلسات دعوت کردند تا شاکله جلسات حفظ شده و از اختلافات کاسته شود.

برخی یک دقیقه سخنرانی سیاسی ندارند؛ ولی خودشان را رجل سیاسی می‌دانند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان با انتقاد به تعداد بالای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی یک دقیقه سخنرانی سیاسی هم ندارند ولی خودشان را رجل سیاسی می‌دانند! از سوی دیگر در مناظرات و در سخنرانی‌های پیش از مناظرات نکاتی را مطرح می‌کنند که خوب نیست.

توکلی با بیان اینکه رئیس جمهور پدر جامعه است، گفت: اینکه فردی بیاید بگوید ریاست جمهوری با کار پادگانی و دادگاهی انجام نمی‌شود، درست نیست!

وی نشان دادن چهره واقعی افراد به جامعه را یکی از محاسن مناظرات برشمرد و گفت: وقتی مردم ببیند که یک کاندیدا در پاسخ به طرف مقابل به نحو ناشایستی پاسخ می‌دهد او را بهتر می‌شناسند که قابل اعتماد نیست. مانند رفتار غلطی که در دوره پیشین اتفاق افتاد و یکی از کاندیداها عکس همسر کاندیدای دیگری را در تلویزیون نشان داد.

نظرات جمع را پذیرفتن و به دنبال راه‌حل بودن؛ ویژگی بارز آیت‌الله خامنه‌ای

حجت‌الاسلام اکرمی نماینده چند دوره مجلس نیز با بیان اینکه دهه شصت باید مورد مطالعه ویژه قرار گیرد، اظهار داشت: من تاریخ را یک آزمایشگاه می‌دانم چرا که در تحولات تاریخی حقیقت شخصیت‌ها و جایگاه‌ها نمایان می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای که در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان رئیس قوه مجریه مورد اقبال مردم قرار گرفتند، بیان داشت: ایشان شخصیت منحصر به فردی دارند؛ تعبیراتی که امام (ره) نسبت به رهبری داشتند را من برای کمتر کسی شنیده‌ام.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه کار اجرایی سخت‌ترین کار کشور است، اظهار داشت: کوتاه آمدن، نظرات جمع را پذیرفتن و به آن احترام گذاشتن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک مسئول است که رهبر انقلاب چه در دو دوره ریاست‌جمهوری و چه در دوره رهبری با این دامنه اختلافات و افکار مختلف، همیشه به راه حل اندیشیدند و در مقام عمل هم قدم به قدم جلو آمدند تا مشکل جامعه تا حدودی حل شود.

به فکر باز کردن گره‌ها باشیم

اکرمی با انتقاد به تعداد زیاد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این مشکل را به تحزب مربوط دانست و گفت: برای آینده باید به تقویت تحزب و تشکل به صورت حساب شده پرداخت که در طول سال درباره مسائل مختلف کار کنند. یکی از مطالبی که همه این داوطلب‌ها به آن توجه نکردند، این است که از کنار گود صحبت می‌کنند در صورتی که باید ابتدا به مسائل اساسی رسیدگی شود. متأسفانه در مقام عمل، قانون را در کشور می‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: هر دستگاه یک اتاق فکر لازم دارد که به مردم روحیه بدهد و اندیشه و راه حل ارائه کند. ما باید به فکر باز کردن گره‌ها باشیم./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر