logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۱۰۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجا:

19 هزار واکسن در استان زنجان توزیع شده است

19-هزار-واکسن-در-استان-زنجان-توزیع-شده-است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان گفت: 19 هزار واکسن در استان زنجان توزیع شده است.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در خصوص رابطه بین استفاده از دو ماسک و ابتلا به آسم، اظهار داشت: استفاده از دو ماسک در درگیری افراد به آسم از نظر علمی ثابت نشده است و این مسئله بیشتر در ارتباط با کرونا مطرح شد و این اعتقاد وجود داشت که استفاده اصولی و درست از دو ماسک در عدم ابتلا به کرونا موثر باشد.

وی افزود: برای مبتلا شدن به آسم صرفا محرک بیرونی کافی نیست و یک استعداد ذاتی برای این حساسیت لازم است و زمانی که این افراد در معرض شرایط بیرونی قرار می‌گیرند، وضعیت آنها تشدید می‌شود اگر چه افراد مبتلا به آسم ممکن است نسبت به کووید 19 حساس باشند.

این مسئول در خصوص ارتباط بین گروه خونی و ابتلا به کووید 19 گفت: مطالعاتی در این زمینه در ابتدای شیوع بیماری کرونا انجام شد که برخی از گروه‌های خونی مستعد هستند اما در مطالعات بعدی ادامه نیافت اگر چه عوامل بسیاری در این زمینه دخیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در استان زنجان در بخش‌های سرپایی و بستری، یادآور شد: از هفته گذشته روند خطی بیماری آغاز شد و خوشبختانه از اوایل هفته شاهد روند نزولی بودیم اگر چه سرعت مطلوب نیست و رعایت پروتکل‌ها در ادامه روند تاثیرگذار است.

قزلباش ادامه داد: در حال حاضر بیش از 515 نفر در بیمارستان‌های استان بستری بوده و بیش از 25 درصد تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران کرونایی اشغال شده است که نشان می‌دهد همچنان در پیک بیماری کرونا هستیم که عادی انگاری موجب بازگشت به اوج می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر رنگ شهرستان‌ها تابع شاخص‌هایی است که در صورت تغییر این شاخص‌ها رنگ شهرها تغییر می‌کند، گفت: در حال حاضر شهرستان ابهر دارای وضعیت بهتری بوده و دو شهرستان زنجان و خرم‌دره در وضعیت قرمز بوده و ایجرود زرد رنگ است اما اگر یک نقطه استان قرمز باشد، امکان قرمز شدن سایر مناطق به دلیل تبادلات شهرستانی افزایش می‌یابد.

این مسئول از ادامه کارآزمایی بالینی در استان زنجان خبرداد و گفت: دیروز نزدیک به 350 نفر در مرکز کارآزمایی بالینی واکسینه شدند و همچنان این روند ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: تا به امروز 19 هزار واکسن در استان زنجان توزیع شده است و در این واکسیناسیون ایرانی - کوبایی 9 هزار دوز واکسن به ظرفیت استان زنجان اضافه و مسیر انتخاب دیگری برای استان فراهم شده است.

قزلباش در خصوص اسپری بیماری کرونا، افزود: هنوز اطلاعات و میزان اثرگذاری این اسپری مشخص نشده است. وی با بیان اینکه افرادی که اطلاعات آنها در سامانه سیب ثبت نشده است، نباید به صورت مستقیم به مراکز مراجعه کنند، افزود: این افراد باید به صورت تلفنی زمان واکسیناسیون خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که شهرستانی قرمز است مشاغل گروه‌های 2،3 و 4 تعطیل هستند، افزود: برای مطلوب شدن شرایط باید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه یافته و محدودیت‌ها نیز تا بازگشت به شرایط عادی ادامه یابد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر