logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۰۹۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه زنجان:

امیرالمومنین(ع) الگوی شیعیان در دشمن‌شناسی و دلدادگی به اسلام و قرآن است

امیرالمومنین(ع)-الگوی-شیعیان-در-دشمن‌شناسی-و-دلدادگی-به-اسلام-و-قرآن-است
امام جمعه زنجان با بیان اینکه لحظه‌لحظه زندگی امیرالمومنین(ع) برای ما الگو است، گفت: ما که دل‌های‌مان از محبت علی(ع) نورانی است باید علی(ع) را در ایمان، عبادت، جهاد، مبارزه با نفس، دشمن‌شناسی و دلدادگی به اسلام و قرآن، الگوی زندگی خود قرار دهیم.

به گزارش موج رسا; آیت‌اله علی خاتمی با اشاره به مراسم شبهای قدر اظهار داشت: مراسم شب‌های قدر به جهت محدودیت‌های کرونایی با جمعیت محدود و حداقلی برگزار می‌شود اما امسال هر خانه، مجلس اِحیا، شب قدر و شب‌زنده‌داری است و امیدواریم خداوند شر ویروس منحوس کرونا هرچه زودتر از جامعه بشری رفع و دفع کند.

وی با بیان اینکه شخصیت مولای باتقوایان، امیرالمومنین(ع) بعد از شخصیت پیغمبر اکرم(ص)، برترین و بالاترین است، خاطرنشان کرد: روایت است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: یا علی! خدا را نشناخت کسی حق شناختنش مگر من و تو، من را هم نشناخت کسی حق شناختنم مگر خدا و تو و تو را هم نشناخت کسی حق شناختنت مگر خدا و من.

آیت‌اله خاتمی تصریح کرد: وقتی در ارتباط با مقام و منزلت امیرمومنان(ع) سخنی می‌گوییم مثل این است که جرعه آبی در کنار اقیانوس بیکران برداشته‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه زندگی امیرمومنان(ع) بی‌نظیرترین و بی‌بدیل‌ترین زندگی است که آغاز آن در خانه کعبه است، گفت: خداوند، یک نقطه را بر روی زمین به عنوان حرم خود معرفی کرده و واجب کرده برای مومنین اگر قدرت داشته باشند حداقل یک بار در عمرشان برای زیارت این خانه و اانجام َاعمال و مناسک حج بروند و کعبه، مقدس‌ترین مکان‌هاست که ولادت حضرت علی(ع) در همین مکان واقع شده است.

وی با بیان اینکه آیت و حجت الهی است که خداوند، اراده می‌کند که مریم قدیس بدون اینکه ازدواج کند، عیسی مسیح(ع) به دنیا می‌آید، اظهار داشت: مریم، قدیسه بزرگی که در محراب مشغول عبادت است، گرفتاری مردم را رفع می‌کند و سخت‌ترین بیماران با دعای او شفا می‌یابند اما خداوند وقتی خواست عیسی مسیح را عطا کند، خطاب رسید به مریم که اینجا مسجد و خانه خدا است و زایشگاه نیست و باید بیرون بروی و سپس حجت‌اله، روح‌اله و کلمه‌اله را به دنیا بیاوری.

آیت‌اله خاتمی افزود: اما وقتی فاطمه بنت اسد مادر امیرالمومنین(ع) مشغول طواف خانه کعبه است به یک نقطه‌ای می‌رسد که درد زایمان برایش عارض می‌شود و پرده کعبه را می‌گیرد و دعایی از ته دل می‌کند که خداوند این درد زایمان را بر او آسان کند و هنوز دعا تمام نشده بود که در مقابل چشمان حیرت‌زده مردم، دیوار خانه کعبه، شکافی برداشت و فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه وقتی مردم این صحنه را دیدند و به جلو آمدند، دیوار سنگی به هم رسید و این مساله در مکه صدا کرد، گفت: عبدالمطلب را صدا کردند و بنی هاشم آمدند و کلید خانه کعبه را هم آوردند اما هرچه کردند، در خانه کعبه باز نشد.

وی افزود: می‌خواستند قفل خانه را بشکنند که عبدالمطلب فکری کرد و گفت حرمت خانه خدا لازم است و این موضوع، حکمتی دارد.

آیت‌اله خاتمی اظهار داشت: روز سوم از همان دیوار، شکافی باز شد و عبدالمطلب جلوتر از همه آمد و دیدند که فاطمه بنت اسد سرپا، سلامت و خوشحال است و قنداقه‌ای در آغوش دارد و مادر و بچه سالم بودند.

وی با بیان اینکه یکی پس از دیگری بچه را در آغوش گرفته و نوبت به عموزاده‌ها رسید، خاطرنشان کرد: آخرین پسرعمویی که بچه را در آغوش گرفت، محمد امین(ص) بود که وقتی قنداقه را در آغوش گرفت، دیدند کودک لب به سخن گشود، چشم‌ها را به سیمای علی باز کرد و با زبان فصیح سلام کرد و علی(ع)، اولین کسی است که به پیامبر(ص) سلام کرد.

آیت‌اله خاتمی افزود: این امر نشان می‌داد که رابطه‌ای بین این 2 پسر عمو باید باشد.

وی ادامه داد: سپس صدا آمد که فرزند پاگیزه را به شما بخشیدیم، نام او را علی از نام‌های اعلای خداوند بگذارید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه اولین کسی که در 12 یا 15 سالگی به پیامبر(ص) ایمان آورد، علی است، گفت: نام مکان ولادت، ایمان و جهاد علی(ع) بزرگ است و اسمش از جانب خداوند انتخاب شده و بزرگ است و امیر مومنان(ع) در تمام عمر خود مانند سایه به دنبال پیغمبر(ص) در مکه و بعد در مدینه بود و در تمام جنگ‌ها و جهادها در صف اول است.

وی با بیان اینکه عبادت، عدالت، علم و انصاف علی(ع) بی‌نظیر بوده و پایان زندگی علی(ع) هم بی‌نظیر و بزرگ است، اظهار داشت: امیر مومنان(ع) در مقدس‌ترین مکان‌ها به دنیا می‌آید و فرق سر او در محراب عبادت در مسجد کوفه و در حال نماز، شکافته می‌شود.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه لحظه‌لحظه زندگی امیرالمومنین(ع) برای ما الگو است، گفت: ما که دل‌های‌مان از محبت علی(ع) نورانی است باید علی(ع) را در ایمان، عبادت، جهاد، مبارزه با نفس، دشمن‌شناسی و دلدادگی به اسلام و قرآن، الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی با اشاره به شرایط کرونایی که کل دنیا را مبتلا کرده و خیلی‌ها که حرف اول را در مسائل بهداشتی و درمانی می‌زدند در تلاش هستند و نتوانستند با این بیماری مبارزه کنند، خاطرنشان کرد: از این فرصت شب‌های قدر استفاده کرده و و با دلدادگی و استغاثه، دست به دعا برداشته و از خدا بخواهید تا شر این ویروس منحوس از جهان، ریشه‌کن شود.

آیت‌اله خاتمی با اشاره به کاهش 40 درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته، افزود: امسال واقعا کشور در خشکسالی است و با توجه به اینکه عمده کشت زرع استان زنجان دیمی است در این شب‌ها به محضر خداوند دعا کنیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر