logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۱۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفت‌وگو با موج رسا:

اجرای طرح بانکداری جمهوری اسلامی در تمام معادلات اقتصادی موثر است

اجرای-طرح-بانکداری-جمهوری-اسلامی-در-تمام-معادلات-اقتصادی-موثر-است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی گفت: تصویب نهایی و اجرای این طرح در تمام معادلات اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: یکی از گره‌های اصلی مشکلات کشور، بانکداری است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تمام کارشناسان اقتصادی، ریشه تمام مشکلات اقتصادی از جمله تورم، بیکاری و کاهش ارزش پول ملی به سیستم بانکداری برمی‌گردد.

طاهری با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل این مشکلات عدم استقلال بانک مرکزی است، افزود: وقتی دولت، پولی برای پرداخت حقوق کارمندان ندارد به رئیس کل بانک مرکزی دستور چاپ پول می‌دهد و یا از بانک مرکزی، استقراض می‌کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی، منابع مردم نیز مستقل نیست بانک مرکزی، منابع دولت را در نظر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمام این مشکلات در طرح مذکور دیده شده که استقلال بانک مرکزی و پایه‌های پولی، حفظ شده و تورم نیز بعد از اجرای طرح بانکداری جمهوری اسلامی، افسارگسیخته نباشد.

طاهری در پاسخ به تاثیر اجرای این طرح به نرخ ارز خاطرنشان کرد: ارزش پول ملی، بسیار هم است لذا اجرای این طرح هم در حفظ ارزش پول ملی موثر بوده و هم در انواع معادلات اقتصادی در بخش‌های مختلف، تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه تصویب این طرح، یکی از کارهای ریشه‌ای است، تاکید کرد: شاید این طرح خودش به تنهایی، چیزی نیست اما در تمام مولفه‌های اقتصادی تاثیر دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فوریت و کلیت طرح بانکداری جمهوری اسلامی، رای آورده است، گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که برای جلوگیری از تورم و کاهش ارزش پول ملی، نیاز به اصلاح دارد، روش بانکداری است.

وی اظهار داشت: جایگاه بانک مرکزی را باید با قانونگذاری، ارتقا دهیم.

طاهری با بیان اینکه بانک مرکزی در روش موجود، استقلال خوبی ندارد، اظهار داشت: دولت‌ها در روش موجود از بانک مرکزی استقراض می‌کنند و میزان نقدینگی به شدت بالا رفته که تمام این‌ها آسیب‌های مربوط به بانک مرکزی است.

طاهری با بیان اینکه امروز کلیات طرح بعد از سال‌ها کار بر روی آن، رای آورد، تصریح کرد: در مورد تصویب قطعی در صحن علنی و زمان اجرای آن نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده است، گفت: زمان آمدن طرح به صحن علنی بستگی به نظرات نمایندگان کمیسیون و وصول پیشنهادات جدید جهت اصلاحات لازم دارد و ممکن است حدود یک ماه طول بکشد.

وی با بیان اینکه سپس طرح به صحن علنی مجلس آمده و در نوبت صحن قرار می‌گیرد که بررسی شود، خاطرنشان کرد: طرح هم‌اکنون به روال فوریت افتاده و امیدواریم که تصویب نهایی شود و اگر مشکلی پیش نیاید احتمال دارد تا آخر تابستان، آماده اجرا شود.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر