logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۱۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

تمام شهرستان‌های زنجان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند

تمام-شهرستان‌های-زنجان-از-وضعیت-قرمز-کرونایی-خارج-شده‌اند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه هیچ شهر قرمزی در استان نداریم، گفت: تمام شهرستان‌ها روند نزولی بیماری کرونا را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون ماهنشان، طارم و سلطانیه در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها نارنجی هستند.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش عصر امروز در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان زنجان اظهار داشت: روند نزولی بیماران سرپایی و بستری کرونایی در استان را داریم اما انتظار این است که این روند، سرعت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 550 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند، خاطرنشان کرد: میزان بستری روزانه نیز با نواساناتی بین 60 تا 80 نفر در روز است.

قزلباش افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 25094 نفر در سطح استان بستری شده و بیش از 320 هزار تست گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به کاهش بیماران سرپایی گفت: تعداد مراجعات سرپایی از 18259 در هفته چهارم فروردین به 13996 در هفته دوم اردیبهشت کاهش یافته اما درصد pcr مثبت نشان می‌دهد که همچنین گردش ویروس در جامعه بالا است و خطر بازگشت به سطح بالاتری از درگیری با ویروس همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ شهر قرمزی در استان زنجان نداریم، اظهار داشت: تمام شهرستان‌ها روند نزولی بیماری کرونا را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون ماهنشان، طارم و سلطانیه در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها نارنجی هستند.

قزلباش با اشاره به واکسیناسیون کرونا خاطرنشان کرد: تاکنون 35652 دوز واکسن از انواع آسترازنیکا، بهارات، سینوفارم و اسپوتنیک وارد استان شده که بیش از 30 هزار دوز، توزیع شده و بقیه نیز در حال توزیع است همچنین 20961 دوز در نوبت اول و 347 دوز در نوبت دوم تزریق شده است.

وی با اشاره به دستور استاندار زنجان مبنی بر آماده‌سازی 30 مرکز تجمعی برای واکسیناسیون گسترده کرونا، افزود: طبق دستورالعمل کشوری، واکسن در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت در پایگاه‌های بهداشت تزریق نمی‌شود و واکسیناسیون این شهرها باید در مراکز تجمعی باشد.

قزلباش با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا ممکن است یک سال طول بکشد، گفت: این امر نیاز به این دارد که تمام اقشار و دستگاه‌ها با تمام قوا پای کار بوده و مدیریت و سازماندهی شوند.

محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: قبلاً برنامه‌ریزی شده بود که واکسن کرونا در تمام مراکز و پایگاه‌های سلامت تزریق شود اما از امروز تصمیم ملی بر این شد که واکسن در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت فقط در مراکز تجمعی تزریق شده و در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت و روستاها در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت تزریق شود.

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی لازم این توانمندی را در سطح استان داشته باشیم که روزانه بین 13 تا 30 هزار دوز واکسن در سطح استان تزریق شود ضمن اینکه تزریق روزانه یک میلیون دوز واکسن در کشور برنامه‌ریزی شده است.

صائینی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن بلافصله ایمنی ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: نوبت دوم واکسن نیز 2 ماه بعد باید تزریق شود تا بتواند ایمنی لازم را ایجاد کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: با توجه به اینکه مقرر شده تا مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهرماه دایر شوند باید بتوانیم سطح ایمنی را بالا برده و واکسیناسیون را سریع انجام دهیم که با موج پنجم کرونا مواجه نشویم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر