logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۷
[ شناسه خبر : ۲۱۰۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با موج رسا پاسخ داد؛

کاهش قیمت ارز، صوری یا واقعی؟/ ضربه دولت به صادرکنندگان/ کاهش غیرمنطقی قیمت دلار، کاهش صادرات غیرنفتی را در پی دارد

کاهش-قیمت-ارز،-صوری-یا-واقعی؟-ضربه-دولت-به-صادرکنندگان-کاهش-غیرمنطقی-قیمت-دلار،-کاهش-صادرات-غیرنفتی-را-در-پی-دارد
کارشناس مسائل اقتصادی وضعیت این روزهای بازار ارز را تحلیل کرد و گفت: کاهش غیرواقعی و غیرمنطقی قیمت دلار، کاهش صادرات غیرنفتی را در پی دارد.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: موافق کاهش قیمت دلار هستم اما این مورد را باید همه‌جانبه دید.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فقط قیمت دلار، پایین بیاید اما کالاها و بهایتمام‌شده با دلار 25 تا 28 هزار تومانی باشد، طبیعی است که نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

محمودی‌اصل افزود: ریزش قیمت دلار با این شدت و التزامات سبب می‌شود که تولید و صادرات ما آسیب می‌بیند لذا باید شاهد منطق در این مساله باشیم.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مشخص نیست بانک مرکزی که قیمت دلار را به این شدت کاهش داده و این جوّ را ایجاد کرده آیا عَرضه هم می‌کند یا خیر، گفت: مساله این است که نرخ دلار در هر قیمتی که بازارساز، لحاظ می‌کند بتواند حفظ شود.

وی تصریح کرد: حفظ تثبیت قیمت ارز، بسیار مهم است و باعث می‌شود که تولیدکننده، صادرکننده و تمام مردم با اطمینان خاطر بتوانند به فعالیت‌های اقتصادی خود بپردازند.

محمودی‌اصل با بیان اینکه با بی‌ثباتی قیمت دلار، شاهد کاهش صادرات غیرنفتی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: خود این امر می‌تواند به عنوان یک اهرم کنترل‌کننده قیمت دلار و جلوگیری از اُفت قیمت آن عمل کند.

کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به ارتباط کاهش قیمت دلار با مذاکرت وین گفت: این امر، کاهش انتظارت تورمی است و همانطور که مشاهده شد بازار بورس نیز اولین و سریع‌ترین عکس‌العمل را به این شرایط نشان داد.

وی با بیان اینکه احساس بازار این است که اگر به توافق نرسیم هم حداقل شرایط بد نخواهد شد، اظهار داشت: قطعاً انتظارات تومری است که باعث می‌شود افرادی که دلار داشتند، اقدام به فروش آن کرده و افرادی هم که نیاز به دلار داشتند، خرید خود را به تاخیر بیندازند.

محمودی‌اصل با تاکید بر اینکه این امر سبب ایجاد عامل روانی شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است، خاطرنشان کرد: مقداری از سختگیری‌ها کم شده و به فرض، میزان فروش نفت ما بالاتر رفته اما از سوی دیگر چون اتفاق خاصی در عمل نیفتاده و حدود 20 تا 25 میلیارد دلار، دلار خانگی داشتیم که افراد برای انتظارات تورمی و جهت حفظ ارزش پول خریده بودند، این دلارها به بازار آمد و سبب قفل کردن قیمت‌ها شد.

وی با بیان اینکه این شرایط در کالا وجود ندارد، تصریح کرد: مردم، کالایی ذخیره نکرده بودند بودند که با پایین آمدن انتظارات تورمی، عَرضه کنند بنابراین در زمینه کالا به دلیل نبود عرضه، قیمت‌ها همچنان بالاست اما در دلار به دلیل انتظارت تورمی، عَرضه دلار بالاست که باعث اُفت قیمت آن شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه همچنان که با رشد شدید دلار مخالفیم با اُفت شدید آن نیز مخالفیم، گفت: باید بازار باثباتی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در چنین وضعیتی که ایجاد شده، هیچ صادرکننده‌ای نمی‌تواند صادرات انجام دهد چرا که کالاها با بهای تمام‌شده دلار 25 تا 28 هزار تومانی است اما صادرکننده باید اکنون با دلار 21 هزار تومانی و یا پایین‌تر تسویه کند.

محمودی‌اصل خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی طبیعی است که صادرات غیرنفتی ما آسیب می‌بیند و صادرکنندگان نیز اصلاً توجیه صادراتی بابت کالاهای‌شان نخواهند داشت.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر