logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۱۱۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

طرح جهش تولید مسکن تا یک ماه آینده به دولت ابلاغ می‌شود/ طرح اقدام ملی مسکن به درد دهک‌های 4 به بالا می‌خورد

طرح-جهش-تولید-مسکن-تا-یک-ماه-آینده-به-دولت-ابلاغ-می‌شود-طرح-اقدام-ملی-مسکن-به-درد-دهک‌های-4-به-بالا-می‌خورد
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن در مجلس گفت: ایراداتی که شورای نگهبان به طرح گرفته، طی روزهای آتی برطرف شده و تا یک ماه آینده جهت اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

سیدالبرز حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: طرح جهش تولید و تامین مسکن به زودی با رفع ایرادات اعلامی شورای نگهبان قانون اساسی مجدد جهت تایید نهایی به این شورا ارسال می‌شود و به زودی، تبدیل به قانون شده و جهت اجرا به دولت ابلاغ شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی جهت حمایت از طرح جهش تولید و تامین مسکن به میزان 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در تبصره 18 قانون بودجه آمده است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس این طرح باید سالانه بین 900 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی به مدت 4 سال جهت متعادل کردن عرضه و تقاضای مسکن در کشور احداث شود، افزود: طرح جهش تولید و تامین مسکن در 3 محور اجرا می‌شود تا عرضه و تقاضای مسکن در سطح کشور را به تعادل رسانده و برای خروج از شرایط کنونی کمک کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن در 3 محور به تصویب رسیده است، گفت: محور اول، تامین منابع مالی است.

وی اظهار داشت: جهت ساماندهی تامین منابع مالی طرح، صندوق ملی مسکن با این رویکرد تدوین شده که تمام وجوه مردم برای مسکن در یک صندوق، متمرکز شود.

حسینی با بیان اینکه مسئولیت اجرای طرح با وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: هدف از راه‌اندازی صندوق این است که تمام منابع به امر تولید مسکن اختصاص یابد چرا که بانک‌ها با بازگشت اقساط مسکن، اقداماتی برای خودشان انجام می‌دهند.

وی افزود: تا زمانی که صندوق ملی مسکن راه بیفتد، طرح فعلی اقدام ملی مسکن، ابتدای کار را راه می‌اندازد تا تولید مسکن در کشور با وقفه مواجه نشود.

حسینی تصریح کرد: آورده صندوق ملی مسکن از محل اقساط برگشتی مسکن مهر، بودجه‌های سنواتی که دولت در این حوزه قرار می‌دهد و کمک‌های خیرین مسکن‌ساز تامین می‌شود ضمن اینکه مقرر شده که نظام بانکی نیز حداقل 20 درصد تسهیلات خود با نرخ کارمزد 18 درصد را به این صندوق اختصاص دهد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ کارمزد تسهیلات 18 درصد بوده و سایر منابع ذخیره‌شده در صندوق بدون کارمزد است که بر این اساس تسهیلاتی با میانگین 9 تا 10 درصد نرخ کارمزد در اختیار اقشار فاقد مسکن و اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد تا از طریق انبوه‌سازان نسبت به تولید و تامین مسکن، اقدام شود.

حسینی، محور دوم را تامین زمین بیان کرد و اظهار داشت: 60 درصد قیمت تمام‌شده مسکن مربوط به زمین است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون جهش تولید و تامین مسکن، تصویب شده که دولت، آمار تمام اراضی در اختیار خود در تمام نهادها را جمعبندی کرده و طی بازه زمانی مشخصی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

حسینی افزود: بر این اساس، دولت باید اراضی در اختیار خود اعم از داخل و حَرایم شهرها که مستعد مسکن‌سازی هستند را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد و این زمین‌ها با اجاره 99 ساله در اختیار مردم و انبوه‌سازان قرار می‌گیرد تا با مشارکت مردم و تامین تسهیلات از صندوق، مسکن‌های مورد نیاز تولید و تامین شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور سوم طرح، تامین مصالح مورد نیاز است، گفت: برای تامین مصالح مورد نیاز نیز با توجه به مکانیزم مربوطه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده تا شرایط دسترسی انبوه‌سازان و فعالان بخش مسکن به مصالح مورد نیاز را فراهم کند تا جلوی دلالی، افزایش قیمت و سایر مسائل گرفته شود.

وی با بیان اینکه بخشی از تامین منابع مالی این طرح در بودجه سال 1400 نیز لحاظ شده است، ابراز کرد: امیدواریم اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن به تامین مسکن مورد نیاز مردم منجر شده و کمک کند تا شرایط کنونی مسکن در کشور، ساماندهی شود.

 

*‌ طرح اقدام ملی مسکن به درد دهک‌های 4 به بالا می‌خورد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی است، گفت: به نظر می‌رسد که این طرح بیشتر به درد دهک‌های 4 به بالای جامعه بوده و اقشار پایین و آسیب‌پذیر را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

وی با اشاره به تسهیلات و آورده نقدی متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن اظهار داشت: شاید تسهیلات این طرح از 100 به 150 میلیون تومان افزایش یابد و با توجه به مبلغ بالای آورده متقاضیان که در مجموع با تسهیلات به حدود 300 تا 350 میلیون تومان می‌رسد، قاعدتاً از توان دهک‌های پایین (یک تا 3)، خارج است.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد متقاضی این مبلغ را داشته باشد دیگر نیازی به طرح ملی مسکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های 4 به بالا است، افزود: بخشی از افرادی که در بازه دهک‌های 4 تا 6 جامعه قرار دارند از طریق این طرح، صاحب مسکن می‌شوند اما امیدواریم طرح جهش تولید و تامین مسکن که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، اجرا شود و به ساماندهی شرایط مسکن در کشور کمک کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر