logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۱۰۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

ویژگی‌های حکومت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)/ انکار حکومت ولایی انکار عقلانیت است

ویژگی‌های-حکومت-اسلامی-از-دیدگاه-امام-علی-(ع)-انکار-حکومت-ولایی-انکار-عقلانیت-است
کارشناس مسائل مذهبی گفت: از دیدگاه امیر المومنین (ع) حکومت اسلامی دارای ویژگی‌هایی است که باید حاکمان به آن عمل کنند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در آموزه‌های دینی وجود امیر المومنین (ع) از همه انبیای اعظم برتر و ایشان از نظر علمی، اخلاقی، رقتار و کردار سرآمد دوران هستند.

وی با بیان اینکه انسان به اقتضای آفرینش و بر حسب فطرت خود عاشق کمال بوده و هر پدیده‌ای در جهان هستی به سوی کمال حرکت می‌کند، افزود: سیر تکاملی در مسیر زندگی و کمال نهایی در پرتو زندگی جمعی امکانپذیر است.

امام جمعه ابهر خاطرنشان کرد: زندگی مسالمت آمیز مستلزم وجود عدالت است که عدالت ثمره امنیت، نظم و قانون در حیات اجتماعی بوده و تحقق این سه مستلزم تاسیس حکومت است.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: ضامن تداوم و بقای هر جامعه‌ای وجود رهبری واجد الشرایط در راس حکومت بوده و هیچ جامعه‌ای خالی از رهبر و حکومت نیست.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه کسانی که می‌گویند در جامعه به ولایت فقیه نیاز نداریم یک اصل اولیه نقلی و عقلی را منکر می‌شوند، یادآور شد: انکار حکومت ولایی و ولایت پذیری انکار عقلانیت است.

وی گفت: در تفکر اسلامی حکومت شانی از شئون الهی بوده و انبیا مامور تشکیل حکومت در جامعه هستند همانگونه که بالاترین درجه امر به معرو ف و نهی از منکر از بین بردن حکومت باطل و تاسیس حکومت حق است.

کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: امام علی (ع) با وجود همه جنگ‌ها و گرفتاری‌ها به تاسیس حکومت الهی دست زد و امام خمینی (ره) نیز با اقتدا به امیر المومنین (ع) حکومت الهی را در کشور تاسیس کرد.

حجت‌الاسلام رحیمی بیان داشت: زمانی که رضاخان طغیان و زمینه‌های حکومت عدل الهی را خراب کرده و به دنبال ترویج ناهنجاری در جامعه بود،امام راحل با تاسیس حکومت اسلامی به دنبال استقرار عدالت در جامعه بود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه اگر عدالت و اخلاق در جامعه نباشد حکومت نمی‌تواند بقا داشته باشد، گفت: از دیدگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه برای استحکام حکومت حاکمان باید با تقوا و خدا ترس بوده و به مردم خدمت صادقانه انجام دهند.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: مسئولان در حکومت اسلامی باید به دنبال تحقق عدالت اجتماعی، حفظ امنیت، رونق اقتصادی و رفاه عمومی مردم بوده و شخصیت و کرامت انسان‌ها را حفظ کرده و مردم را از فتنه‌ها نجات دهند.

حجت‌الاسلام رحیمی خاطرنشان کرد: مسئولان در حکومت اسلامی باید اخلاق مدار، قانون مدار و عدالت محور باشند چرا که در صورت وجود مسئولان عدالت محور و قانون محور، زندگی دینی، الهی و اجتماعی مردم درست می‌شود.

وی افزود: امام علی (ع) وظایف مسئولان را به مالک اشتر اینگونه بیان می‌کنند که ای مالک وظیفه مسئول جمع‌آوری مالیات و زکات است تا مردم پاک زندگی کرده و بودجه کشور نیز تامین شود.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه صیانت از مردم در مقابل دشمنان خدا یکی دیگر از وظایف مسئولان حکومت اسلامی است، یادآورشد: مسئول باید برای تامین امور مادی و معنوی، فرهنگی، دینی و حقوقی مردم و عمران و آبادی کشور تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه باید مسئولانی برای حکومت اسلامی انتخاب شوند که دارای لیاقت و شایستگی، تجربه و کاردانی باشند، افزود: مسئولان باید با عفت و حیا بوده و دارای اصالت خانوادگی، و پیشرو در امور دینی و معنوی باشند.//ن

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : m ] [ ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ]
انها که باورهای دینی خود را بدون تحقیق و در تجربه شخصی رفع گرفتاریها با توسل و بشکل معجزه اسا کسب کرده اند، نباید توقع پذیرش تحمیلی انها توسط دیگران که چنین تجربیاتی نداشته و یا با تحقیق هم به نتیجه نرسیده اند داشته و با عقاید مخالف در ستیز باشند. انچه عیان است امروزه حاکمان دینی قبل از اینکه نگران اخرت خود بواسطه اشتباهات و مفاسد و ظلمهای حاصل از تندروی و خودباوری و خودمحوری باشند، نگران مردمی هستند که خدای مهربان دارند و در هر شرایط به کرم و رحمت وی امیدوارند. حکومت ناب اسلامی ایران، فقط بر زن ستیزی و حجاب متمرکز است و بدترین و بی قانون ترین و اشفته ترین حکومتهای بحران افرین و مرگبار تاریخ جهان است بطوریکه به بانیان قدرت خود هم رحم نمیکند. حکومت ایران ثابت کرد برخلاف تصورات قبل از انقلاب، اسلام خطرناکترین ابزار قدرت مطلق و ماندگار و مرگ افرین است و برای جان و مال و عقیده انسانها هیچ ارزشی قائل نیست.
فرم ارسال نظر